Inlägg från: Snufflan |Visa alla inlägg
  • Snufflan

BF September 2018

Jag vill vara med! Plussade igår, helt ställd. Jag var inte beredd på det och visste inget om Äl i dec. Hade dålig koll. Vi hade någon månad innan lagt ner äl-test för det va så dyrt ochbsyressande.. Men tydligen så gick det bra ändå. Testade av någon anledning igår. Jag trodde inte jag var gravid. Men oj det var jag! Enligt uträkning är jag gravid i v 7 (6+6). Gissning att bebis kommer 15 september.

Kommer ni berätta för någon än? Jag har berättat för närmsta vännerna. Och sen ska familjen snart så veta. Resonerar att man ska glädjas åt graviditeten. Inte förvänta ett missfall. Dessutom vill jag att familjen ska veta om det blir missfall. För då kan man få stöttning.

• Snufflan

Idag går jag in i vecka 9 (8+0). Känner mig inte så gravid. Slutat må illa. Haft lite "mensvärk" senaste dagarna. Jobbigt när man typ inte känner några tecken alls. Usch! Kan inte veckorna gå så man får veta att det är bra och att det finns ett barn i mig? Orolig! Nästan så man ska göra ett gravtest igen för att se om det fortfarande står plus!

• Snufflan

Gravid vecka 9 (8+4).

Och nästa vecka ska jag börja nytt jobb. Skulle kunna vara helt fatalt korkat att hoppa på nytt jobb nu. Men avlastningen det kommer innebära är också så stor. Inga långa bilresor på 2 timmar om dagen. Inget kvällsjobb. Mindre stress. Har inte sagt till nya arbetsgivaren om att jag är gravid. Får se när jag säger det. Känns som jag luras lite. :-/ Men vad gör man.

• Snufflan
    Mimipig skrev 2018-02-09 23:27:41 följande:

Finnar! Igår på jobbtoan såg jag plötsligt att hela pannan är knottrig. På ett dygn har jag fått flera stora onda finnar med huvud, finnar bakom öronen, på kinderna, längs käken och lite på bröstet. Är 8+2. Hade jättefin hy med sonen. Vissa säger ju att finnar betyder att man väntar en tjej, men jag tänker mest att det är en hormonstorm. Någon mer? Ska det vara så här nu och resten av graviditeten eller är det en fas tro?

Har också fått massa knottror i pannan. Flera stycken finnar och pormaskar. Usch! Ser ofräsch ut. Hade inga problem med hyn innan med mina P-piller. Men som tonåring och innan P-piller hade jag dålig hy. Vill inte ha tillbaka skiten som 29 åring! :( Usch!
  • Snufflan
    Orkide skrev 2018-02-19 06:42:08 följande:

Välkommen,

Jag börjar också bytt jobb i mars. Så himla olägligt bara att hoppas att man orkar jobba så länge som möjligt!! Dina tankar kring delad kärlek kommer jag ihåg från när jag väntade nr 2. Du kommer älska båda lika mycket helt galet hur kärleken kan delas och växa.

Jag väntar nu nr 3 och undrar mer hur jag ska hinna med tre barn och om det är orättvist mot de andra två som fyller 5 och 7 i vinter.

Känner igen mig hos er båda. Börjar nytt jobb nästa vecka. Jag har också provanställning i 6mån. Är väldigt nervös för att säga att jag är gravid. Är i v 11 nu (10+1). Har fått tid för KUB ul om två veckor. Också nervös att allt inte står rätt till. Hoppas allt är bra! :(
  • Snufflan
    Otit skrev 2018-02-19 18:25:53 följande:

Kan jag förstår dig. Ligger vaken om nätterna och har ångest. Ska på kub två dagar innan jag börjar mitt nya jobb. Vill berätta så fort som möjligt men bävar så för det samtalet...

Jag med. Men livet är ju så, saker händer. Hoppas våra chefer förstår.
  • Snufflan
    Otit skrev 2018-02-19 18:25:53 följande:

Kan jag förstår dig. Ligger vaken om nätterna och har ångest. Ska på kub två dagar innan jag börjar mitt nya jobb. Vill berätta så fort som möjligt men bävar så för det samtalet...

Jag med. Men livet är ju så, saker händer. Hoppas våra chefer förstår.
  • Snufflan
    Orkide skrev 2018-02-19 18:55:58 följande:

Jag är också rädd för att berätta för nya chefen. Hua.. Har inskrivning på obsdag så jag får se när jag får tid till Kub

Förstår dig helt. Lycka till på inskrivningen.
  • Snufflan

Jag har fått ultraljud för KUB om två veckor. Den 6/3. Jag är lite nervös. Jag är ny på mitt jobb och vet inte vad jag ska säga till chefen att jag ska göra. Det är ont om personal. Men de kan väl inte neka om man säger att man ska på läkarbesök.

