• Anonym (Tomtefrun)

Hur mycket julklappar får era barn?

Vår son är 5 år och jag har haft stora problem med att köpa julklappar till honom. Inte för att han inte önskar sig något utan för att det han önskar sig är skitsaker. Leksaker han leker med i 15 minuter och som sedan antingen slängs omkring med till de är sönder eller också står och dammar i ett hörn. Jag vägrar köpa det!

Diskussionen kom upp med en kompis som köpt julklappar till sin lika gamla dotter för 6000:- SEXTUSENKRONOR TILL EN 5-ÅRING? Inte har hon köpt något vettigt heller utan det var sammanlagt 39 paket med en massa skit.

Jag tycker det är helt galet. Vi köpte julklappar till sonen för 1400:- men då innehåller det en Robot han tjatat om i ett år för 500:- samt ett mikroskop för 349:-. Resten är bara lite småkrafs, typ en övningsbok för att lära sig att läsa, en annan för att lära sig att räkna, en morgonrock med mera. Hur som så landade summan på 1400:- och hon tycker att jag är för snål med argumentet "Du har ju bara ett barn och julen är bara en gång om året". 

Han får ju inte bara julklappar av oss utan även av farmor och farfar, mormor och morfar, morbror etc etc och jag som inte är materiell av mig vill inte att han heller ska bli det.

Hur gör ni? Hur många julklappar får era barn och vad ligger värdet på? 

• Svar på tråden Hur mycket julklappar får era barn?
  • Anonym (S)

Att köpa 39 julklappar till sitt barn är inget annat än idioti. Våra barn får fyra paket var. Känns lagom.

• elin1989

Min son får julklappar för sammanlagt 1600, han är 4. Han får nog en del från släkt också men inte jättemycket.

• Less is more

Vi har köpt leksaker för ca 4500 kr till våra. 2 barn. Det är hatchimals, sylvianhus med tillbehör, frisyrdocka, pysselbok, schack, kuber, kompisbok, frisyrapparater som trär in pärlor i håret eller gör flätor.

...leksaker är tyvärr otroligt dyrt.....och det är helt sjukt vad mycket grejer det finns.

Utöver leksakerna har vi köpt en del kläder i december åt barnen. Böcker köper vi regelbundet till barnen så sånt var ingen idé att handla.

Hatchimals och frisyrapparaterna är förmodlingen

De mest onödiga prylarna. Ändå var det det barnen mest ville ha, haha eller usch ! :)

• Queennr1

Han får två. (Av mig) en av dem kostar 4000 och det är verkligen inget som sker varje år.

39 julklappar är inget ett barn njuter av. När de öppnat 3-4 stycken har de redan tappat fokus.

• Anonym (fru helena)

Vi har nio barn. De får fem julklappar var, lägger runt 1000 kr per barn. Det känns så onödigt att kasta saker efter ungarna. Jag vill inte lära dem att det bästa som finns är att konsumera. I födelsedagspresent brukar de äldre få färre, men "större" paket och de små får runt fem stycken, men mer småprylar som inte kostar så mycket.

• Anonym (fru helena)

Vi har nio barn. De får fem julklappar var, lägger runt 1000 kr per barn. Det känns så onödigt att kasta saker efter ungarna. Jag vill inte lära dem att det bästa som finns är att konsumera. I födelsedagspresent brukar de äldre få färre, men "större" paket och de små får runt fem stycken, men mer småprylar som inte kostar så mycket.

• Anonym (antimaterialist)

Jag tror att barnen som äldre kommer må bättre om de lär sig uppskatta det lilla. Lite svårt i vårt konsumtionshetsande samhälle men förr var det väl standard med ett paket var, typ. 

Jag fick väl runt 15 julklappar sammanlagt, när jag var liten. Nu när jag är närmare 20 känner jag bara ''varför, vad var meningen med det?''. Tycker det är för mycket och man fokuserar på fel saker, det materiella. Nu värdesätter jag själva betydelsen av jul, att man är tillsammans, brukar även gå till kyrkan och tända ett ljus. De vuxna sätter standarden för barnet, alla vuxna i min omgivning är väldigt materiella av sig och ska i princip tvinga på en en massa julklappar. 

• Anonym (Förmycket)

9åring: Av oss 18 julklappar för totalt cirka 2000kr. Men det är inte bara leksaker utan vantar, underställ m.m också. Hon uppskattar sånt men vi känner nog också att det blev för mycket. Något av spelen kanske blir ?till familjen? från tomten eller liknande

• Tow2Mater

Min 9-åring har 10 paket under granen, och två i strumpan. Då slår jag inte in t ex varje DVD for sig, utan flera DVDs finns i ett paket, och flera dataspel i ett t ex.

Han får inga klappar från annan släkt.

Har ingen aning vad hans klappar kostat, den dyraste är en ny tablett (med mer minne så hans onlinespel Agario forhoppningsvis inte laggar).

Svar på tråden Hur mycket julklappar får era barn?