• ElenaG

    Mjölkersättning

    Kom hem med våran son för 6 dagar sedan från BB och allt känns så underbart förutom amningen,

    Dom första dagarna efter födsel sög han men han sög så hårt då han inte fick något mjölk, och jag att på BB timme in och timme ut och ammade (vad vi trodde) och jag fick ondare och ondare.. vi har försökt med allt,

    handmjölka,pump,amningsnapp olika amningsställningar och nu så sitter jag o min man och ger ersättning o det dom två dropparna jsg får när jag pumpar genom en spruta med slang i munnen men jag får för ont sitter och gråter av smärta och känner sig som en ?dålig? förälder då personalen på BB berättar hur mycket bättre riktig bröstmjölk är och att alla kan amma, men jag verkar ju inte kunna?! För nu funderar jag på att bara ge ersättning och sluta pina mig själv, men känns som att jag är ensammast i världen om detta ?problem?

    Någon mer här som gett ersättning från början?

    Någon som inte kan amma?

  • Svar på tråden Mjölkersättning
  • LindaLo

    Jag har gett ersättning till båda mina barn i princip från start. Jag mådde vansinnigt dåligt av att amma,fick ångest. Visst är det väl bra att amma men inte till vilket pris som helst.Så tänker jag :)

  • Rödtjärnens Anna

    Jag valde att inte amma då jag äter mediciner. (Skulle jag amma skulle mitt barn behöva utsättas för regelbundna och täta blodprov vilket jag inte vill utsätta mitt barn för).

    Jag känner igen hur personalen på BB talade mycket om amning och hur viktigt det var att man gjorde det. Men då jag förklarade min situation talade personalen om ju bra det var med ersättning och att det var rätt val jag gjort. Väldigt märkligt att de pratade så varmt om ersättning då de tidigare talade om att amning var det enda rätta.

    Jag upplever bara fördelar med ersättning. Jag vet exakt mängd mitt barn äter och pappa (eller ex farmor/mormor) kan ge mat och jag kan sova, äta eller något annat viktigt.

    Idag är min lilla kille snart 5 månader och växer och utvecklas som han ska.

    Du gör rätt som väljer ersättning. Du är inte på något sätt en dålig mamma. En glad och lugn mamma får trygga barn.

  • Aliona

    Vår kloka bvc-sköterska sade att det allra viktigaste är att mamman ochbebisen har det bra tillsammans, kan njuta av varandra och ha möjlighet att skapa en nära relation. Modersmjölksersättningen är lika bra näringsmässigt och det finns andra fördelar som att föräldrarna - om man är flera - kan dela på matningen eller någon annan kan hjälpa till. Guld värt när man är sjuk eller utmattad t.ex! Intimiteten kan ni få ändå - var naken (hud mot hud) med bebisen, håll och krama. Vill man amma så finns det hjälp att få, men det finns ingen anledning att plåga sig!

  • ElenaG

    Vill säga tack till er alla, känns ?skönt? att man inte är själv när alla i närheten säger att det är bara att fortsätta.. och när allt känns hopplöst Tack!!

  • LinaM

    Har gett ersättning från första dagen då jag ej ammar, fungerar fint. Min son är nöjd och mät med ersättningen. Man får öka sakta så att bebisen får lagom mängd. Försöker göra matningen lik ammning, har honom nära, ofta hud mot hud, låter honom ligga i lugn o ro o dricka. Då får man fin kontakt o närhet.

Svar på tråden Mjölkersättning