Vad är kontrollerande beteende?
Vad anser ni bara sjukligt kontrollbehov i en relation? Där gränsen från svartsjuk och osäker till kontrollerande har passerat?
Vad anser ni bara sjukligt kontrollbehov i en relation? Där gränsen från svartsjuk och osäker till kontrollerande har passerat?
Det beror mycket på attityden bakom en åsikt eller fråga/ beteende. Det mesta är inte kontrollerande om attityden är att din partner vill visa dig omsorg / engagera sig / uppskattar dig och vill ditt bästa.
Sen har vi alla olika gränser. Jag är okej om min kille ifrågasätter mig ibland, så länge han släpper det när jag säger att han kan lita på mig. För ibland har hans ifrågasättande varit till hjälp, man vill ju bara varandra väl så allt man gör kommer i välmening och jag vet inte allt här i världen, inte han heller, så då är det skönt att ha någon man tillåter få kliva in och kolla av hur man tänkt.
Syftar du på något specifikt exempel du funderar kring om det är kontrollerade så kan du beskriva det då är det lättare att ge min åsikt.
Oj. Jag missuppfattade rubriken.
När gränsen är nådd :
- Personen fortsätter ifrågasätta dig fast du sagt åt personen att lita på dig.
- Personen begär att du ska sluta gilla dina intressen och det du brinner för.
- Personen låter dig inte möta vänner säger att alla är dåliga och vill isolera dig för att sedan vara elak och förnedra dig.
- Personen blir förbannad över dina klädval
- Personen växlar mellan passiv och agressiv och har inget normalläge.
- Personen kräver att du ska behöva dennes hjälp på det sätt personen tycker istället för att lyssna på vad du vill och behöver
- Personen slår dig så fort du ska upprätta din integritet
- Personen snokar runt i din dator/mobil och söker saker att anklaga dig för
- Personen blir förbannad om du inte är punktlig
- Personen stör sig när du ska vara fin om du ska ut
- Personen tror du döljer otrohet när du släckt skärmen / lagt ner mobilen när personen kommer till dig
- Personen har ingen egen fritid och lägger all tid på att hålla koll på dig / skriva / ringa till dig och fråga anlshandr har du är vad du gör med vem hur länge etc
- Personen har varit otrogen själv men projicerar att du är det mot personen.
- Nedlåtande kommentar när du känner dig fin / får uppskattning av andra/ är stolt över dig själv.
- Nedlåtande när du pratar bra om andra.
- Extremt sympatisk
Det är några.
När gränsen är nådd :
- Personen låter dig inte möta vänner säger att alla är dåliga och vill isolera dig för att sedan vara elak och förnedra dig.
- Personen kräver att du ska behöva dennes hjälp på det sätt personen tycker istället för att lyssna på vad du vill och behöver
- Personen tror du döljer otrohet när du släckt skärmen / lagt ner mobilen när personen kommer till dig
- Personen har ingen egen fritid och lägger all tid på att hålla koll på dig / skriva / ringa till dig och fråga anlshandr har du är vad du gör med vem hur länge etc
- Nedlåtande kommentar när du känner dig fin / får uppskattning av andra/ är stolt över dig själv.
- Extremt sympatisk
Det är några.
När gränsen är nådd :
- Extremt sympatisk
Det är några.
Några till:
- Beskyller dig för personens våld, ilska och svartsjuka beteende.
- Vill inte att du står nära vänner eller familj.
- Vill isolera dig och göra dig beroende av personen (via lägenheten via barn via gemensamt köp gemensam ekonomi hund hus giftermål gemensamma vänner, anställning, etc)
- Gömmer gps i dina kläder / hemligt inprogrammerat i din mobil
- Säger att du har ett flirtigt beteende när du bara är trevlig och social.
Okej. Tack. Är väl ungefär den bilden jag har.
Har blivit anklagad för att vara kontrollerande. Men stämmer inte in på en enda punkt. Har varit orolig, men haft goda skäl. Det är jag som blivit misshandlad psykiskt, kränkt och svartmålad i hela min person och kropp. Inför och av mängder med människor som jag aldrig träffat, av mitt ex. Men det är bara vad jag förtjänar som är "kontrollerande". Osykandet har satt griller i huvudet på mig. Mitt i prick, för han vet hur självkritisk jag varit. Tänker aldrig mer ta hans äckliga projicerade skit.
Kontrollerande:
*Ringer och stör och sms:ar när partnern jobbar eller träffar kompisar.
*Försöker avbryta umgänge med andra genom att hitta på anledningar till att komma hem tidigare.
*Tjatar om att skaffa tex ett husdjur som sen ansvaret mestadels läggs ut på parten så hen inte har tid med andra saker längre/lika mycket.
*Att göra slut men sen försöka hindra expatriera från att gå vidare och på så sätt isolera hen helt från närhet och ett meningsfullt liv.
Oskyldiga känslor: Att säga ärligt att Jag känner mig svartsjuk nu eller i en situationen och sen prata om det utan att skrika, svära, vara elak eller ställa krav/ultimatum.
Med andra ord att enbart kommunicera sina känslor och ha ett lugnt samtal om dom med kärlek närvarande.