Inlägg från: moder_jord |Visa alla inlägg
  • moder_jord

BF September 2018

Otit skrev 2018-09-13 21:22:11 följande:

Här är en till som vill dela med sig av min oror kring förlossningen. Två veckor till bf idag. Känner att oron börjar krypa närmre och närmre. Var kolugn inför förlossningen med dottern. Tänkte ta allt som det kom och bara glida med. Klarade av värkarbetet bra hemma. Hade rätt oregelbundna värkar och låg mest i soffan och sängen. När jag till slut fick klartecken att åka in till förlossningen och liksom klev upp ur sängen kom värkarna jättetätt och det tryckte så mycket nedåt att jag var tvungen att stå på alla fyra. Kom in till förlossningen och fick veta att jag var helt öppen MEN! Min barnmorska på mvc hade missat att bebisen låg i säte. Hon var osäker varenda gång jag var där men kallade på kollegor som sa att dom kände ett huvud. Blev akutsnittad och sövd. Träffade dottern först när hon var nästan tre timmar gammal. Hade ont, hade svårt att ta till mig henne och hela förlossningen. Känner nu att jag får lite panik inför förlossningen, den här bebisen ligger rätt (har varit på UL) men kan liksom börja grina när jag kommer på att jag liksom måste genomgå en förlossning för att få ut bebisen. Alla traumatiska minnen återvänder och jag är orolig för att någonting kommer gå fel denna gången också....

Det är tufft att ha en traumatisk förlossning bakom sig. Oron kring allt som kan hända och sorgen över allt som inte gick som önskat som finns med i bagaget.

Min son var 7 h när jag såg honom första gången. Det akuta läget som blev och allt runtikring lämnar spår. Känner stor sorg när jag tänker tillbaka och också rädd för akut läge.

Om du inte redan gjort det, skriv om din oro och tidigare upplevelse i förlossningsbrevet.

Önskar dig all lycka.
  • moder_jord
    Orkide skrev 2018-09-14 10:38:46 följande:

Är inne på förlossningen och ska kolla om första hinnan gått. Bytt 10 trosskydd sen klockan 6.30 imorse. Men det sipprar bara till lite då o då så vi får se. Inga värkar alls. Lite molvärk. Vi får se vart detta bär väg.

Håller tummarna! Så spännande.
  • moder_jord
    Orkide skrev 2018-09-14 12:02:26 följande:

Det var vattnet, ingen gynundersökning behövdes. Så kommer det inte igång av sig självt blir det igångsättning imorgon kl 20. Läskigt det här blev. Var inte förberedd alls. Å när jag satt i undersökningsrummet så hör jag en kvinna skrika så det låter som att hon håller på och dör !! Aaaaj

Stort lycka till! <3 Snart har du bebis på utsidan på ett eller annat vis.
  • moder_jord
    Olinelilja skrev 2018-09-14 19:09:52 följande:

Grattis allihopa! Så fint stt höra era historier om när bebis kom. Jag har en fråga gällande andningen. T.ex du Hellan tipsar om att ?jobba med andningen?...

Jag har inte fått någon genomgång alls på andning av BM och jag har förgäves försökt kolla efter profylax och liknande online men allt verkar bara vara betalkurser?

Jag har läst ?Föda utan rädsla? och det är väl typ den jag har som hjälp.... jag gillar men hur kan jag mer förbereda mig inför förlossningen? Har någon konkreta andningstips eller annat?

En lugnande skön andningsövning att göra hemma innan är att blunda och föreställa sig att du har 3 sektioner du vill fylla med luft.

Magen längst ner,

Revbenen i mitten

Och hjärta, nyckelben, bröstkorg högst upp.

För att först lära känna områdena kan man lägga händerna på, först magen, och andas in och ut till magen några ggr.

Lägga händer på revben. Andas lugnt in och ut dit några ggr.

Lägga hönder på bröstkorgen. Andas långsamt in och ut dit några ggr.

Gillar man att skapa kontakten med händerna kan man låta ena handen vara nere på magen och andra uppe på bröstkorgen nör man börjar med själva övningen.

Sen andas man nerifrån och upp.

Blrjar fylla luften till mage, låter set stiga till revben och slutligen hjärta/bröstkorg.

Sedan tömmer ut nerifrån och upp.

Först från mage, sedan revben, sedan bröstkorg/hjärta.

Hjälper verkligen att blunda och följa andetaget med inre blicken.

Kan vara hjälpsamt att räkna till 6.

1, 2 fyller mage

3, 4 fyller revben,

5, 6 fyller bröstkorg.

1, 2 tömmer mage,

3, 4 tömmer revben,

5, 6 tömmer bröstkorg.

Värdefullt att sitta ca 3-5 minuter och bara sakapa kontakt med andetaget. Lära kroppen att andas djupt och långsamt.

