• Svar på tråden Vad kostar nipt?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Stockholms län- Verkar vara mellan 5000-9000 kr beroende på klinik man väljer samt hur omfattande nipt (hur mycket de ska leta efter) man väljer. 

    Förra graviditeten hade vi förhöjda risker för fosterskador av olika anledningar så jag kollade denna gång pga det om jag fick göra nipt via landstinget först. Men de såg ingen anledning till detta då den förhöjda risken förra gången inte ansåg vara genentisk/ärftlig och inte var relevant för den nya graviditeten, så bekostade det själv.  Här får de som har under 1:200 på kub nipt gratis. De som får under 1:50 får inte nipt utan får göra fvp eller mks istället direkt. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Vickan I skrev 2017-12-20 14:49:12 följande:

    Stockholms län- Verkar vara mellan 5000-9000 kr beroende på klinik man väljer samt hur omfattande nipt (hur mycket de ska leta efter) man väljer. 

    Förra graviditeten hade vi förhöjda risker för fosterskador av olika anledningar så jag kollade denna gång pga det om jag fick göra nipt via landstinget först. Men de såg ingen anledning till detta då den förhöjda risken förra gången inte ansåg vara genentisk/ärftlig och inte var relevant för den nya graviditeten, så bekostade det själv.  Här får de som har under 1:200 på kub nipt gratis. De som får under 1:50 får inte nipt utan får göra fvp eller mks istället direkt. 


    Samma här. Suck. Men vågar ej göra nipt v10-11 om jag får mf. Så kör nog på kub och väljer ett nipt samma dag.
  • Anonym (Kaffedraken)
    3hjärtan skrev 2017-12-20 14:55:51 följande:
    Samma här. Suck. Men vågar ej göra nipt v10-11 om jag får mf. Så kör nog på kub och väljer ett nipt samma dag.
    Ja jag funderade också fram och tillbaka på när vi skulle göra nipt just för rädslan om något skulle gå fel/visa fel senare. Men önskan att få veta så tidigt som möjligt om något var fel var större. Vi har ju gjort ivf privat också så den här lilla krabaten hade redan kostat oss en förmögenhet.

    Håller tummarna att kub ger fina siffror om ni väljer att vänta och att allt ser toppen ut på ul så ni kan känna er lugna med det och kanske inte behöva göra nipt. Men förstår att kubresultatet kanske inte räcker för er, även om det är helt ok siffror ni får.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tror pris runt 5000-9000 är samma i hela landet. Finns många privata alternativ som skickar prover till olika länder för analys men även såna som tex skickar till Karolinskas lab.

    I Skåne erbjuds man NIPT om KUB visar 1:51-1:1000.
    Risk 1:50 eller högre rek invasivt prov direkt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Vickan I skrev 2017-12-20 15:13:20 följande:

    Ja jag funderade också fram och tillbaka på när vi skulle göra nipt just för rädslan om något skulle gå fel/visa fel senare. Men önskan att få veta så tidigt som möjligt om något var fel var större. Vi har ju gjort ivf privat också så den här lilla krabaten hade redan kostat oss en förmögenhet.

    Håller tummarna att kub ger fina siffror om ni väljer att vänta och att allt ser toppen ut på ul så ni kan känna er lugna med det och kanske inte behöva göra nipt. Men förstår att kubresultatet kanske inte räcker för er, även om det är helt ok siffror ni får.


    Nä ett bra kub kommer ej lugna mig. Så kommer göra nipt ändå. Tror jag iaf. Men har svårt att tro jag ska få bra siffror med min ålder också
  • Anonym (Kaffedraken)
    3hjärtan skrev 2017-12-20 16:02:19 följande:

    Nä ett bra kub kommer ej lugna mig. Så kommer göra nipt ändå. Tror jag iaf. Men har svårt att tro jag ska få bra siffror med min ålder också


    Jag är 38, snart 39 och fick 1:20 000, så bara för att man är "gammal" blir siffrorna inte automatiskt dåliga.
  • Anonym (Kaffedraken)
    annabellelee skrev 2017-12-20 16:15:26 följande:

    Jag är 38, snart 39 och fick 1:20 000, så bara för att man är "gammal" blir siffrorna inte automatiskt dåliga.


    Jag e 37. Så blir spännande vad jag får då.
  • Anonym (Kaffedraken)
    annabellelee skrev 2017-12-20 16:15:26 följande:

    Jag är 38, snart 39 och fick 1:20 000, så bara för att man är "gammal" blir siffrorna inte automatiskt dåliga.


    Jag e 37. Så blir spännande vad jag får då.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Undrar också hur jag ska göra är 40år och har fått en tid för kub test...men det kanske inte är rätt väg att gå..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag gjorde nipt nu i september på crocus i Sthlm (privat)

    Vanligs nipt kostade 5500 men jag tog den utökade då kostade det 6600..

    fick ultraljud och bilder och video..

    Nipt svaret kom efter 8 dagar och visade på en frisk flicka :)

    Va i v 11 när jag gjorde det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Stockholm runt 5000-6000kr vad jag sett. Har gjort testen på alla  mina graviditeter. v16 och v13.
    Klart värt det!

Svar på tråden Vad kostar nipt?