Inlägg från: delight |Visa alla inlägg
  • delight

BF September 2018

Hej! Hoppar in här! Solig

31år och väntar tredje barnet. Är idag i v36+0. Fick första 40+2 och andra 37+2. Så nu börjar det bli spännande! Väskan är hyfsat packad. Har allt till bebis iallafall. Har mått bra den här graviditeten, precis som med de andra. Så är väldigt tacksam! Vid första förlossningen använde jag TENS och lustgas. Andra gick så fort, använde då bara TENS. Andningen är också superviktig.. Men planerar använda TENS den här gången också. Glad Vill helst inte ta epidural men stänger inte dörren till det om det verkligen behövs. Nu fokuserar jag på att umgås med mina andra barn, min man, vila, äta och sova... Spännande följa den här tråden, hoppas det går bra för er andra! {#emotions_dlg.flower}

• delight

Det där med hur förlossningen startar... båda mina två andra har börjat med att vattnet gått kl 1 på natten. En natt var det fullmåne, om man ska tro på sånt.. 26/8 är nästa verkar det som.

• delight

Jag jobbar som sjukgymnast så jag förskriver TENS.. Glad Nej, elektroder ska aldrig korsa över magen/livmoder vid graviditet. Det vanligaste är i ryggslutet. Man kan använda 2 eller 4 elektroder. Eftersom värkarbetet fortsätter så kan man ha kvar 2st elektroder i ryggslutet och placera 2 över höfter/ned mot ljumskarna. Man ska försöka täcka in området som gör ont med 3-30cm avstånd mellan elektroderna. Jag använder Cefar femina (kan man hyra via nätet). Då får man med en bruksanvisning. Man kan googla fram den bruksanvisningen också med bildinstruktion av placering. Högfrekvent program används eller program 1, iaf om man använder Cefar.

• delight

Grattis Carro04!

Idag är det v37+1. Min andra kom 37+2. Hon som skulle bli majbarn valde april istället. ???? Var inte alls beredd på det då första kom 3 dagar efter BF. Få se om den här stannar till september.. Jag tycker att tiden går jättefort! Mina stora tjejer håller igång en på dagarna haha!

• delight

Så här säger Socialstyrelsen om kudde

Ett par studier rapporterar att kudde innebär ökad risk för plötslig spädbarnsdöd. medan andra studier inte har funnit någon ökad risk

Risken med kudde verkar vara kopplad till att barnet kan rulla över på mage så att ansiktet hamnar nedåt i kudden. Där-emot tycks det inte finnas någon ökad risk om barnet ligger kvar på rygg [29]. I andra länder avråds dock från kudde [30, 31].

Från svenskt plastikkirurgiskt håll har kudde förordats för att minska risken för lägesbetingad skallasymmetri [96]. Den aktuella litteraturgenomgången ger dock inte något övertygande stöd för den uppfattningen. En studie har nyligen rapporterat en positiv effekt på skallasymmetri av kudde [97] men studien är liten. Det behövs därför ytterligare studier för att effekten på skallasymmetri ska kunna fastställas.
    Som sjukgymnast kan jag säga att om man hela tiden belastar samma del av huvudet, kan det bli asymmetrier. För att undvika det finns några tips.
    - att börja att träna magliggande korta stunder när bebis är piggt.
    - låt inte bebisen vara i babysitter/babyskydd/vagn för mycket. 
    - bär gärna bebisen i ergonomisk bärsele/bärsjal för det avlastar trycket.

Vi har använt en avlastande kudde från rätt start till mina två barn när jag har haft uppsikt över dem (för att se att de ligger på rygg). Annars har vi använt babynest utan kudde. Vid användning av kudde se till att axlarna är på kudden. Plus att man varierar huvudets placering. Som redan nämnts i tråden. Glad 
  • delight

Idag på v38+0 var vi till barnmorskan. Har nojjat över att bebisen inte varit fixerad (och det finns en viss risk för navelsträngsprolaps om vattnet går...) Men nu är alltså huvudet fixerat. Solig Så nu får bebis gärna komma!

• delight

1a hade jag tens i början och lustgas i slutet. Mådde inte illa och blev lite flamsig hehe.
    2an bara tens i början. Sen gick det så fort så hann inte med något annat Glad
    Den här gången tänkte jag hålla mig till tens och lustgas om det behövs. Försöker undvika epidural men blir det riktigt jobbigt så kan jag tänka mig det.

