Ballu skrev 2017-12-23 18:18:22 följande:
Ok tack. Kan du berätta mer?
När man har titeln stödassisten så krävs det att man har avslutat gymnasieprogram med inrikting barn och fritid eller vård och omsorgsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning.
När man har titeln stödpedagog så krävs en efter gymnasial specialisering inom funktionshinder området.
Skillnaden på dessa är att en person med titeln stödpedagog har är kompetensnivå .
Ex på arbetsuppgifter som speciellt tillhör en med titeln stödpedagog är
Handleda nyanställda och elever.
Vid behov handleda stödassistenter i social dokumentation och genomförandeplaner.
Bevakning och olika sätt att jobba när det gäller funktionsnedsättningar och kommunikation och arbetsmetoder.
Men mycket avgörs av erfarenheter. Och arbetsuppdelningen är olika på olika arbetsplatser baserat på erfarenheter. En stödassistenter kan sitta på mycket mer erfarenheter och ha samma ansvarsområden än så länge. Men en stödpedagog har en mer djup utbildning i diagnoser oftast