• Anonym (Uppgiven)

Sur för att hon fick betala sin allergitårta

Jag firade min födelsedag i helgen. Jag bjöd in fem vänner och vi åt och drack gott hela kvällen, väldigt trevligt. Till saken hör att en av mina vänner är glutenintolerant samt laktosintolerant. Jag hade alltså fått baka en kaka enbart till henne, något jag gärna kunde ställa upp på för att hon också skulle få något att äta. Tyvärr är ju gluten- och laktosfritt ganska dyrt. Använder heller aldrig dessa produkter annars, så de kommer att lämna i skåpet och bli gamla.

När festen avslutades gav jag alla kvitton till min allergiska vän och förklarade situationen. Av någon anledning blev hon skitsur och vägrade betala för sig. Har försökt nå henne både igår och idag men hon svarar inte. Min man tyckte att jag gjort rätt. Hur ska jag få henne att förstå att jag inte har någon glädje av gluten- och laktosfritt och att jag kastat ut dessa pengar för hennes skull? Skulle gärna köpa nåt jag har mer glädje av.

Kan säga att när hon bjuder på fest får vi minsann äta hennes dietprodukter. Hon köper då inga särskilda produkter för vår skull.

• Svar på tråden Sur för att hon fick betala sin allergitårta
  • nnnnnnnn
    Anonym (Uppgiven) skrev 2017-12-18 18:09:20 följande:
    Men gud vad ni gnäller..
    1. Ja vi hade väl kunnat äta av diettårtan, men den är inte lika god så det ville vi inte.
    2. Diet, allergi, intolerans. Flera ord för samma sak.
    3. Nä självklart betalde hon inte för drycken. Vi drack vatten och så snål är jag inte.
    4. Nej hon kan inte hjälpa sin allergi men jag kan ju heller inte rå för att hon är allergisk.
    5. Jag är inte snål!
    6. Vi är goda vänner sedan gymnasiet men första gången hon var hos mig så visste inte att det skulle vara så stor sak för henne att betala.
    1. Då har du dålig koll. Supergott med tex marängbotten + frukt + grädde (laktosfri). Den lilla kostnaden extra för att få grädden laktosfri hade säkert vännen betalat med glädje, typ 5 kr...
    2. Nej. Diet är självvald tex jag vill äta LCHF eller veganmat. Allergi och intolerans = förenat med fara (allt från magont till död) att äta vissa saker.
    3. wow... tur att du klargjorde detta...
    4. Nej, men det är oftast billigare att ordna allergimat, om man bara tänker efter lite.
    5. Jo.
    6. Hon hade säkert hellre tagit med egen fika än att betala dej för något som kanske inte ens var gott...
  • GAndrea
    DVQ skrev 2017-12-18 17:42:59 följande:

Du gjorde två generalfel:

1. Du bjöd alla på tårta utom din väninna, som knappast kan rå för sin matkänslighet.

Om jag inte ansåg mig ha råd att en gång om året inhandla ingredienser till en specialtårta skulle jag personligen inte bjuda in till födelsedagskalas. Men du hade åtminstone kunnat ställa i ordning en enklare efterrätt till din väninna och bjudit på den. Kanske fruktsallad och tofuglass eller liknande.

2. Du kom i efterhand och krävde pengar av en gäst. När man bjuder in måste man vara tydlig med vad som gäller från början så folk kan tacka nej om de så önskar.

Nej, du har betett dig sniket och pinsamt och bör be om ursäkt.

Tummen upp!

Jag gjorde glutenfri morotskaka för en av 4 vänner är glutenintolerant. Jag GAV min vän det mjölet som blev över.
  • viseversa

Du är jävligt snål. Hoppas detta är ett skämt. Jävligt konstigt beteende av dig ts.

• Mandel

Ja, ja... än är inte siste idioten född och jag syftar inte på den allergiska väninnan...

Mycket dumt ska man höra och läsa innan man själv trillar av pinn, men tack för att du bevisar hur snål och korkad man kan vara. Det gav mig ett skratt och så gav jag mig själv några pluspoäng för att jag inte är sådan.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • EnAnonumius
    Anonym (Uppgiven) skrev 2017-12-18 18:09:20 följande:
    Men gud vad ni gnäller..
    1. Ja vi hade väl kunnat äta av diettårtan, men den är inte lika god så det ville vi inte.
    2. Diet, allergi, intolerans. Flera ord för samma sak.
    3. Nä självklart betalde hon inte för drycken. Vi drack vatten och så snål är jag inte.
    4. Nej hon kan inte hjälpa sin allergi men jag kan ju heller inte rå för att hon är allergisk.
    5. Jag är inte snål!
    6. Vi är goda vänner sedan gymnasiet men första gången hon var hos mig så visste inte att det skulle vara så stor sak för henne att betala.
    1) Det är inte din väninnas problem att du tycker så, du är ingen riktig vän utan en snål patetisk människa.

2) Nej det är inte alls ord av samma sak. använd en ordbok så kanske du blir lite klok på köpet.

3) Vad är detta "och så" i samband med vattnet?

4) Nej och om DU väljer att bjuda en vän som är allergisk så är det patetiskt att kräva betalning i efterskott. du verkar ju inte begripa vad ordet "bjuda" betyder i sin sanna innebörd heller. Du kan ju passa på att slå upp det ordet med i en ordbok.

5) Nej snåla människor vägra att erkänna att de är snåla, det tillhör en snål männisa sanna natur att vägra erkänna sin snålhet.

6) En "god vän" beter sig inte som du gör. Hoppas att din "goda vän" tar sitt förnuft till fånga och aldrig mer hör av sig till dig och ser dig som en FD vän.

• Colourfulrainbow

Du vet om att man kan äta gluten- och laktosfritt även om man inte själv är allergisk? ;) Så plocka ur grejerna ur skafferiet och använd dem.

• Vickan I

Tråden ligger ju under ironi och satir så alla kan kanske slappna av lite!

• schmetterling
    Vickan I skrev 2017-12-18 22:29:38 följande:

Tråden ligger ju under ironi och satir så alla kan kanske slappna av lite!

Den låg i "känsliga rummet" först, blev flyttad hit
  • Nymphaea

Känns som en typisk omvänd-tråd. Tror TS är den allergiska och startade tråden för att höra hur dum hennes s.k. vän är.

Svar på tråden Sur för att hon fick betala sin allergitårta