Inlägg från: Johannana |Visa alla inlägg
  • Johannana

BF September 2018

Hej alla! Längesedan jag skrev nu men har varit inne och läst lite då och då :) Är nu i vecka 35 och idag gick min slempropp. Blev helt förskräckt då jag inte alls var beredd på det och den var lite rosa/blodig. Ingen vattenavgång och inga värkar iaf så det kan ju dröja veckor innan det händer något :)

Hur mår ni andra i värmen?

• Johannana
    emhu skrev 2018-07-31 14:37:19 följande:

Men oj så spännande! Har du haft några känningar hittills? Ingen molvärk eller förvärkar eller så?

Jodå, har molvärk i ryggen och förvärkar sedan några dagar tillbaka, dock inga regelbundna sådana och tycker inte att de gör speciellt ont heller :) Så tror ändå att det är en bra bit kvar!
    Lilj3 skrev 2018-07-31 15:39:57 följande:

Spännande! Hoppas att den lilla får stanna inne och växa ett par veckor till iaf. Önskar just nu att jag hade bf i början av september och inte i slutet.

Jag mår ganska risigt i värmen. Har dragits med en envis slemmig hosta den senaste månaden och känner att jag börjar få svårt att knipa när jag sätter igång och hostar. Så jag känner mig äcklig och ofräsch. Är dessutom ensam med min treåring om dagarna eftersom min man jobbar och förskolan är stängd fortfarande. Är superrastlös och mitt tålamod är inte det bästa just nu så jag är väl inte världens roligaste mamma... har dåligt samvete konstant.

Ja, det hoppas jag med! Det är ju lite tidigt ännu :)

Usch din stackare, det låter inte alls kul. Tror dock inte någon höggravid kvinna känner sig direkt fräsch i denna vidriga värme :) Jag hade nog också haft dåligt samvete om jag varit i din sits, men försök att inte vara för hård mot dig själv! Vi håller ju trots allt på att baka nya liv i denna rekord sommarvärme.
  • Johannana
    Nostalgity skrev 2018-07-31 17:51:40 följande:

Är det ditt första barn?

Med mina 2 barn sen tidigare så har slemmproppen släppt 3-5 dagar innan de kommit, utan värkar lr vatten... Jag har vaknat samma dag de föds av värkarna och vattnet har dom tagit på förlossningen.

Men som ni skrev tidigare så hoppas vi bebis stannar iaf 2 veckor till =)

Jadu, värmen.... Den kan ta sig nånstans! Den hjälper ju inte till mina good-feel känslor ang barnen direkt. Barnen är 6 och 10 år, men när jag mår illa och helt utpumpad av värmen så vill barnen till stranden.... Såklart! Svaret blir oftast att vi åker och badar när sambon kommer hem från jobbet.. Är sååå glad att han finns i våra liv!

Åker iväg korta sträckor till köpcentret eller köpa glass nånstans iaf då och då, så inte barnen bara blir sittandes hemma med telefon, platta lr tvspel.

Är glad att vi var iväg 3 dagar till skara sommarland i juni, för nu hade jag inte orkat. Förvärkar, foglossning, ryggvärk.... U name it haha

Ja, det är mitt första :)

Usch, förstår verkligen frustrationen på värmen, känner likadant. Grym prestation av dig ändå att ändå komma iväg och köpa glass lite då och då trots alla krämpor! Tackar också varje dag för att man har en sambo med sig som stöttar och hjälper till i allt detta. Hoppas att vädret lugnar ner sig snart! Aldrig längtat så mycket efter regn, haha :)
  • Johannana
    Hellan skrev 2018-07-31 20:37:54 följande:

Spännande med slemproppen. Med mitt första barn släppte den ca 6-9 H innan värkarna började i v 37, 1 dygn efter den släppt var sonen född. Men för din skull hoppas jag att det inta startar än på ett par veckor.

Värmen börjar bli tärande, sover som en kratta, svetten rinner av mig konstant, känner mig andfådd bara av att sitta, till råga på det så är min semester slut och jag har börjat jobba igen denna vecka, som tur är är det lite förre barn på förskolan denna och nästa vecka så det blir en lite lättare start och som Max är det nu 7 v kvar att jobba med denna vecka. Återstår dock att se hur kroppen håller och när bebis tänker göra entré.

Vad häftigt! Ja, jag hoppas också att han håller sig därinne ett tag till :)

Måste vara riktigt tufft att gå tillbaka till jobbet nu när klimatet är som det är, skönt då om du kan få en mjukstart med en liten lugnare period! Det är ju trots allt inte jättelångt kvar nu tills våra små kan bestämma sig för att titta ut :)
  • Johannana
    Olinelilja skrev 2018-08-02 15:00:49 följande:

Mina sammandragningar har gått från att bara kännas som en spänning i magen till att spänna ofta och obehagligt, typ var 5-10 minut emellanåt. Det spänner såååå hårt och hela magen verkligen trycker ihop sig som en fet tryckande korv som känns som att magen ska spricka? Haha dålig förklaeing... men har ni andra fått så med? Att det ökat?

Jag kliver in i v.33 på lördag. Jobbar fortfarande men får graviditetspenning om 2 veckor..... Funderar på att vara hemma och vila upp mig några dagar?

Ja, mina har definitivt ökat sen vecka 30. Slemproppen gick i förrgår och igår eftermiddag ändrade sammandragningarna karaktär och intensitet, aldrig haft så många på en dag, dessutom blandat med förvärkar. Idag känns det mer som att förvärkarna tar över och blir flera dock (vecka 35). Men det är helt klart en annan grej nu mot vad det var innan!

