Inlägg från: Pusheen |Visa alla inlägg
  • Pusheen

BF September 2018

Mawie skrev 2018-05-02 20:17:52 följande:

Har sen i går haft sammangragningar ganska mycket och efter det har det kommit som gula sega flytningar, har fått så i slutet på mina tidigare graviditeter men tror inte jag haft det från v 21!! är det från slemproppen, eller vad är det för något!? Någon som känner igen och vet!?

Ursäkta äckel frågan men blev lite orolig. Luktar inget konstigt.

Hej. Har inte skrivit här innan men följt tråden. Nu måste jag hoppa in!

Jag har haft precis som du förutom sammandragningarna. Förra veckan kom det som en slemmig gulaktig slemklump. Blev helt iskall och trodde att det var slemproppen. Fick så i två omgångar ena dagen fast andra klumpen var helt genomskinlig. Dagen efter kom det bara som små rester typ. Har inte kommit något mer sen.

Har inte fått tag på någon och kunnat fråga vad det var. Blev lite lättad nu när jag läste att fler än jag upplevt samma sak..
  • Pusheen
    Tokmamma skrev 2018-05-08 15:15:24 följande:

Ang dessa slemklumpar. Träffade bm idag och beskrev detta + mina sammandragningar. Med min historik (hotad förtidsbörd med dotter från v 22) så får jag detta igen så måste jag åka in. Jag ska även träffa läkaren på mvc för att kolla livmodertappen så den inte är påverkad.

Oj då! Har du haft klumpar dagligen eller har det bara kommit någon gång?

Jag jag inte haft så nåt mer. Hade också gärna fått tappen kollad..

De erbjöd att jag kunde få lyssna på hjärtat vilket vi gjorde. I övrigt tyckte inte bm att jag skulle vara orolig.
  • Pusheen

Hej alla. Tar mig friheten att hoppa in här. Har följt er!

Rädslan börjar komma ikapp här med pga olika faktorer.. detta är mitt andra barn. Dottern vägde 4420 när hon kom ut, jag sprack hela vägen mellan hålen men det tick att sy utan att jag fick komplikationer senare så det är skönt. Jag är rädd för att få ett stort barn igen vilket jag nu vet att jag kommer få! Var på ul igår 37+0 och hon uppskattas till 3925g redan nu.

Fick prata med en Dr på spec.mördav. hon tyckte inte att jag ska behöva gå över tiden. Ja det är ju alltid något men jag får panik över att veta att bebisen ska ligga där och gotta till sig i kanske över två veckor till.

Ska på nytt besök och ev försök med hinnsvepning i vecka 38+6 Dr tyckte att jag kunde bli igångsatt i vecka 39+ men om jag får en hinnsvepning i 38+6 så antar jag att man vill ge det ett par dagar innan man vet om det funkar?? Då hinner jag ju gå nästan hela vecka 39 också

Jag gjorde TUL i v 35+0 och ett nu då i 37+0 och lillan har gått upp 500g på två veckor.. ska jag vänta i tre veckor till så kommer hon ju väga närmare 4,7+ nånting.

Någon som vet hur länge man väntar på om en hinnsvepning har funkat eller ej?

Jag ska försöka pusha på att jag vill bli igångsatt efter nästa besök i 38+6.

Sen det där med barnvakt.. pappa ska komma till oss och passa dottern men han bor två timmar bort. Ska jag bli igångsatt så är det inga problem men kommer jag igång spontant så kan det bli lite stressigt. Blev igångsatt med dottern och då gick det jättefort!

Det där med smärtan med.. börjar också bli lite orolig att jag ska få panik. Hade ingen bedövning alls med dottern, det hanns inte med trots att jag blev igångsatt. Dottern är 21 månader så minnena av smärtan är ganska färska och har inte bleknat direkt. Men jag känner ändå att jag får ta det lite som det kommer. Vet att jag vill ha bedövning denna gången om det går.

