Inlägg från: Sabinac |Visa alla inlägg
  • Sabinac

BF September 2018

JLES skrev 2018-09-11 16:02:05 följande:

Nålen är så pass liten att den endast kan ges subkutan. Fragmin kan man ta i låret, sidan av höfterna, i skinkan eller i magen. Det finns ingenting som säger att man måste ta endast i magen utan så länge det är en subkutan vävnadszon går det jättebra. :) Jobbar inom vården, hehe, och dessutom har själv tagit Fragmin.. :) Det kan dock göra lite mer ont i låret men det är väldigt individuellt! :)

Ja jag har gett sån spruta i mitt arbete också men var ganska länge sen. Jag fick för mig att den var lite större men jag kanske jämförde med en insulinspruta i storlek. :)

Tänkte om det var ?enklare? att ta spruta i låret vid en graviditet.
  • Sabinac
    JLES skrev 2018-09-11 16:34:58 följande:

Jaaa, men lite trögare och svårare att hitta ett bra ställe (på sig själv iallafall). Beror väl på hur fladdriga lår man har, hihihi, men det är lite mer mothugg där. :D

Ja precis. :) tur det finns förebyggande iallafall för ökad risk med blodpropp
  • Sabinac
    JLES skrev 2018-09-11 16:34:58 följande:

Jaaa, men lite trögare och svårare att hitta ett bra ställe (på sig själv iallafall). Beror väl på hur fladdriga lår man har, hihihi, men det är lite mer mothugg där. :D

Ja precis. :) tur det finns förebyggande iallafall för ökad risk med blodpropp
  • Sabinac

Ni som skriver att tredje barnet är lurigare... på vilket sätt menar ni då? Att förlossningen bara är annorlunda jämfört med två tidigare eller svårare och isåfall hur och varför?

Grattis till er som fått era bebisar! :)

• Sabinac
    Nostalgity skrev 2018-09-16 16:20:26 följande:

Än så länge är jag på övertid, men det jag menar med lurigare är att sista gravidveckorna har varit fulla med förvärkar och tecken (har jag trott) att de ska vara på g... Som blod, slemmpropp etc.. Meeen, falsk alarm.

Okej. Då förstår jag. :) väntar också tredje barnet men är beräknad om en vecka. Men förstår vad du menar med tecken och förvärkar som luras lite.

Fick för mig att ni menade att förlossningen skulle vara krångligare med sin tredje. Men det återstår att se hur allt blir, :)
  • Sabinac

Imorse kl 5:45 föddes vår dotter. BF hade vi egentligen imorgon.

Ordentligt bråttom hade hon, efter ca 50 minuters värkar så föddes hon hemma i badrummet. Pappan fick ta emot henne och allt gick jätte bra.

Nu är vi på förlossningen, väntar på plats till BB och får tidigast åka hem imorgon iumed hemmaförlossning.

Storasyskonen hann träffa lillasyster hemma och det var en så fin och mysig upplevelse!

• Sabinac
    emhu skrev 2018-09-22 13:30:35 följande:

Men oj! Skönt att allt gick bra! Verkligen en historia att berätta senare i livet :) hur mår du? Var det traumatiskt eller kände du att du hade koll?

Jag mår jätte bra! För mig kändes det faktiskt som en dröm förlossning. Allt gick så himla bra.

Det blir absolut en historia att berätta.. det som är så galet är att detta datum för exakt 25 år sedan så föddes min lillebror hemma i badrummet. Så jag och min mamma har alltså fött ett varsitt barn hemma i badrum med exakt 25 års mellanrum.
  • Sabinac

Grattis till er alla som fött era mirakel! Och lycka till till alla er som ännu väntar.

• Sabinac
    Nostalgity skrev 2018-09-26 12:20:27 följande:

En fråga.... Jag är ju väääldigt sugen på att äntligen få ta en promenad i nya vagnen, nu när gossen är här! Men han är bara 2 dagar gammal och jag har fortf foglossning som gör ont. Så riktigt än är vi inte redo. Men... Frågan är: efter hur lång tid gick ni ut första gången på en vagnspromenad?

Vi har inte varit på någon direkt vagnspromenad än men ändå varit aktiv tycker jag. Födde min dotter i lördags morse och i måndags var vi ute i trädgården hemma och lekte med stora barnen och hade bebis i barnvagn samt lekte i lekpark på kvällen. Igår när vi gick ut hemma så bar jag bebis i bärsjal. Och idag har vi varit till stan i ärende.

Tror det är viktigt att känna efter och inte ta i och anstränga sig för mycket. Då kan man få ont i efteråt. Men det är ju skönt att komma igång!
  • Sabinac
    JLES skrev 2018-09-30 17:52:49 följande:

Nervös inför imorgon!!

Lycka till idag!!
  • Sabinac
    Otit skrev 2018-10-05 07:17:56 följande:

Ni som har flera barn, när föddes dem? Min dotter föddes i vecka 40+5, men värkarna startade i 40+3. Är i vecka 41+0 idag och inga tecken på att förlossningen skulle starta. Är så jäkla surt, framför allt eftersom jag mår mycket sämre denna graviditeten och att jag inte kan vila någonting med tanke på min dotter. Trodde verkligen att jag skulle föda tidigare med andra barnet.

Första barnet 39+4, andra barnet 39+3 och nu tredje barnet 39+6.

Vad synd att du mår sämre denna gång :/ förlossningen kan ju starta när som helst även om du inte känner några tecken på det än. Hoppas det går bra och att småsyskonet vill komma snart. :)
  • Sabinac
    Nostalgity skrev 2018-10-15 12:14:28 följande:

På tal om vaginan, snippan... Är det nån här som haft sex efter fl än?

