Inlägg från: Spajk |Visa alla inlägg
  • Spajk

BF September 2018

Hej alla! Ny här, plussade i januari på rutinkontroll på gyn, beräknad födelse 9/9 2018. Är 35 år och om allt går väl blir detta första barnet. Bor i Solna.

Olika symptom: illamående, kan i 99,9% av fallen inte äta varm mat. Lever på soygurt, sallad, rostmackor, havredryck och apelsin. Har spytt ett par gånger. Molande som inför mensvärk. Trött som bara den och svårt att sova, kan ej ligga på rygg pga obehagligt. Börjar bli svårt att ligga på mage så ligger ibland lite halvt på mage/sida. Har ont i kroppen, liksom träningsvärk, särskilt när jag ska sova. Öm i brösten och svullen om magen, vill helst gå klädd i pyjamas hela tiden. Också kissnödig ofta, törstig och lite hård i magen. Tycker ändå att det är spännande och lätt att ?stå ut? när en vet vad det beror på. Var först orolig gällande maten och näring men har förstått att det inte påverkar den lille. Kollade på gyn i tisdags och fick då se ett litet foster, ca 1cm, med ett rejält pickande hjärta. <3

• Spajk
    josgos skrev 2018-01-26 19:03:11 följande:
    Välkommen!

Usch vad jobbigt med att knappt kunna äta, men som du skriver, kanske går att leva med ändå om det resulterar i en bebis! Och du har ju redan fått se och höra den lilla, så roligt!

Jag är 29 och bor i Stockholm, första barnet. Har mest problem med att tuttarna är sååå ömma, men annars okej!
    Tack!

Ja, det är rätt tufft och ofta vet jag inte heller om något funkar förrän jag luktat på det. Häromdagen gick pastasallad jättebra och även indiskt på kvällen, sedan när jag tänkte äta resterna på lunchen kände jag hur det vände sig i magen när jag luktade på maten så då blev det rostmackor och soygurt. :p Det värsta är väl att jag blir tröttare av det men jag håller tummarna för att det går över. Men ja, riktigt häftigt att se faktiskt. Det är en sån mind fuck, om en får säga så, för det var inte alls länge sedan jag var hyfsat säker på att barn inte var för mig.

Ja, tuttarna är jätteömma. Och ingen bh passar längre. Helst vill jag bara gå utan men jag köpte nåt mjukt på Lindex som ser ut som om du tänker dig en omlottopp fast detta är en bh-topp, typ.
  • Spajk
    Millannn skrev 2017-12-29 17:45:20 följande:
    Tack så jättemycket! Jag har bara en fråga till er som varit gravida förut, jag har redan börjat få värk ilningar på baksida av lår, inte är väl det foglossning redan?
    Jag har också det, fast mest när jag sover, och på baksidan av rumpan och över höfterna. Känns som träningsvärk typ.
  • Spajk
    Orkide skrev 2018-01-28 08:08:43 följande:

Någon mer som mår diffust dåligt. Jag är trött. Känner mig konstig i magen, är inte hungrig men är hungrig och all mat och allt känns bara blähä. Orkeslös.

Jag har så med maten. Det funkar inte att äta saker och jag är hungrig men inte. Jag har funnit att pastasallad, enkel sådan, med paprika, tomater, gurka, rödlök och salladsmix funkar, har lite pesto till också. Och soygurt, rostat bröd. Imorse lyckades jag äta gröt och macka till frukost, om än väldigt lite. Men jag märker att vissa dagar går det bättre än andra dagar. Godis var det tydligen inte några problem med igår. :) Vi som känner så här får också tänka på att bristen på mat förmodligen är det som gör oss mer trötta och orkeslösa. Viktigaste är att äta det som går att få i sig, oavsett vad det kan vara. Kämpa på!
  • Spajk
    Nostalgity, jag tycker inte att det låter hållbart alls att du ska behöva lyfta och släpa tunga saker. Min brors flickvän än gravid nu och hon jobbar på posten, hon har äntligen fått en inre tjänst eftersom att hennes jobb är tungt det med och att hon dessutom blev ordentligt skrämd då hon krockade på cykel med sin kollega. Men det gick bra. Jag tror att en läkare på VC eller på BM visst kommer att lyssna på dig och ta det på allvar, särskilt om du berättar bakgrunden. Kanske kan du göra något annat på jobbet under tiden, något som inte är fysiskt ansträngande. Håller tummarna för dig att det går bra!
  • Spajk
    Nostalgity skrev 2018-01-28 18:16:45 följande:
    Bakgrunden, vad menar du?

