• annabus

hur är det med vindruvor??

har någon stans hört att vindruvor inte är bra att äta när man är gravid... stämmer det??

• Svar på tråden hur är det med vindruvor??
  • Uskus

Aldrig hört, vindruvor var det enda jag levde på i början. Tror det är skrönor, har hört att man inte ska äta apelsiner!

• annabus

det har jag med hört...

men ok... då fortsätter jag äta mina vindruvor..

• Mojo Jojo

Säger samma som Uskus, har jag aldrig hört och tror inte det är nån fara. Det har min levt på sin första halvtid i magen.

• Mrs Boysenberry

aldrig hört jag heller... jag vet bara att det är väldigt mycket socker i vindruvor, men annars är det nog ingen fara...

• Filimena

Det enda skäl jag kan komma på är att vindrovor ofta är väldigt besprutade.

• Jäännie

Det har jag faktiskt aldrig hört, det enda jag hört är att man ska ta det lungt med jordgubbar i slutet av graviditeten pga kolikrisk...

• MrsNash

Man vet aldrig vad man ska tro på! Jag har hört att apelsiner är ett typiskt grav.symtom craving! JAg äter tokmycket apelsiner och vindruvor, är i vecka 11.Så jag hoppas verkligen inte att det är nått fel med det. Rekommendationer står på livsmedelsverkets hemsida, allt annat får man nog ta med en nypa salt!

• Jesssicaaa

jag tror inte på nått utav det som nämts tidigare...måste ju kunna äta fruk som vanligt..:)

• Gwen

ja, jag ärav den åsikten att man ska ta alla rekomendationer med en nypa salt så vida det inte finns några vetenakpliga tester. ta tex alla rekomendationer när det gäller mat. Istor sätt ingenting är av dessa rekomendationer är testade, det är bara antaganden. och det kommer nya rön hela tiden.jag tror att det är större risk för barnet om man blir livrädd och typ slutar äta en massa saker, det är ju vilktigt med varierad kost för att få i sig alla vitaminer och sånt. sen menar jag naturligt vis inte att man ska kasta i sig allt. men som sagt sunt förnuft räcker nog långt.

• Las Palmas

Tycker inte att det verkar klokt att man inte ska kunna äta frukt. det finns ju massor av vitaminer i.

Däremot vet jag att min mamma vräkte i sig vindruvor dagen innan hon skulle lämna ett urinprov en gång. Det blev missvisande pga allt socker i vindruvorna. Detta var en herrans massa år sedan så testerna kanske har utvecklats såpass att de inte påverkas av vindruvor idag. Vad vet jag.

jag kommer i alla fall bortse från alla skrönor och hålla mig till det som min BM och livsmedelsverket rekommenderar. Sunt förnuft helt enkelt. Det är ju heller ingen idé att få panik om man skulle råka äta nått som är fel. Vad ska man göra år det då? Det är väl bara att tänka sig för bättre i fortsättningen i så fall.

Så jag tror att det är lugnt med dina vindruvor, nyttigt rent av!

• Jessii

Jag har inte hört om det ska vara farligt eller så, men min bm sa att jag skulle äta med måtta för det innehåller så mycket socker tydligen, och att man kunde få grvidetets diabetes, och jag känner till en som fick det pga vindruvor, för det var det enda hon åt, men jag vet inte, det är så mycket man ska äta och inte äta

• Babe

Oh-nej. Frukt är nyttigt, speciellt som mellanmål.
    Men viktigt ett att tänka på är att man ska skölja (eller skala, de som går) frukterna riktigt ordentligt innan. Samma gäller sallad och grönsaker...
    Jag brukar ha mina liggande i kall vatten ett tag och sedan skölja av dem, fräscht & nyttigt!
    Åh, va less man blir alla anti-äta-skrock, eller hur?!
    Babe

• annabus

alla säger vindruvor innehåller så mycket socker... men det måste väl ändå vara bra mycket bättre att äta vindruvor än godis...

Svar på tråden hur är det med vindruvor??