Sen vid förlossningen kanske man inte har ro att sitta och räkna och föreställa sig. ;) Men då har man lärt sig att skapa utrymme för ett djupt och långsamt andetag.

Jag har gjort andningsövningar i många år, det hjälpte otroligt vid min första förlossning. (Även om det slutade i akut snitt. Så hjälpte det mig genom smärtorna av igångsättningen.) Så att ha andats djupt och långsamt innan är en värdefull förberedelse.

Testa om det känns bra för dig. Och lycka till!
  • moder_jord
    Otit skrev 2018-09-14 20:58:13 följande:

Vi gick profylaxkurs med första barnet trots att det slutade med snitt. Men hjälpte otroligt mycket då jag var hemma under hela öppningsskedet. Fick lära oss tre olika tempon i andningen. Men huvudregeln är att andas in genom näsan och ut genom munnen och att hela munnen och käkpartiet ska vara så avslappnat som möjligt. Det första delen av andningen är vågen. Som man ska använda sig av mellan värkarna. Då föreställer man sig en våg som rullar in mot stranden och andas i samma takt, in genom näsan och ut genom munnen.

När man känner att en värk börjar komma ska man öka tempot och tänka sig ett löv som faller i luften från sida till sida. Och det sista stadiet är typ när värken är som kraftigast. Då ska man tänka att man vill blåsa för att hålla en fjäder kvar i luften. Blir typ inte så mycket inandning genom näsan utan mer utblåsningar. Kanske låter flummigt, men är lite svårt att förklara. Jag körde dock mest samma tempo hela tiden och orkade verkligen inte andas mellan värkarna.

Det var mycket bra visualiseringar till andningstekniker. De stämmer bättre överens med andningen vid en förlossning än min andningsövning. För under förlossningen var det mer ut genom munnen som att man håller en fjäder i luften, som du beskriver.

Oavsett teknik, är det värdefullt att ha gjort lugnande djupandningar hemma. Jag har inte gått någon profylax. Men jobbat mycket med yoga och andningsövningar vilket hjälpte otroligt att ha med sig. Då kom andningen naturligt på plats.

Havsvågs visualiseringen låter också väldigt lik en yoga andning som kallas för just ?havsandning?, bara att man i yoga övningen gör allt genom näsan. Men utandningen vill sig som ut via munnen under förlossning.
  • moder_jord
    Smka skrev 2018-09-16 09:55:09 följande:

Natten till igår kom vår lille kille. Efter två dagar med i gångsättningsförsök blev det tyvärr rätt dramatiskt med utakut/omedelbart kejsarsnitt. Det hade inget med igångsättning en att göra utan de hade missat att min moderkaka inte såg ut som den skulle och dessutom låg i öppningen. Jag förlorade totalt 4 l blod. Men det är otroligt vad bra kroppen kan återhämta sig. Bebis mår bra och jag är på bättringsvägen.

Stort grattis till lilla sonen. <3 beklagar det dramatiska läget som blev. Det är inte önskvärt någonstans att behöva hamna i urakut kejsarsnitt. Men så glad att bebis mår bra och att du börjar må bättre. Det är det viktigaste.
  • moder_jord
    Maria 269 skrev 2018-09-16 14:26:53 följande:

Med full fart kom vår lilla kille i dag, bf+7.....trean är lurig verkligen. Vi mår perfekt och väntar på hemfärd

Hurra vad härligt! Grattis!!

Längtet är nu stort för oss alla som väntar på att få möta våra små. Glädjs med er i väntan på vår. <3
  • moder_jord
    Nostalgity skrev 2018-09-19 07:46:30 följande:

Suck... Bf + 7 idag. Har tid hos bm klockan 9... Då ska hon kolla om det hänt något?! Håller tummarna!

Har det hänt något för någon annan?

Knappt några tecken på att det är på gång. Bara molvärk i ländryggen och sammandragningar nästan helatiden. Någon enstaka förvärk som är så mild att det knappt märks.

Hade mycket mer förvärkar med första barnet och då trodde jag att letensfasen var i fullgång. Men tappen hade bara utplånats 1 cm och öppnat sig knappa 1 cm när jag var i v 42+0. Trots lång tid av förvärkar och falska larm om att förlossningen startat.

Nu blir det planerat snitt 2 dagar innan bf om inget hänt innan. 6 dagar kvar dit. Helt inställd på att vänta in dessa 6 dagar och att min kropp inte tänkt hitta på något innan det.

Skönt att ha ett slutdatum som inte innebär överburenhet denna gång. Och igångsatt får jag inte bli pga tidigare snitt och försvagad bindväv.

Minns sp väl hur dessa bf + dagar som bara ökar och ökar är sååå tunga att vänta. (Var bara 16 månader sedan jag gick och väntade.) Varenda dag är som en evighet. Hoppas bebis kommer snart för dig, och för alla som går och väntar och längtar här i slutfasen.
  • moder_jord
    Nostalgity skrev 2018-09-19 09:32:27 följande:

Vad skönt att ha ett slutdatum!