• delight
    När har ni BF? 4/9
    Hur mår ni? Hur är / har graviditeten varit? Om jag har sovit någorlunda på natten så mår jag bara bra. Men jag vaknar ju upp pga sammandragningar/förvärkar/kissnödig. Har svårt att somna om också pga anspänningen att förlossningen kan starta som med mina två andra barn; vattenavgång på natten. Så jag har svårt att slappna av! Men i övrigt går det jättebra! Försöker vila nu på dagarna nu när barnen börjat skola/förskola. Är hemma med graviditetspenning pga tungt fysiskt jobb. Fick svullna/onda fötter när det var som varmast men det gick tillbaka. Tokhettan här i Sthlm var ju ingen enkel match för en höggravid. Puh! Är väldigt tacksam att vi fick tag på en AC innan de tog slut.  
  • delight
    Sauwraa skrev 2018-08-24 11:20:45 följande:

Jag och min man väntar vårt första barn med BF 21/9 -  2018.
    Detta är ju så spännande och det skulle vara roligt om ni delade med er av era resor. Glad
    Exempelvis... :
    När har ni BF?
    Hur mår ni? Hur är / har graviditeten varit?
    Ert första barn?

Berätta gärna era tankar! Hjärta

Vår första är född 21/9 Glad Hon ser väldigt mycket emot sin sjuårsdag nu!
    Återstår att se om vi får ytterligare ett septemberbarn.. Mannen är också född september så det blir många kalas då!
  • delight

Nämen grattis till alla bebisar! Hoppas de små växer på sig snabbt och återhämtar sig!

38+5 idag och känner inte mer än de vanliga sammandragningarna och ilningar i blygdbenet. Det är nog pga att bebis är fixerad. Men jag känner på mig att vi får vänta ett tag på den här tjejen, trots att det är vår trea.

• delight

39+1 idag och väskan har varit redo ett bra tag nu! Är otålig och så redo för bebis. Har tid hos BM på onsdag (då BF+1) och då brukar man prata igångsättning och få remiss till UL.. Hoppas verkligen inte att vi behöver gå! Men har förstått man kan få prova hinnsvepning om BF har passerat.. Någon som testat det förr?

• delight
    Johannana skrev 2018-08-31 15:50:42 följande:

Hej tjejer!

I lördags natt valde vår lille Liam att komma till världen. Hela graviditeten har jag sagt att det ALDRIG går till så som man ser på film; vattnet går, värkarna startar, bebis kommer. Lustigt nog var det exakt det som hände! Allt som allt tog förlossningen fyra timmar. Extremt snabbt och intensivt för att vara första gången men jag lyckades kriga mig igenom på endast lite lustgas.

Det blev lite av en chock att allt gick så fort men allt gick bra och vi båda mådde bra efteråt :) Liam föddes i v 37+3, vägde 3085g och var 48cm lång.

Ni har en fantastisk upplevelse framför er! <3

Grattis! Vilken häftig förlossning! Har själv haft två st "film" förlossningar med vattenavgång, dock tog det 15h båda gångerna från att vattnet gick till bebis var ute. Det har tagit tid för värkarna att komma igång helt enkelt för mig..

Har inte haft sett några rosa flytningar, slempropp eller känt något annorlunda timmarna innan vattnet gick. Det bara pang! kl 01 båda graviditeterna när jag sov. Det kändes först som väldigt vattnig flytning, sen forsade det mer eller mindre. SkrattandeTrodde först att jag kissat på mig och sprang på toa.. Och sen springa in till mannen och ropa vattnet har gått! Och han sätter sig spikrak och yrvaken i sängen, båda gångerna. Haha.. Så den här gången är vi förberedda på samma förlopp. Det blir tidiga kvällarna för mig nuförtiden hehe..

Sitter här iaf på 39+3 och bebis verkar ha det väldigt bra där inne! Inga tecken på att hon vill ut.  Men det gör inget om hon väntar lite, för jag och mannen är lite förkylda..
  • delight

Jag är också färdig med att vara gravid. BF imorgon men är inställd på att jag kommer gå över... Tänker iaf inte hålla på med en massa ?huskurer? som jag bara tror stressar kroppen.. färdknäppen tror jag dock kan funka, om kroppen är redo. :)

• delight

BF +2 idag.

Vaknade av en värk inatt och har senare under dagen haft återkommande svaga värkar. Inte regelbundet dock. Var till BM på kontroll i morse. Hon kollade status på tappen.. helt stängd och omogen. Gick inte att göra en hinnsvepning. ???? Men hon sa att när det väl kommer igång kan det gå fort för en omföderska. Dock att med tredje barnet kan det vara förvärkar i flera dagar, speciellt på kvällar/nätter. Så nu är jag nedslagen, försöker hålla hoppet uppe... men är inställd på att vänta, länge! ????

• delight

Hoppsan, var inte meningen det skulle bli en massa frågetecken, som det blir med mobil + smajli..

• delight

Nu är min tredje lilla flicka här! Värkarna startade på BF +4. Typ 1h efter att jag och mannen testade färdknäppen! Fick även en liten blödning. 12h senare idag kl 00:27 föddes hon, så på BF +5. 3270g och 50cm. Är såå trött men lycklig. Amningen kom igång direkt. Hon föddes i framstupa kronbjudning så fick kämpa lite extra jämfört med storasyskonen. Man har ju hört att trean kan vara lite extra jobbig.. men det gick!!

Jag håller tummarna för er tjejer! Snart får ni hålla knytet i famnen. <3

Svar på tråden BF September 2018