• Anna1234

Tror era 8-åringar på tomten?

Min 8-åring har aldrig trott på tomten. Troligtvis för att vi aldrig har velat fara med osanning för honom, oavsett anledning, och därför hela tiden pratat om tomten som någon som är utklädd.

Han berättade idag att vid lunchen i skolan hade tre av fem barn runt hans bord sagt att de tror på tomten vilket jag reagerade på. Är inte barnen lite för gamla för att fortfarande tro att tomten finns på riktigt? Att man spelar med och tycker att det är mysigt och spännande på julafton är något annat, då kan man ändå veta att det är på låtsas.

Tror era 8-åringar på tomten?

• Svar på tråden Tror era 8-åringar på tomten?
  • blomman 2

Japp, min 8-åring trodde på tomten tills hon var 8 1/2 år. Sedan frågade hon mig rätt ut efter att en kompis berättat att tomten inte finns. Jag frågade henne...- tror du att påskhaten finns? Hon -näää...Jag - tanden få..? Hon - näää...okej,vad tror FU om tomten då..? Hon - Jag VISSTE det!!

• Ann-Louise

Både min 8-åring och 7-åring tror på tomten. De är överens om att både påskharen och tandfen inte finns utan att det bara är mamma. Men Tomten - han finns på RIKTIGT.

• Darimna

Min fattade vid 4år att han som kom hit med paketen inte var tomten. 

Att förstå att karln som kommer hem till oss på julafton inte är den riktiga tomten är en sak. Men om det FINNS en tomte någonstans på nordpolen är ju en helt annan... 

• Stårschan

Nej, definitivt inte. I den åldern hade de själva börjat vara med och dela ut paketen. Sen var det förstås fortfarande ett roligt skådespel att tomten kom på besök, men inte tusan trodde de på honom! Det trodde jag inte att några barn gjorde som är över 4 år och har gått på dagis (eller på annat sätt kommit i kontakt med äldre barn). Sen att de låtsas tro inför föräldrarna är ju en annan sak.

• Stårschan
    Ann-Louise skrev 2017-12-18 21:53:39 följande:

Både min 8-åring och 7-åring tror på tomten. De är överens om att både påskharen och tandfen inte finns utan att det bara är mamma. Men Tomten - han finns på RIKTIGT.

Hur hanterar de denna tro inför sina kompisar?
  • Beryl

Min son fattade redan vid 4-5 års ålder att tomten inte finns. Dottern är snart 9 år och tror eller vill tro. Hon har en del frågor, som varför tomten sett lite olika ut olika år, men köper ändå att det kan vara olika medhjälpare till tomten som kommer.

Tro på tomten är en sån oskyldig fantasi att roa barnen med, jag ser ingen anledning att ta ifrån dem den fantasin innan de själva är villiga att släppa den. 

• Ann-Louise
    Stårschan skrev 2017-12-19 08:42:29 följande:
    Hur hanterar de denna tro inför sina kompisar?
    7-åringen kom faktiskt hem från skolan för en vecka sedan och sa att hennes kompisar hade sagt att tomten inte fanns på riktigt. Hon tittade undrande på mig och sa:
    - Men mamma, visst finns tomten på riktigt?
    Jag kunde inte mer än bekräfta att visst finns han på riktigt.
    Har inte upplevt det som besvärligt för dem att tro på tomten bland sina kompisarna. Verkar som flera av kompisarna är lite osäkra på vad de ska tro.
    Tror dock inte det dröjer länge till förrän de förstår myten kring honom. Själv trodde jag på tomten fram till 10-årsåldern. Då kom tomten på besök med min simring runt halsen. Och naturligtvis insåg jag då att han inte fanns på riktigt. ( Eller det kanske han gör????)
    Varje år har vi haft en inhyrd tomte så barnen har ju aldrig upplevt att någon i sällskapet försvunnit eller att de kunnat känna igen personen bakom masken.
  • Anna1234
    Ann-Louise skrev 2017-12-19 21:05:06 följande:
    7-åringen kom faktiskt hem från skolan för en vecka sedan och sa att hennes kompisar hade sagt att tomten inte fanns på riktigt. Hon tittade undrande på mig och sa:
    - Men mamma, visst finns tomten på riktigt?
    Jag kunde inte mer än bekräfta att visst finns han på riktigt.
    Har inte upplevt det som besvärligt för dem att tro på tomten bland sina kompisarna. Verkar som flera av kompisarna är lite osäkra på vad de ska tro.
    Tror dock inte det dröjer länge till förrän de förstår myten kring honom. Själv trodde jag på tomten fram till 10-årsåldern. Då kom tomten på besök med min simring runt halsen. Och naturligtvis insåg jag då att han inte fanns på riktigt. ( Eller det kanske han gör????)
    Varje år har vi haft en inhyrd tomte så barnen har ju aldrig upplevt att någon i sällskapet försvunnit eller att de kunnat känna igen personen bakom masken.
    Jag har aldrig förstått varför man vill ljuga för sina barn. Varför kan du inte svara ärligt?
    Jag har sett många barn bli bortgjorda i skolan för att de insisterar på att tomten finns eftersom mamma och pappa har sagt det (och mamma skulle aldrig ljuga för mig!) när majoriteten vet att det inte stämmer, framför allt i tvåan-trean.

Konstigt hur olika vi respekterar våra barn...
Svar på tråden Tror era 8-åringar på tomten?