Ja vi har haft det. Kändes lite ovant utan stora magen för oss båda!
  • Sabinac
    Nostalgity skrev 2018-10-20 08:47:44 följande:

Vi hade det 3 veckor efter fl... Och shit vad "nytt" det kändes! Lusten har funnits och plågat mig sen en vecka efter fl ca.... Och det var himla underbart att känna hans kropp väldigt nära mig igen (stora magen borta).. Kändes som vi inte varit varann så intimt nära på flera år haha.

Hur lång tid väntade ni?

Vi väntade i 3,5 vecka. Ja nytt på flera sätt, kroppen ändras mycket! :)
  • Sabinac
    Orkide skrev 2018-10-20 11:20:05 följande:

Jag har massor med kilon kvar! 12 kg!! Någon som har ett bra kostschema för en som helammar och väger 72kg (153cm lång) och som vill gå ner hälsosamt.

Hur gammal är din bebis? Hur mycket gick du upp?
  • Sabinac
    Orkide skrev 2018-10-20 18:57:45 följande:

5 veckor imorgon. Ja jag gick upp 20 kg Å vågen har stått still i 3 veckor nu.

Okej. Förstår dig men samtidigt är det ingen stress i siffrorna på vågen. Det har bara gått 5 veckor. Om du äter bra mat och vardagsmotion så kommer nog kilona försvinna i lagom takt. Allt är ju inviduellt.

säger de inte 9 månader upp i vikt och 9 månader för att komma tillbaka i vikt igen?
  • Sabinac
    JLES skrev 2018-10-20 23:59:43 följande:

Ni som haft sex 3-4 veckor efter FL.. Använde ni kondom då eller hade ni redan slutat blöda?

Längtar sjukt mycket efter sex men är också skitnervös inför det. Tänk om jag är slapp som fan?

Blöder fortfarande sporadiskt cirka en gång per dag vid antingen amning eller promenad typ. Blöder då oftast rödbrunt (men ibland även färskt) eller ljusbrunt. Ej rikligt.

Jag har som små ljusbruna flytningar någon gång om dagen, har trosskydd i trosorna.

Vi använde inte kondom.

Jag vet inte hur det är för andra men jag tror inte du behöver oroa dig för att vara slapp. Efter alla mina 3 graviditeter har jag varit väldigt tajt direkt. Denna gång har jag varit väldigt dålig på att göra knipövningar också. Men jag är så tacksam och imponerad över hur kroppen fungerar! Hur kroppen går tillbaka i form och att allt fungerar.

Men jag funderar på preventivmedel.. min sambo är helt säker nu på att han inte vill ha fler barn. (Jag kan tänka mig men känner mig nöjd) Men vad ska man ha för skydd? Jag har nog svårt att komma ihåg p-piller, pstav provade jag förut och det gav mig daglig blödning i 6 månader innan jag gav upp. vad rekommenderar ni? Spiral?
  • Sabinac
    Orkide skrev 2018-10-21 10:53:28 följande:

Jo du har rätt det är bara att jag inte kommer i mina vanliga kläder och gravidklädernar för stora. Jag vill helst inte slösa pengar på nya kläder. Barnen fyller år här i nov och december. Å i december ha vi dop för vår lilla och i nvember har kusinen dop. Mycket utgifter (samt alla vinterkläder som ska köpas).

Nej det är ju en lite trist tid nu i ?mellan? tiden från gravidkläder till ens vanliga kläder passar igen.

Jag gick inte upp mycket så jag är tillbaka på startvikten men kroppen är ändå inte helt som vanligt igen så alla kläder passar ju inte så bra än.
  • Sabinac
    Orkide skrev 2018-10-21 10:44:38 följande:

Spiral har jag dålig erfarenhet av. Blödde och hade molvärk i mpnader. Samt att jag inte kunde få orgasm när jag hade den. Så fort jag tog ut den så gick det igen! Min bm sa att det inte var troligt att det var för spiralen men jag är hundra!

Ja jag är tveksam till spiral också. Sen vill jag gärna undvika att ?starta? igång mensen tidigare än nödvändigt. Men samtidigt vill jag inte bli gravid ofrivilligt.
  • Sabinac
    Orkide skrev 2018-10-31 13:06:16 följande:

Vad ska alla ha för preventivmedel (om ni ska ha)?.

Jag hsr ju svårt att bli gravid så vet egentligen inte om jag behöver men vi är nöjda med tre barn så fler ska vi inte ha.

Jag vet inte om jag måste ha något preventivmedel.. Jag vill i alla fall inte ha spiral. Vad har ni testat och vilka fördelar och nackdelar finns?

Varför inte spiral?

Jag har haft p-piller, pstav och p-ring.

P-piller funkade när jag hade det men jag tror inte det är något alternativ för mig nu för jag skulle inte komma ihåg det så noga.

Pstav gav mig daglig blödning i 6 månader, väldigt liten blödning men ändå så jag behövde ha skydd för att det inte skulle gå igenom trosorna till byxorna.

P-ring funkade nog bra men det hade jag bara en kort period innan vi skulle skaffa syskon förra gången.

Nu har jag ingen aning alls om vad jag ska ha för något

Sambon säger helt och hållet nej till fler barn och vi verkar inte ha jätte svårt för att bli gravida så det är dumt att chansa utan preventivmedel för oss.
Svar på tråden BF September 2018