Jag känner mig så förvirrad och känslig. Jag är lärare men bytte precis yrke till Daglig verksamhet för funkarionsnedsatta personer. Bytet skedde egentligen för att jag pendlat 3 timmar om dagen till och från jobbet. Det är ingen jag kan eller vill som gravid eller förälder. Jag hade egentligen önskar att jag fått en lärartjänst men nu fanns inget. Det är så främmande för mig att jobba med målgruppen och inom vården. Det är så läskigt med allt nytt, nya sätt att jobba på och målgruppen i sig.

Är också så himla orolig över att berätta att jag är gravid. Jag har ju i princip lurat arbetsgivaren för jag visste om graviditeten när jag skev på kontraktet. Är ju i v.11. Tänk om jag inte får ha kvar jobbet eller om dom blir jättesura. En sida av mig tänker att om dom sparkar mig är det bra för då slipper jag konfronteras med mina rädslor för det nya jobbet. Men det är ju bara en flykttanke. Klart det inte är bra.

Men mycket oroar mig nu. Nytt jobb, ny bransch, hemligt gravid. Mår inte bra av det här.

Någon som kan ge lite råd och stöd?

• Snufflan
    Sticky skrev 2018-02-20 21:12:58 följande:
    Jag tänker såhär att det är alltid jobbigt med nytt jobb. Och särskilt när det är nya sorters arbetsuppgifter osv. Lägg sedan till graviditetshormonerna som gör en mer stresskänslig än vanligt. Så försök tänka att detta är en normal reaktion som du har. Och du behöver inte tänka att du har lurat arbetsgivaren. För det första så är det standard att hålla grav hemlig till 12 veckor har passerat. Så, inget konstigt. För det andra skulle det lika gärna kunna vara så att du inte kände till graviditeten när du skrev kontraktet, vissa upptäcker inte sin graviditet i v 4-5 och arbetsgivaren vet inget om när du fick reda på grav. Du är i v 11 nu så du måste ha varit i tidigt graviditet när du tog jobbet. Det kommer nog gå bra, alltid jobbigt med omställningar men man vänjer sig oftast!

Min graviditet kommer inte heller lägligt jobbmässigt men vad ska man göra, försök se det positivt samtidigt som man har rätt att klaga och tycka synd om sig själv också. :)
    Jag fick jobbet ganska snabbt. Så var i vecka 8 när jag tackade ja. Men det är ju inte omöjligt att jag inte visste det då heller. Usch ja, det är jobbigt med alla hormoner. Känns som jag inte kan hålla samman. Vill lägga mig under en filt och vänta tills saker löser sig för mig. Känner mig svag. Hoppas det går över snart. Tack för stödet <3
  • Snufflan

Ångest!

Jag har redan varit inne på detta en gång innan. Nytt jobb på måndag, går in i v.12. Arbetsgivaren vet inget. Min mamma tycker jag ska berätta på en gång. Jag tänker det också. Men fler avråder mig att säga något alls och vänta så länge jag kan. Har 6 mån provanställning. Alltså några veckor innan bf. Vet inte vad jag ska göra eller tar mig till. Mår jättedåligt av det här. Vill inte ljuga, men vill inte bli av med jobbet heller. Usch, alla råder mig till olika saker. Säga eller inte säga det är frågan? 

• Snufflan

v.12 (11+1)

Känner mig ogravid.. det enda jag känner är ryggont och "mensvärk". Inget illamående eller andra tecken. En vecka kvar till kub-ultraljud... Är så rädd att det inte finns något där inne. :(

• Snufflan

Jag är knäpp, jag vet. Men idag var jag tvungen att ta ett gravtest igen. Är i v.12 (11+2). Pinsamt dumt men behövde stilla min oro. Ultraljud om exakta en vecka. Starkt plus så klart..

• Snufflan
    Lilj3 skrev 2018-02-27 11:59:30 följande:

Känner mig också knäpp av oro trots att jag såg ett hjärta slå för ett par veckor sen. Inatt drömde jag dessutom att jag fick missfall. Kub blir om två veckor och det känns som en evighet!

Undrar när man ska få njuta? :-P
  • Snufflan
    Nostalgity skrev 2018-03-21 15:13:50 följande:

Hur många kg har ni gått upp hittills?

Jag är i vecka 15 och har gått upp ca 7 kg redan ='(

Känner mig som en valross, överviktig och fet.

Också v.15 (eller i morgon) har gått upp 4,5 kg!!!
Svar på tråden BF September 2018