Ursäkta rörigt och längt inlägg!

• Pusheen
    Orkide skrev 2018-09-13 18:16:58 följande:

Pusheen: Vad jobbigt att spricka så pass mycket det är en oro man har. Men sån tur att du inte fick massa efterkomplikationer. Borde du inte kunna kräva igångsättning mycket tidigare typ v.38+0 när barnet ändå räknas som klar.

Ja, jag tycker ju det med. Hon är ju redan stor med. Men Dr sa iallafall att hon tyckte det var okej i vecka 39. Jag ska verkligen ligga på. Som jag befarade så har de inställningen att ?det gick ju bra sist?. Min bm sa också att ?din dotter har banat väg, du skulle inte ha några problem att föda en bebis på fem kg?

Aldrig i livet säger jag! Även om jag skulle kunna så NEJ! Nu vet vi ju att jag väntar en heffaklump till.. känner mig lite stressad över det. Har nog ändå känt mig trygg att föda en stor bebis men INTE större än dottern.

Dr sa förresten att statistiken visar att det är allra bäst både för barnet och för mamman att bli igångsatt i v 39. Alla mina värden är fina så det finns ingen anledning att sätta igång tidigare än så sa hon. Kan väl köpa det men inte senare än v 39!
  • Pusheen
    Orkide skrev 2018-09-14 12:02:26 följande:

Det var vattnet, ingen gynundersökning behövdes. Så kommer det inte igång av sig självt blir det igångsättning imorgon kl 20. Läskigt det här blev. Var inte förberedd alls. Å när jag satt i undersökningsrummet så hör jag en kvinna skrika så det låter som att hon håller på och dör !! Aaaaj

Oj vad spännande att det är på gång. Lycka till!
  • Pusheen
    Hellan skrev 2018-09-14 18:10:11 följande:

Åh vad härligt!

Ett stort grattis till er alla.

Tänker på att bebis inte var fixerad, det är inte min heller och det känner jag oro över. Kunde ni åka egen bil, du behövde inte ligga ned efter vattnet gått? Min bm rådde mig att inte vara uppe utan lägga mig och ringa förlossningen om vattnet går utan värkar. Det är därför jag funderar.

Varför har din bm sagt så till dig? Undrar bara för att jag sa till min bm att jag var orolig för navelsträngsprolaps om jag blir igångsatt tidigare än bf. Hon sa att bebisar på omföderskor sällan fixerar sig då det finns gott om plats. Hon sa att de inte tar hänsyn till om bebisen har fixerat sig eller ej när de ska göra en igångsättning.

Tror att min dotter forfarande var rörlig när jag blev igångsatt med henne. Min bebis nu är också rörlig fortfarande. Hade aldrig hört talas om navelsträngsprolaps innan men nu har jag blivit orolig för det(med) som om det inte räckte med allt annat!
  • Pusheen
    JLES skrev 2018-09-14 19:08:59 följande:

Det är det där med "rörlig" som är "problemet". Det är väl det där med att man ska lägga sig ner på rygg och helst med rumpan upp i vädret så bebisen halkar mot din huvudända istället för ner i bäckenet - OM vattnet går hemma och spontant. 

De stämmer att de inte bryr sig om fixerad, ruckbar eller rörlig på FL om du blir igångsatt då du är där under kontrollerade former och eventuell prolaps märker dem direkt på CTG:t. :) Så om du blir igångsatt har du ingenting att vara orolig över! De håller koll på dig. :)

Ah där sa du något Såklart har de en under uppsikt när man blir igångsatt och kan ha koll på allt som händer. Nu blev jag lite lugnare Det lutar ju pt att jag blir igångsatt med min lilla heffaklump.