Här gick det bra! Jag är öppen 3cm, hon kände bebisens huvud med sitt finger och allting är mjukt. Så hon masserade livmodermunnen och sa åt mig att ta en lång promenad.... Hon sa att det är på g.

Jag hoppas!

Men så skönt! Bådar riktigt gott. Håller tummarna!
  • moder_jord
    Tokmamma skrev 2018-09-22 10:38:28 följande:

Hur många är det som är kvar?

Jag har bf om 9 dagar och känner mig så färdig med denna graviditeten.

Jag är kvar, med bf om 5 dagar men planerad kejsarfödsel om 3 dagar ifall inget händer innan.

Bebis förflyttade sig här om dagen och har börjat trycka på ordentligt neråt att jag trodde att något var på väg att hända i natt. Var sånt fruktansvärt tryck och värk att det kändes som att hinnorn skulle sprängas sönder. Men inget har hänt än.

Mycket mycket molvärk nästan dygnet runt. Ytterst lite förvärkar. Ingen slempropp. Så mest troligt stannar bebis och får födas med kejsarfödsel på tisdag.

Är så färdig med denna graviditet. Denna är 7 resor tyngre än min förra graviditet. Trots att jag där gick över 16 dagar. Skönt att ha ett slutdatum lite tidigare denna gång.
  • moder_jord
    Sabinac skrev 2018-09-22 13:10:53 följande:

Imorse kl 5:45 föddes vår dotter. BF hade vi egentligen imorgon.

Ordentligt bråttom hade hon, efter ca 50 minuters värkar så föddes hon hemma i badrummet. Pappan fick ta emot henne och allt gick jätte bra.

Nu är vi på förlossningen, väntar på plats till BB och får tidigast åka hem imorgon iumed hemmaförlossning.

Storasyskonen hann träffa lillasyster hemma och det var en så fin och mysig upplevelse!

Wow! Vilken förlossning. Skönt att det gick fort och bra. Och mysigt att hela familjen fick träffa lillasyster. Stort grattis till miraklet.
  • moder_jord
    Hellan skrev 2018-09-22 14:22:27 följande:

I måndags 39+5 gjorde vår bebis entré!

En "liten" tös visade det sig vara, på 52cm och 4304g. Vilket var lite tungt för tiden så vi fick tillmata var tredje timme i början.

Förlossningen startade med att vattnet gick hemma strax för 00:00, inga sammandragningar utan endast en mycket lätt molande mensvärk, efter kontakt med förlossningen chansade vi på att hinna in med egen bil, då jag inte behövde ligga ned enligt dem (liten var ju inte fixerad) så jag satt som på nålar de 10 milen in, värkarna startade upp när vi rullade ut från gården med ca 3-4 min mellan, dock varierande längd och styrka. Väl inne så tyckte bm att de värkar jag haft hade gjort nytta, den hade sjunkit ned och jag var i aktiv förlossning öppen 4 cm då var väll klockan typ närmare 02:00, sen rasslade det på och 03:50 är hon född under lite tumult. Då hennes hjärtslag droppade ordentligt och att jag var lite värksvag vid krystvärkarna. Så var hon medtagen, väldigt lila och tyst när hon väl var ute. För min del så ville jag tydligen inte sluta blöda så dr tillkallades och jag fick extra dropp och sammandragande samt smärtstillande, som tur var stannade det av då med en hämsk massage av livmodern.

Då hon var tung för tiden, min blödning, kateter och att min blodgrupp kunde ställa till det för henne blev det BB för oss i två dygn med extra kontroller och efter det en natt på vårdhotell innan vi åkte hem i torsdags.

Men nu är på banan igen och mår bra.

Tufft med tumultig start. Det hade mitt första barn också och fick vara på neo med sondmatning för att ta igen sig. Men de är så starka och repar sig fort. Skönt att ni mår bättre och fått komma hem.

Stort grattis till ?lill? hjärtat.
  • moder_jord

Min lilla kejsarinna föddes med planerat kejsarsnitt 25/9. Det var en väldigt häftig upplevelse att få vara medveten och närvarande vid födseln. Känner mig så nöjd och tillfreds med hur det blev. Trots operationsrädsla.

Första barnet föddes med akut kejsarsnitt efter en tuff igångsättning. Så jag minns knappt något från den födseln.

Men denna var så häftig att få uppleva.

Min dotter var en stor tjej jämfört med sin storebror. Så hade nog inte gått vägen på annat sätt heller. Fint att få en lugn upplevelse istället för all dramatik och trauma som blir vid akuta situationer.

Lite gulsot dök upp under första dygnet hemma. Men inte förvärrats.

Ingen tvåbarnschock än. Mest njuter och myser med min familj. Verkar sluppit baby blues denna gång.

Svar på tråden BF September 2018