• RobinJakobsson

Bilbarnstol

Vår dotter är nästan ett år och vi skulle behöva köpa en ny bilbarnstol.
    Vi hittade en ganska billig variant på tectake.se (www.tectake.se/bilbarnstol-9-36-kg-i-ljusgra-svart-hoej-och-saenkbar-400182) men vet inte om den är säker nog. Finns det några andra ni kan rekommendera i en lite lägre prisklass, eller borde vi upp i 3-4000:- för att få något hyfsat? Begagnat vågar vi inte riktigt lita på.

• Svar på tråden Bilbarnstol
  • Lena

Rent generellt är stolar som bara går bakåt säkrare och bättre än stolar som går att ha både bakåt och framåt. Jag hade letat efter en annan

• Lena

Det finns massor med säkra som endast är bakåtvända för 1000-2000kr

• Sisisisi

Det är ju en framåtvänd stol, alltså livsfarlig för en 1-åring! Välj en stol som funkar bakåt till minst 5 år tex britax maxway eller axkid minikid.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Lindsey77

Håller med föregående- ingen stol för en ettåring! Välj en bakåtvänd som är så hög i ryggen som möjligt. Då kan barnet sitta bakåtvänt så länge det bara går. Rekommendationen är 4 år, men helst upp till 5 år. De bakåtvända växer inte alla ur vid 4, en del får plats till 5 år. Bilstolarna går efter längd och vikt, inte ålder.

Den stolen du tittar på är minst från 4 år, och ska användas så länge som barnet får plats. Likadant där- välj en stol som är hög i ryggen.

• RobinJakobsson
    Oj, jag trodde att den var bakåtvänd bara, eftersom jag antog att man inte skriver från 9 kg och menar att barnet ska sitta vänt framåt. Men tack för era rekommendationer, ska återgå hit när vi kollat runt på lite olika stolar. 
  • Jemp

Kolla Britax. Plustestade (dvs högsta testet) för omkring 2000.

Googlar du så hittar du hela listan på vilka som är plustestade.

• Jemp
    Jemp skrev 2017-12-20 20:58:15 följande:

Kolla Britax. Plustestade (dvs högsta testet) för omkring 2000.

Googlar du så hittar du hela listan på vilka som är plustestade.

Highway eller maxway är det främst jag tänker på.
Svar på tråden Bilbarnstol