Blev igångsatt med dottern med så jag har ingen koll på hur man gör när det kommer spontant. Är det ett allmänt tips det du skrev om att man ska lägga sig med rumpan upp? Har aldrig hört om det innan. Det är kanske något som man ?ska? göra som jag missat? Eller är det om man vet att bebisen är rörlig? Nyfiken i en strut
  • Pusheen
    JLES skrev 2018-09-14 20:52:55 följande:

Ja, precis! Om de märker att fosterljuden går ner och att din bebis varit rörlig blir det ett snitt och BM brukar "hålla upp" bebisen (ah, det låter sjukt haha) tills du är inne på OP isåfall. De är så duktiga på det där så du behöver inte oroa dig (hoppas jag inte skrämmer dig nu när jag nämner snitt men jag ville bara berätta hur de hanterar ett navelsträngsprolaps på FL - och det är väl tur att de är så duktiga). :)

Jaa, det är ett allmänt tips att om bebisen är rörlig ska man göra just så. Lägga sig ner på rygg och ringa ambulans och om man orkar gärna få upp rumpan i vädret för att motverka att bebisen sjunker ner. :) Vad jag har förstått finns risken inte där med en ruckbar bebis då huvudet täcker tillräckligt av bäckengången för att en navelsträng inte ska kunna slinka före. :) 

Tack för jättebra info Ska tänka på detta fortsättningsvis! Ska till bm på onsdag så då får vi se då hur långt ner bebisen(hon) ligger. Då är jag i v 38+0.

Du skrämdes inte tänker att det ändå måste vara ganska ovanligt att det sker.
  • Pusheen

Grattis till alla bebisar!

Jag har inte skrivit så mycket i tråden här men skrev för ett tag sen att jag var rädd att få för stor bebis.

Har varit på kontroller nu och igår bestämdes det att jag ska sättas igång imorgon. Då är jag i vecka 39+1.

För två veckor sedan så uppskattades hon till 3925g hoppas att hon inte har lagt på sig allt för mycket!

• Pusheen
    emhu skrev 2018-09-26 16:13:38 följande:

Jag ska också på bedömning imorgon. Vill egentligen inte bli igångsatt men min oro blir bara större och större för varje dag så jag vet inte hur länge mitt psyke pallar.

Jag blev igångsatt med min första och det gick hur bra som helst. Man hör så mycket dåligt om igångsättningar tycker jag. Min förlossning gick fort trots att jag var helt omogen vid start

Omogen denna gången med så jag hoppas på liknande förlopp.

Lycka till imorgon.
  • Pusheen
    emhu skrev 2018-10-05 17:32:12 följande:

En sådan där intim fråga som alla undrar över men kanske inte frågor om. Hur känns ett underliv nu efter förlossningen? Jag förlöstes ju lite drygt 12 timmar sedan men just nu känns det som att mitt underliv och bäcken botten aldrig kommer bli detsamma. Jag fick en grad 2 bristning. Vet inte hur många stygn det blev men jag skulle gissa på 6-7 stycken totalt på några olika ställen.

Nu har jag som ett jättetryck neråt, bakåt mot ändtarmen och bävar inför att göra nummer två. Jag har en känslig mage och under förlossningen åt och drack jag i princip bara söta saker så idag är jag jättebubblig i magen. Till och med fisarna är jobbiga att pressa ur. Förresten - finns det någon risk att stygnen går upp om man krystar när man bajsar? Nån som vet?tror att jag fick tre stygn i mellangården från slidan och neråt.

Jag har fått grad två vid båda mina förlossningar. Känner igen det du skriver om hur det känns. Min dotter föddes i fredags och nu börjar svullnaden lägga sig så sakta. Rekommenderar att du tar något laxerande. Jag har pulver som man blandar i vatten. Det funkar fint och hjälper även när man är lite förstoppad då det kan lösa upp stoppet lite. Det var min kontakt på bvc som skrev ut pulvret till mig men tror även att det finns receptfritt, Laxogol heter det.

Kan trösta med att min första bristning var värre än den jag fick denna gången och jag blev helt återställd
Svar på tråden BF September 2018