Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    Har han rätt till umgänge?

    Sonen är 16 månader och har aldrig träffat sin biologiska fader. Mitt numera ex kom in i bilden under graviditeten.

    Han hävdar att han kommer se till att få umgänge trots att han inte är barnets pappa.

    Har han nån chans att få igenom det? Det är väl barnet som har umgängesrätt isf, inte exet? För barnet kvittar det ju.

  • Svar på tråden Har han rätt till umgänge?
  • Anonym (Mamma)
    Queennr1 skrev 2017-12-21 08:03:50 följande:

    Är det exet som ej är biologisk pappa som vill ha umgänge?


    Ja, för han tycker att han varit barnets pappa sen han föddes.
  • Anonym (Mamma)
    Pope Joan II skrev 2017-12-21 09:19:34 följande:

    Väljer du dåliga karlar eller varför motsätter du dig en fortsatt kontakt mellan dem?


    Varför skulle jag vilja ha kvar honom i mitt liv efter vi separerat? Det är inte hans barn oavsett hur mycket han tycker det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ha) skrev 2017-12-21 09:08:06 följande:

    Då har väl barnet en annan pappa registrerad som har rätt till umgänge med barnet?


    Nu var det ju barnet som har rätt till umgänge, inte föräldern.

    Han har aldrig träffat sin biologiska fader (vill inte kalla honon ?pappa?).
  • Anonym (Mamma)
    Bestemor skrev 2017-12-21 09:16:16 följande:

    Ska han betala underhåll för barnet?

    Nej, han har ingen laglig rätt till umgänge med barnet.


    Nej det ska han givetvis inte göra.
  • Anonym (Mamma)
    Queennr1 skrev 2017-12-21 09:28:56 följande:

    Har han varit det ? I såna fall är han ju den enda pappa barnet känner. Och även om han har juridiskt små (men inte omöjliga) chanser att få rätt till umgänge så är det såklart bäst för barnet att få behålla den kontakten. Det måste du ju h tänkt på när du släppte in honom i barnets liv.


    Barnet var inte ens fött när han kom in i bilden.

    Sonen är så liten att han kommer glömma honom.
  • Anonym (Mamma)
    Queennr1 skrev 2017-12-21 09:29:57 följande:

    Därför att normalfungerande mammor sätter sitt barns bästa före sitt ego.


    Handlar inte om ego. Han är inte barnets pappa och så är det med det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ha) skrev 2017-12-21 09:31:31 följande:

    Ja? Som vuxna föräldrar måste man hjälpa sina små barn med det. Så att hans pappa har rätt att träffa honom är helt rätt i praktiken.


    Vad är din poäng? Vad spelar det där för roll för min fråga?
  • Anonym (Mamma)
    Queennr1 skrev 2017-12-21 09:31:46 följande:

    Barnet är 16 månader och har en anknytning. Du är en dålig mamma.


    Jag är en jättebra mamma, oroa dig inte för det du.

    Barnet har nära kontakt med många i min omgivning, ska de också ha rätt till umgänge om vi slutar umgås?
  • Anonym (Mamma)
    Queennr1 skrev 2017-12-21 09:32:54 följande:

    Du har låtit honom fungera som pappa i 16 månader. Det är inget man bara backar ifrån om det står rätt till i mammahjärtat.


    Har jag? Att han varit min pojkvän gör inte honom till pappa.
  • Anonym (Mamma)
    Pope Joan II skrev 2017-12-21 09:33:24 följande:

    För barnets skull så klart. Ville du att han skulle hålla sig distanserad och låta bli att behandla och tänka om barnet som vare det hans medan ni var ihop också, eller? Jag tänker mig att det förmodligen är mycket lätt för någon som tar sig an ett förhållande med en kvinna som är gravid med en annan mans barn att knyta an till bebisen när den väl kommit. Spädbarn har ju den fördelen att de och deras utsatthet, oavsett vem som avlat dem, talar till de flesta välfungerande människor. Så jag kan utan vidare förstå hans känsla, men det är ju bara du som vet om du väljer bra män eller inte. 


    Jag har inte gjort något speciellt alls, i min värld var han aldrig något pappasubstitut. Han var min pojkvän.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (I) skrev 2017-12-21 09:37:25 följande:

    Det är inte upp till dig att avgöra om du är en jättebra mamma...

    Du får fråga barnet om 30 år...

    ( gäller alla föräldrar , inte bara just dig såklart )


    Jag vet att jag är en jättebra mamma, synd att du tvivlar på din egen förmåga däremot.
  • Anonym (Mamma)
    Pope Joan II skrev 2017-12-21 09:38:27 följande:

    Och det var du tydlig med? 


    Va?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kanske) skrev 2017-12-21 09:39:46 följande:

    Man kanske inte ska låta barnet knyta an till ?ett helt gäng? pojkvänner som om de vore en pappa man sedan kapar banden till? Barnet kanske ska få en relation till sin biologiska pappa istället och visas hänsyn till i fortsatta relationer så inte samma sak händer fler gånger?


    Så vad skulke jag ha gjort tycker du? Inte fått träffa nån ny för att jag var gravid? Det är inte så att jag introducerade honom i ett förskolebarns liv, han var inte ens född.

    Han kommer inte träffa sin biologiska.
  • Anonym (Mamma)
    Pope Joan II skrev 2017-12-21 09:43:08 följande:

    Ja, du skrev att i din värld var mannen det är fråga om bara din pojkvän och ingen pappa åt ditt barn. Jag undrar om du var tydlig med det gentemot mannen? Sa du det till honom? Att du uteslutande såg honom som din partner men att han inte hade något med bebisen att göra? För "i min värld" brukar inte sällan betyda att det är något outtalat och dessutom gärna en efterkonstruktion som syftar till att förklara ett problem personen i den egna världen i högsta grad varit med om att skapa men sedan inte vill ta ansvar för. 


    Vad skulle jag säga!? Det är väl snarare udda att anse att nån annans barn är ens eget? Han har aldrig öht varit ensam med honom.
  • Anonym (Mamma)
    Pope Joan II skrev 2017-12-21 09:48:52 följande:

    Själv tycker jag inte att det låter så otänkbart som du tydligen tycker. Men - som det klassiska och rikligt använda uttrycket på Familjeliv lyder: vi är alla olika.


    Så du tycker alltså inte att man får bli tillsammans med nån när man är gravid? Man slutar vara sig själv och är bara en vandrande incubator?
Svar på tråden Har han rätt till umgänge?