Jag jobbar på åkeri, där finns det chaufförer och chefer.... Finns inget annat jag kan göra =/
    Jag tänkte med blödningarna och oron du haft. 

Hm, svårt. Då är det bästa nog att försöka få till en sjukskrivning om inte cheferna kan hjälpa till på något sätt. Förstår att det kan vara knepigt.
  • Spajk
    Nostalgity skrev 2018-01-28 20:09:04 följande:
    Ja jag får nog ta hela historien från start med läkaren. Men hur säger man i telefon varför man vill träffa läkare?
    Jag skulle säga precis som det är till dem. De är nog vana med det mesta ska du se och att gravida kvinnor som jobbar i tunga jobb är oroliga är säkert inte heller något nytt för dem. Valen som finns är ju antingen att du blir sjukskriven helt eller att läkaren kanske kan sjukskriva dig från vissa moment på jobbet och då är det upp till arbetsgivaren att se till att du får den hjälp du behöver. Tex om du inte kan utföra vissa lyft osv.
  • Spajk
    Nostalgity skrev 2018-01-29 17:22:10 följande:

Blev sjukskriven till 26e februari. Han sa att om jag vill eller behöver förlänga är det bara att komma dit igen.

Men av alla smärtor etc jag tog upp, så skrev han endast mina problem med ryggen på pappret. Så jag får hoppas fk godkänner anledningen om två veckor.

Det är ju jättebra, vad skönt för dig. Om FK bråkar kanske läkaren kan prata med dem?
  • Spajk

Eftersom det här är min första graviditet som jag vill fullfölja (gjorde en abort förra året) så är jag lite vilsen. Är UL och fosterdiagnostik samma, eller snarare, görs det vid samma tillfälle? Ska jag boka det redan nu? Är i vecka nio (8+2). Jag ska inte på inskrivning förrän 20/2, sååå lång tid dit! Är orolig nu då jag inte är lika illamående och inte känner av molandet i livmodern lika mycket. Brösten är fortfarande svullna (typ en strl) och känner att jag har svårt för viss mat, särskild varm mat, men symptomen avtar så att säga. Om någon kunnig vill stilla min oro lite. Funderar på om jag ska kontakta gyn och säga att jag vill kolla att den är kvar och att hjärtat slår och så.

• Spajk
    Mimipig skrev 2018-01-30 17:10:00 följande:
    Fosterdiagnostik betyder att man undersöker hur det är ställt med fostret, som tex kub, nipt, moderkaksprov eller fostervattenprov. Läs mer på tex 1177.se Jag antar att du är under 35 och att ditt landsting inte erbjuder kub gratis? Undersök saken! Du kan alltid boka ett ultraljud privat för att se att hjärta slår etc. ca 600kr. Även kub (eller annan fosterdiagnostik) kan göras privat om landstinget inte erbjuder det.
    Jag har läst på lite mer. Men i Stockholm ges KUB till alla som fyllt 30 och över, jag är 35. Jag har bokat om igen så att nytt UL göras om två veckor, inte tre. När jag bokade sist fanns det inget tidigare än 20/2 men nu fick jag 13/2 så att vi hinner med KUB innan det är för sent.
  • Spajk
    Challenge88 skrev 2018-02-01 14:15:18 följande:

Jag måste bara få fråga. Ni som redan fått se/höra ultraljud/hjärtljud, är det standard hos er eller har ni bett om det? Om det är standard vilket landsting hör ni till? Vad jag har förstått det som är att jag inte kommer få varken höra eller se något förrän v 18-20. Känns jätte långt bort nu :(

Jag fick se ultraljudet när jag var i vecka 8 (7+2). Min graviditet upptäcktes under en rutinkontroll men det var så pass tidigt. Så då erbjöd sig gyn att jag skulle komma tillbaka om två veckor för att se om det fortfarande skulle vara något vilket jag och min sambo gjorde. Då fick vi se ett liiitet hjärta som pickade. Det var ett vul som gjordes då. Vi bor i Solna och kan gå på vilket ställe som helst, just detta var på Odenplan. Har inskrivning den 13/2 och då ska jag be att de kollar igen så att jag kan få lite ro.
Svar på tråden BF September 2018