emhu skrev 2018-09-11 12:29:26 följande:
Usch, stackars dig som behöver gå med dom här känslorna och tankarna <3
Kan du inte hitta någon trygghet i att läkarna aldrig skulle låta dig föda vaginalt om dom hade minsta tvivel om att det inte skulle gå vägen? Om du nu ändå vill gå igenom en vaginal förlossning menar jag.
Hoppas verkligen att du får den hjälp och det stöd du behöver. Lycka till!
Tack för omtanken! <3
Jag var på förlossningssamtal igår. Läkaren var jätte bra och lyhörd. Hon kunde inte heller garantera att det går bra. Det kan gå hur bra som helst, men också inte. Mina rädslor var inte tagna från tomma intet.
Jag fick tid för kejsarfödsel 2 dagar innan bf. (var fullbokat veckan innan.)
Skulle kroppen starta tidigare har vi gjort en plan för det. Så det känns säkert.
Med rätt att avbryta och få snitt, och kommer att avbrytas så fort det inte skulle gå smidigt. Absolut ingen igångsättning, inget oxytocin dropp. Tryckmätare inne i livmodern och elektrod i bebisens huvud. Om något är avvikande så avbryta det direkt.
Om bebis mår dåligt, om trycket förändras (och livmodern börjat brista), om bebis inte sjunker, om öppning stannat upp. Då avbryts vaginal förlossning och blir akut snitt. Men inte riskera att komma till ett urakut läge.
Om vi nu kommer till det skedet öht. Annars föds våran bebis med kejsarfödsel istället om 12 dagar. Så nu har jag ett slutdatum. Känner mig trygg. En sådan lättnad att inte gå med hjärtat full med rädsla sista dagarna.