• Anonym (Jag)

    Det snålaste ni varit med om?

    Inspirerad av en annan tråd startar jag en egen tråd där vi berättar om det dumsnålaste vi varit med om. Här ventilerar vi alla Ove Sundberg från Solsidan som vi stött på och skrattar åt varandras erfarenheter.

    Jag kan börja: För länge sedan när jag fortfarande rökte bad jag min kompis om eld när vi var på resa.

    "Nä, jag har så lite gas kvar", blev svaret.

    Det slutade med att jag lånade en tändare av en fullkomlig främling.

    En annan favorit: Vi var ett tjejgäng som varit på stadsfestival och en av oss tog bilen hem. Jag frågade om hon möjligen kunde skjutsa hem mig också. Detta skulle innebära en omväg på cirka 1,5-2 kilometer för henne. Anledningen till att jag frågade var inte för att det var långt att gå, utan för att jag inte ville gå den sträckan ensam på natten.

    "Njae, det blir rätt dyrt med bensinen".

    Jag blev så paff att jag inte kom mig för att erbjuda fem kronor för att både täcka upp bensinkostnaden och ge någon krona för besväret.

    Behöver jag säga att jag inte umgås med någon av dem idag.

  • Svar på tråden Det snålaste ni varit med om?
  • Anonym (Jj)
    Anonym (Klara) skrev 2017-12-19 17:02:39 följande:

    Ett syskon, vuxen med akademiskt yrke o doktorsgrad, gav mej en gräddkanna från Ikea i 40-årspresent och berättade glatt att den bara kostade 15 kr.


    De med mest pengar tenderar att vara de mest giriga.
  • Spislucka

    Hade en kollega som envisades med att varje gång tvålflaskan nästan va slut (lite på botten bara) så fyllde hon i lite vatten för att späda ut tvålen så de skulle räcka längre. Va tvål från dollarstore så kosta max 10 kr.

  • viseversa
    Spislucka skrev 2017-12-22 04:52:59 följande:
    Hade en kollega som envisades med att varje gång tvålflaskan nästan va slut (lite på botten bara) så fyllde hon i lite vatten för att späda ut tvålen så de skulle räcka längre. Va tvål från dollarstore så kosta max 10 kr.
    Så gör vi med. Är inte för att jag är snål. Utan varför slänga tvål liksom?
  • Spislucka
    viseversa skrev 2017-12-22 08:57:54 följande:

    Så gör vi med. Är inte för att jag är snål. Utan varför slänga tvål liksom?


    Det va hennes ursäkt med. Måste man fylla i vatten för att de ska komma ut tvål ur pumpen så anser jag att den är tom. Känns löjligt att va så "sparsam" när man högst sparar några ören
  • Stårschan
    Spislucka skrev 2017-12-22 10:06:30 följande:
    Det va hennes ursäkt med. Måste man fylla i vatten för att de ska komma ut tvål ur pumpen så anser jag att den är tom. Känns löjligt att va så "sparsam" när man högst sparar några ören
    Sparsamheten behöver ju inte bara handla om pengar. Det kan lika gärna handla om att man inte vill slänga sådant som fortfarande går att använda. Att det känns dumt att diska ur tvålen innan man återvinner plastflaskan, istället för att använda upp den i utspädd form.

    När jag slänger möglig mat så blir jag ju inte förbannad på mig själv för att jag har betalat pengar i onödan, utan för att jag inte har tillräcklig respekt för det någon annan har producerat för att ens orka bry  mig om att äta upp det innan det blir dåligt.
  • Shameless
    Spislucka skrev 2017-12-22 04:52:59 följande:

    Hade en kollega som envisades med att varje gång tvålflaskan nästan va slut (lite på botten bara) så fyllde hon i lite vatten för att späda ut tvålen så de skulle räcka längre. Va tvål från dollarstore så kosta max 10 kr.


    Jag kan göra så med köksspray/rengöringsmedel ibland, men bara om jag håller på att städa och inser att den nästan är slut och då pallar jag inte att dra till affären för att avbryta städningen. Men utöver det så pallar jag inte att hålla på att snåla med de sista dropparna.
  • viseversa

    bekant till familjen som är miljonär(ca 30 miljoner) är den snålaste jävla idiot jag vet. Han...