Jag tycker absolut att du ska ta dig tid att vila. Jag går på graviditetspenning nu och kan vila i stort sett hur mycket jag vill, ändå har jag det såhär. Så man ska nog lyssna på kroppen och försöka varva ner :)
  • Johannana
    Sabinac skrev 2018-08-05 02:26:02 följande:

Hur ser det ut när era slemproppar släpper?

Jag har aldrig märkt av när den släppt mina tidigare graviditeter. Men kanske nu. Inte hela men delar av den isåfall eventuellt har släppt.

Min såg ut precis som det låter som, en slempropp :) Tjockare och slemmigare än flytning, dock inte genomskinlig som den kan vara utan rosa med blodstrimmor i. En bit hade kommit i trosskyddet och resten kom i toaletten.
  • Johannana
    Orkide skrev 2018-08-07 22:06:04 följande:

Någon mer än jag som börjar tänka på förlossningen och vad för smärtlindring jag ska ta.. Har ju gjort en vaginal förlossning och ett kejsarsnitt å kejsarsnittet var ju betydligt ?smidigare?. Jag funderar om jag ska ha lavemang som sist eller inte.. hur tänler ni kring det hela

Jag tänker också jättemycket på förlossningen :) Är förstföderska och är så himla taggad på att få gå igenom det. Jag vill absolut ha lavemang (om tiden finns) och tänker försöka köra på enbart lustgas. Håller det inte så är jag öppen för förslag med kompletterande bedövning, vi får se när vi väl är där.
  • Johannana

Hej allihopa!

Hoppas att ni alla mår bra, det börjar närma sig nu :) Jag är nu i v36 och i förra veckan släppte min slempropp. Efter det har jag till och från haft lite rosa flytningar vissa dagar, men då tänkt att detta förmodligenbara är rester.

Igår morse kom dock det rosa tillbaka och har hållt i sig (gör fortfarande). Talade med förlossningen som sa att så länge det inte kommer vatten så är det normalt, men att det kan vara något på gång. De stoppar inte förlossningen nu om den kommer igång.

Någon som har erfarenhet av detta i nuvarande eller tidigare graviditet?

• Johannana
    Nostalgity skrev 2018-08-10 22:49:30 följande:

Ni som är i vecka 35+... Vad har ni för sf-mått?

Jag var hos bm idag och har sen förra gången ökat från 31 till 34... Känns mycket! Kan det vara för att magen sjunkit?

Vecka 36 och har 32 i mått, i v32 hade jag 31. Så en cm på fyra veckor. Detta pga att bebis fixerat sig långt ner i bäckenet och magen är jättelåg nu.

Som de andra skriver, SF mått är ju ett riktmärke för barnmorskan om hur livmodern växer. Så länge man följer sin egen kurva är det ingen fara :)
  • Johannana

Hej tjejer!

I lördags natt valde vår lille Liam att komma till världen. Hela graviditeten har jag sagt att det ALDRIG går till så som man ser på film; vattnet går, värkarna startar, bebis kommer. Lustigt nog var det exakt det som hände! Allt som allt tog förlossningen fyra timmar. Extremt snabbt och intensivt för att vara första gången men jag lyckades kriga mig igenom på endast lite lustgas.

Det blev lite av en chock att allt gick så fort men allt gick bra och vi båda mådde bra efteråt :) Liam föddes i v 37+3, vägde 3085g och var 48cm lång.

Ni har en fantastisk upplevelse framför er! <3

• Johannana
    Nostalgity skrev 2018-08-31 17:31:49 följande:

Grattis till gossen!

Kände du NÅNTING innan vattnet gick?

Tack allihopa! <3

Till och från hade jag lite molvärk i ländrygg och mage men det har man ju i graviditeten. Dock fick jag rosa flytningar sex timmar innan vattnet gick. Men när det väl hände kom det helt utan förvarning i soffan, fullständigt flög upp och kastade mig in på toaletten :)
  • Johannana
    JLES skrev 2018-08-31 22:43:00 följande:

Hej, hörni.. Hur är det här med att läcka fostervatten.. Hur märker man det? Jag misstänker att jag går och skvätter urin, det har liksom blivit uringult/ljusgult på trosskyddet och lägger sig ovanpå. Idag är det inte lika mycket så men jag kan ändå ha lite så att det rinner till och det kanske är flytningar.. Men det är inte lika mycket idag som sagt och trosskyddet blir inte tungt.. Snarare lite fluffigt och varmt. Typ inte helt torrt men absolut inte blött. Svårt att förklara? :) Det luktar inte sperma iallafall - har läst att fostervatten kan beskrivas som så.

Hur ska det se ut? Lukta? Hur mycket kommer det? Om man bara läcker lite är det fortfarande hög infektionsrisk? Är skiträdd för just infektionsrisken. Gjorde dock ett UL för 2 dagar sen och då hade jag normal fostervattenmängd..

Nojig!! 

Nu är det säkert jätteindividuellt, men jag kände extrem skillnad på fostervatten och vattniga flytningar. Fostervattnet luktar ingenting, i alla fall inte för mig. Det är helt klart, som vanligt vatten. Är det vatten så ska det inte sluta att sippra. Det är galet mycket vatten också! Det fullständigt forsade ur mig flera gånger. Från vad du beskriver tycker jag inte det låter som att det är vatten, men jag är absolut inte läkare :)

Jag tycker att om du är orolig, ring förlossningen och be att få komma på kontroll.
Svar på tråden BF September 2018