• Bara jag jag jag

Kort tapp. Ord. vila. Hur mycket får man göra?

Hej hej,

Är i vecka 31+ och har varit sjukskriven i 2 veckor redan för förkortad livmodertapp, uppmjukad livmodermun och sammanfragningar.

Ordinerad vila och så äter jag medicin Ventolin 2 gånger om dagen.

Har försök ta det lugnt, mindre sd nuförtiden.

Men gör ju nog ändå saker typ städar smått, diskmaskinen, matlagning, butiken (bär inte tungt), får hård mage av 30 min i butiken men är ju ändå "tvungen" att röra på mig något, julklappar skall ju fixas osv.

Har även en 4 åring hemma så att bara ligga i soffan går ju inte.

Vad tror ni? Är "all" denhär aktiviteten godkänd under ordinationen vila?

• Svar på tråden Kort tapp. Ord. vila. Hur mycket får man göra?
  • Anonym (I)

Det är nog ingen som kan säga exakt var gränsen går, kommer bebisen ut så var det för mycket ;)

Men det låter mycket. Att handla julklappar är inte godkänt skulle jag säga. Men det kan ju gå bra ändå.

Ring och fråga?

• cloudberry79

Jag var ordinerad sängläge från vecka 25 med andra barnet av samma anledning som du. Medicinen gör att du inte känner av sammandragningar på samma sätt, så var försiktig! Min man fick fixa allt under den perioden och vår fyraåring var på förskolan på dagarna. Han är född i v 28 efter samma symtom. Dottern kom i v 38, men då följde jag verkligen ordinationen om vila ända till v 37.

Just NO.
  • Anonym (-.-)

Jag har ?bara? foglossning och är inte ordinerad vila bara att inte göra saker som gör ont. Jag gör inte ens en bråkdel av vad du gör!

Med första barnet var jag inlagd pga mkt förvärkar tidigt, då fick jag knappt gå på toaletten. All tid förutom toalettbesök tillbringades i sängen

• Mammut33n

Ehm.. riskera missfall, ett förtidigt fött barn som löper mycket hög risk att utveckla adhd eller andra neurologiska defekter för... en trevlig jul??! Man slutar aldrig att förvånas över fölket här på familjeliv..

Svar på tråden Kort tapp. Ord. vila. Hur mycket får man göra?