• Anonym (Uppgiven)

    Sur för att hon fick betala sin allergitårta

    Jag firade min födelsedag i helgen. Jag bjöd in fem vänner och vi åt och drack gott hela kvällen, väldigt trevligt. Till saken hör att en av mina vänner är glutenintolerant samt laktosintolerant. Jag hade alltså fått baka en kaka enbart till henne, något jag gärna kunde ställa upp på för att hon också skulle få något att äta. Tyvärr är ju gluten- och laktosfritt ganska dyrt. Använder heller aldrig dessa produkter annars, så de kommer att lämna i skåpet och bli gamla.

    När festen avslutades gav jag alla kvitton till min allergiska vän och förklarade situationen. Av någon anledning blev hon skitsur och vägrade betala för sig. Har försökt nå henne både igår och idag men hon svarar inte. Min man tyckte att jag gjort rätt. Hur ska jag få henne att förstå att jag inte har någon glädje av gluten- och laktosfritt och att jag kastat ut dessa pengar för hennes skull? Skulle gärna köpa nåt jag har mer glädje av.

    Kan säga att när hon bjuder på fest får vi minsann äta hennes dietprodukter. Hon köper då inga särskilda produkter för vår skull.

  • Svar på tråden Sur för att hon fick betala sin allergitårta
  • Anonym (Rosett)

    Jag tror precis du tog hem priset för "årets SÄMSTA" vän! Grattis!

  • hejnina

    Sånt gör man upp i förväg, man kommer inte med kvitton i efterhand :) då hade hon nog hellre valt själv vad hon ville ha för fika och köpt med själv.

  • Anonym (A)

    Är ni allergiska mot hennes dietprodukter? Annars är det inte samma sak.

    Och jag tycker det var väldigt oförskämt att bjuda henne på tårta och sen be henne betala. Jag hade sagt upp bekantskapen med en sådan snål vän.

  • smulpaj01

    Ehhh.... måndagsskämt???

    Ni kunde väl alla äta av tårtan så vad är problemet? Ville du inte ha ingredienser hemma så köper man en färdig tårta som är gluten och laktosfri.

  • Anonym (?)

    Man får ju hoppas att ni inte är nära vänner. För en nära vän skulle jag baka tårta utan både det ena och det andra för att hen skulle bli nöjd. Det är så äkta vänner gör. Skulle aldrig be vännen betala för sig, vilken dålig stil!

  • Anonym (Jisses du är ......)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2017-12-18 16:41:01 följande:

    Jag firade min födelsedag i helgen. Jag bjöd in fem vänner och vi åt och drack gott hela kvällen, väldigt trevligt. Till saken hör att en av mina vänner är glutenintolerant samt laktosintolerant. Jag hade alltså fått baka en kaka enbart till henne, något jag gärna kunde ställa upp på för att hon också skulle få något att äta. Tyvärr är ju gluten- och laktosfritt ganska dyrt. Använder heller aldrig dessa produkter annars, så de kommer att lämna i skåpet och bli gamla.

    När festen avslutades gav jag alla kvitton till min allergiska vän och förklarade situationen. Av någon anledning blev hon skitsur och vägrade betala för sig. Har försökt nå henne både igår och idag men hon svarar inte. Min man tyckte att jag gjort rätt. Hur ska jag få henne att förstå att jag inte har någon glädje av gluten- och laktosfritt och att jag kastat ut dessa pengar för hennes skull? Skulle gärna köpa nåt jag har mer glädje av.

    Kan säga att när hon bjuder på fest får vi minsann äta hennes dietprodukter. Hon köper då inga särskilda produkter för vår skull.


    Du är helt otrolig... Om det nu var så jobbigt för dig att göra en glutenfri tårta så skulle du låtit bli.Du kunde bett henne ta med något eget alternativt fixat något annat som hon kunde ätit. 


    Nu gjorde du inte det men det var DITT val. Du kan inte kräva henne på ett rött öre! Hade du varit min vän hade du inte varit vän längre för en person som är så sniken och snål vill jag inte ha som vän! 


    När du är hos henne och äter hennes mat är den som den är för att hon är ALLERGISK!!!!! Hon specialanpassar inte för dig då du INTE är det!!!! 


    Du är patetisk och en urusel vän!

  • Anonym (skämt)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2017-12-18 16:41:01 följande:

    Jag firade min födelsedag i helgen. Jag bjöd in fem vänner och vi åt och drack gott hela kvällen, väldigt trevligt. Till saken hör att en av mina vänner är glutenintolerant samt laktosintolerant. Jag hade alltså fått baka en kaka enbart till henne, något jag gärna kunde ställa upp på för att hon också skulle få något att äta. Tyvärr är ju gluten- och laktosfritt ganska dyrt. Använder heller aldrig dessa produkter annars, så de kommer att lämna i skåpet och bli gamla.

    När festen avslutades gav jag alla kvitton till min allergiska vän och förklarade situationen. Av någon anledning blev hon skitsur och vägrade betala för sig. Har försökt nå henne både igår och idag men hon svarar inte. Min man tyckte att jag gjort rätt. Hur ska jag få henne att förstå att jag inte har någon glädje av gluten- och laktosfritt och att jag kastat ut dessa pengar för hennes skull? Skulle gärna köpa nåt jag har mer glädje av.

    Kan säga att när hon bjuder på fest får vi minsann äta hennes dietprodukter. Hon köper då inga särskilda produkter för vår skull.


    Så du BJÖD alla utom din vän med allergier? Så otroligt trist och osmakligt att låta henne betala. Kastade du inte ut pengarna för det du bakade eller köpte till dina andra gäster? Du kanske borde räknat ut vad de åt och ta del betalt från det du inhandlade?

    Hon kommer antagligen aldrig att umgås med dig mer så du slipper både äta hennes mat hemma hos henne eller "bjuda" henne på något hemma hos dig.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Rosett) skrev 2017-12-18 16:43:14 följande:

    Jag tror precis du tog hem priset för "årets SÄMSTA" vän! Grattis!


    Ja verkligen!!!
  • Anonym (M)

    Varför ens bjuda henne ? hade varit bättre om hon var hemma så dyr som hon verkar vara för dig .

    fruktansvärt dåligt beteende av dig så beter man sig inte väx upp!

  • Anonym (Skämt?)

    Är det här på riktigt? Är själv gluten- och laktosintolerant och aldrig någonsin varit med om någon som har gjort som du. Antingen har det fixats något jag kan äta eller så har jag fått ta med och välja själv. Förstår att hon inte svarar dig. Varför skulle hon fixa något med gluten och laktos när du kommer hem till henne? Är du allergisk mot glutenfritt? Själv har jag aldrig gluten hemma ens, till någon, då jag slutade vara sjuk hela tiden när jag började göra så.

    Jag brukar aldrig kommentera här men sånt här blir man bara ledsen över.

Svar på tråden Sur för att hon fick betala sin allergitårta