Hej
Kul att höra hur du tänker.
Fonderna sparas i en KF med min dotter som förmånstagare. det vanliga sparandet är i mitt namn. Kommer öka på sparandet i fonder och minska sparandet på sparkontot i takt med att jag sätter mig in mer i fonder och känner mig säkrare.
Medium skrev 2017-12-22 23:53:10 följande:
Hej!
Mitt bästa råd är att du sparar till henne i en kapitalförsäkring i eget namn med flickan som förmånstagare. Anledningen är att det är att pengarna är skattade och klara vid utbetalning och det är du som har koll på pengarna även efter att hon fyllt 18 år. Om du tycker att hon är mogen att få pengarna vid 18 år så ger du dem helt enkelt till henne, skattat och klart. Tycker du inte att hon är mogen så får hon vänta. Det är du som bestämmer. Skulle du ha oturen att avlida så får hon pengarna via förmånstagarförordnandet.
Det är viktigt att det skrivs ett förmånstagarförordnande till dottern (namngivet med personnr) i kapitalförsäkringen så att det garanterat blir hon som får pengarna. Det räcker inte att kryssa i ?Barn? eftersom det då blir alla barn som får pengarna om du har/skaffar fler barn, vilket blir fel i det här fallet. Din bank kan hjälpa dig.
En kapitalförsäkring är en skattemiljö där du placerar i fonder och betalar en årlig skatt på kapitalet oavsett om det har stigit eller sjunkit i värde. I en traditionell skattemiljö betalas 30 % skatt på vinsten i sparandet vid en försäljning. Eftersom du betalar en årlig skatt i en k-försäkring, inte skatt på vinsten, behöver tillväxten uppgå till i snitt ca +2,5 % per år eller mer. Du behöver spara i fonder för att få upp avkastningen på en lönsam nivå om du väljer att spara i en k-försäkring.
ISK finns som alternativ till kapitalförsäkring men det innehåller inget förmånstagarforordnande och är därför olämpligt i det här fallet.
Du bör absolut inte ha pengarna stående på bankkonto år efter år. Inflationen är idag ca 2 %, vilket innebär att pengarna minskar i värde om räntan endast är 0,75 %. Mitt råd är att placera i en aktiefond om placeringshorisonten är ca 7 års sikt eller mer. Välj gärna en aktivt förvaltad fond så att spridningen blir bra och omplaceringar sker med automatik. Ett exempel är Handelsbankens ?Multi Asset?-fonder, där du endast väljer risknivå och därefter sköts omplaceringar med automatik.
Även om du inte vill ta höga risker så kan du ändå spara i aktierelaterade placeringar om man tar hänsyn till placeringshorisonten. En bred aktiefond (eller blandfond) på 15 års sikt har historiskt gett en avkastning som vida överstiger bästa bankräntan. På kort sikt kan värdet sjunka i en aktiefond, men vad gör det om pengarna inte ska användas förrän om 10-20 år? Då hinner det med stor sannolikhet vända uppåt igen och kanske ge ett snitt på 7 % per år. Jämför det med 0,75 %.
Prata med din bank, som sagt. Lycka till!.