    1. Kom på kalas när jag tex fyllde år ALLTID utan present för att äta gratis fika och mat. 
    2. Valde att vara hemlös i flera år när han vräktes från sin lägenhet snarare än att KÖPA sig en liten etta.
    3. Gick och rotade i skåpen hemma hos oss och drack åt upp det som fanns hemma. Köpte aldrig egen mat och ersatte aldrig det han åt/drack upp.
    4. Använde arbetskläderna även på fritiden för att inte behöva köpa egna kläder. Använde aldrig underkläder för att det kostade så pungen trillade ut(kräks)
    5. Använde samma tandkräm i över 1 år för att han tog så jävla lite på borsten så den skulle räcka länge.
    6. Fastade i flera dagar innan han gick på buffe för att kunna äta såna enorma mängder att personalen ville kasta ut honom.
    7. Bjöd ALDRIG någon på någonting. Men snyltade ofta av andra.
    8. Duschade inte med tvål/shampoo för det kostade pengar. 
    9. På fester satt han och vaktade sina 6 öl medans han drack upp alla andras alkohol. Sen när det var slut drack han sina öl utan att bjuda. 
    10. Tog med ALL pant hem.
    11. Vägrar skriva över ett gammalt förfallet hus i en anlägsen del av sverige på vår andra urfattiga vän(dom äger den tillsammans) som själv inte har råd att betala dom 15000:- tomten är värd. Men det skiter denna man i  för han ska bara HA SINA PENGAR.

  • Anonym (Eva)
    viseversa skrev 2017-12-22 13:07:54 följande:

    bekant till familjen som är miljonär(ca 30 miljoner) är den snålaste jävla idiot jag vet. Han...

    1. Kom på kalas när jag tex fyllde år ALLTID utan present för att äta gratis fika och mat. 

    2. Valde att vara hemlös i flera år när han vräktes från sin lägenhet snarare än att KÖPA sig en liten etta.

    3. Gick och rotade i skåpen hemma hos oss och drack åt upp det som fanns hemma. Köpte aldrig egen mat och ersatte aldrig det han åt/drack upp.

    4. Använde arbetskläderna även på fritiden för att inte behöva köpa egna kläder. Använde aldrig underkläder för att det kostade så pungen trillade ut(kräks)

    5. Använde samma tandkräm i över 1 år för att han tog så jävla lite på borsten så den skulle räcka länge.

    6. Fastade i flera dagar innan han gick på buffe för att kunna äta såna enorma mängder att personalen ville kasta ut honom.

    7. Bjöd ALDRIG någon på någonting. Men snyltade ofta av andra.

    8. Duschade inte med tvål/shampoo för det kostade pengar. 

    9. På fester satt han och vaktade sina 6 öl medans han drack upp alla andras alkohol. Sen när det var slut drack han sina öl utan att bjuda. 

    10. Tog med ALL pant hem.

    11. Vägrar skriva över ett gammalt förfallet hus i en anlägsen del av sverige på vår andra urfattiga vän(dom äger den tillsammans) som själv inte har råd att betala dom 15000:- tomten är värd. Men det skiter denna man i  för han ska bara HA SINA PENGAR.


    Punkt 11 handlar ju inte om snålhet.
  • viseversa
    Anonym (Eva) skrev 2017-12-22 13:45:34 följande:
    Punkt 11 handlar ju inte om snålhet.
    Jo i detta fall gör det det.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Eva) skrev 2017-12-22 13:45:34 följande:

    Punkt 11 handlar ju inte om snålhet.


    Jo, om man inte har något intresse av tomten och huset i övrigt utan bara vill ha sina 15 000 av sin utfattiga släkting och samtidigt är god för 30 miljoner tycker jag det är snålt.

    Sedan verkar ju den där liraren ha mer djupgående problem än bara vanlig snålhet.
Svar på tråden Det snålaste ni varit med om?