Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF September 2018

Marie357 skrev 2018-01-22 11:48:34 följande:

Just för att slippa gå och vänta på resultat. Min syster gjorde det för många år sedan och hon fick dåligt resultat och skulle sedan göra fostervattensprov. Hon var helt förstörd innan hon visste.

Förlåt, men jag förstår inte. Vill du hellre vänta nio månader på resultatet?
  • Mimipig
    Marie357 skrev 2018-01-22 11:48:34 följande:

Just för att slippa gå och vänta på resultat. Min syster gjorde det för många år sedan och hon fick dåligt resultat och skulle sedan göra fostervattensprov. Hon var helt förstörd innan hon visste.

Förlåt, men jag förstår inte. Vill du hellre vänta nio månader på resultatet?
  • Mimipig
    Cheerful skrev 2018-01-22 14:14:24 följande:

Här (Köpenhamn) finns en privat klinik som har walk in tider för ultraljud redan från vecka 5 för ca 500kr :) har beslutat mig för att göra det i/efter vecka 8 då det brukar vara rätt säkert att se hjärtljud då. Läste också en artikel på den danska sundhedsstyrelsens hemsida om att har man sett ett slående hjärta i vecka 8 sjunker risken för missfall till 2% för mammor under 30

... och över 30 då? Vad säger den om kvinnor som är, låt säga, 37-38?
  • Mimipig
    Marie357 skrev 2018-01-23 08:02:48 följande:

Nej kanske inte.... Men samtidigt känner jag inget stort behov av att veta

Aha. Nä, om barnet är välkommet oavsett, så finns det ju ingen anledning att göra provet. Jag tillhör kvoten som gjort både nipt och mkp och fått ett dåligt svar, fostret visade sig ha kromosomförändringar, och jag valde då att avbryta graviditeten. Det var rätt beslut för mig (om än en väldigt jobbig process), men jag respekterar givetvis andra synsätt. Jag har stor ångest inför nipt/mkp och provsvarsväntan den här gången, men jag tänker gå igenom det igen. Jag frågar för jag tycker att det är intressant att höra hur andra resonerar, absolut inte för att övertala någon att tänka som jag.
  • Mimipig
    Isavanna1 skrev 2018-01-23 10:21:18 följande:

Jag tänker samtidigt att ett MF eller MA inte är så allvarligt. Det händer ju dem flesta. Vi försöker igen. Skulle det bli 2-3 till så kanske vi ger upp. Vem vet?

Vilken tråkig nyhet, jag beklagar. Jag tycker du resonerar klokt, det är vanligt och det är ju naturen som selekterar själv. Det betyder inte att det inte ska gå vägen nästa gång. Men det är ju det förlorade hoppet och den här chansen man sörjer. Man önskar ju nästan att man aldrig hade plussat, att det stötts ut innan BIM. Men en sak är ju positiv - du kan bli gravid. Tänk så. Kram!
  • Mimipig
    beso skrev 2018-01-23 21:15:09 följande:

Kul överraskning o bra tillfälle då! :) Jag planerar skylla ev avslöjad trötthet på att jag sovit dåligt..och magen på förstoppning..tyvärr e dom inte dumma! ;) Jag mår ofta illa nu har blivit värre denna vecka v9. Men inte alls så sjukt mkt som i tidigare graviditeter o d e jag tacksam för. Brukar få hyper emesis. Men jag e sjuuukt trött..kör mest på micromat o ligger mest hela tiden. Har dock fina vänner som hjälper mig! :)

Eftersom jag vet min familj inte kommer bli glada då jag e ensam så drar jag mig för att berätta tills jag blir avslöjad! ;)

Kommer din familj inte bli glad? Menar du dina föräldrar? Och pappan? Finns ingen i bilden? Du behöver givetvis inte utveckla om du inte vill.
  • Mimipig
    Nostalgity skrev 2018-01-23 18:22:20 följande:

Svullen är bara förnamnet! Med grå tröja är taget för 6 veckor sen, det andra är taget nu ikväll.... Känner mig gigantisk redan! Hoppas det lägger sig innan kulan kommer.

Min mage har sväll ovanligt lite. Förra gången fick jag mage snabbt. Den här gången kan jag enbart skylla ev extrakilon på julgodis. Men brösten är redan dubbel storlek. Däremot känner jag redan foglossning, men är inte dödstrött än, som sist.
  • Mimipig
    beso skrev 2018-01-23 22:40:36 följande:

Ja mina föräldrar o syster. Eftersom jag är ensam redan. Ingen pappa i bilden. Va inte planerat. Är glad men samtidigt ledsen att vara själv. Har dock fina vänner som ställer upp. Är invecklat. Men lite så ser det ut i stora drag.

Jaha, på så vis. Livet är sällan enkelt och det finns ju aldrig några garantier för kärnfamilj heller. Ett barn är en gåva och inget man ångrar oavsett, det kommer att bli bra.

Vad jobbigt att du mår så illa och är så trött. Jag mår illa ikväll, men har ändå klarar mig ganska bra sen första illamåendedagen för en vecka sen. En annan reflektion är att jag inte är sötsugen. Det har jag varit mina andra två graviditeter (1:a häagen dazs belgisk choklad, oboy och turkisk peppar. 2:a dammsugare) Nu vill jag hellre ha pistagenötter. Salt.
  • Mimipig
    Nostalgity skrev 2018-01-23 18:44:29 följande:

Ja jag är väl mer "normal"... Stl m i kläder och 28/29 i jeans. Har rätt platt mage normalt. Så denna kula känns inte alls jätterolig just NU.

Nä måendet är svårt å dölja, bara klistra på ett flin o härda ut. Hur mår du?

Vi hade tänkt komma ut med det på sambons födelsedag 18 mars. Är då i 14+1.

När har ni tänkt outa det?

Ja, oj. Tänk att tarmarna ska skvallra så mkt då! Fostret är ju bara några mm... Vi har redan berättat för närmaste vännerna och för makens mamma. Vi kommer säga det nästa gång vi träffar respektive förälder (alla är skilda). Alla vet ju redan att vi försöker bli gravida pga det som hände i somras, ingen blir förvånad. Skulle det gå åt skogen igen kommer jag behöva stöd, jag tror inte jag klarar det en gång till, så lika bra att alla vet. Men på jobbet säger jag det först efter ok nipt/mkp. Jag sa det aldrig sist, aborten blev sista semesterveckan, så det uppdagades liksom aldrig. Sen spelade jag glad och semestermullig. SJU kilo gick jag upp på tre månader. Det kändes väldigt pissigt att stå där tom men med gravidkilona intakta. (Så jag gick på en tokdiet och blev av med dem på en månad.) hoppla, det blev ett långt och osammanhängande inlägg...
  • Mimipig
    Nostalgity skrev 2018-01-24 08:03:56 följande:

Läser många trådar ang kost. Ser bara folk som skriver att dom äter kvarg, müsli, frukt, gröt, maaaassa grönsaker etc. Till frukost och mellis....

Sen kommer jag med mina mackor, loops, mjukost, leverpastej och oboy, typ haha.

Är det nån mer än jag som inte är ett hälsomonster?

Jag äter inga grönsaker och i fruktväg endast äpplen.

Får inte i mig godis pga illamåendet så jag småäter mariekex för att hålla illamåendet borta.

Inget hälsomonster eller hurtbulle. Jag tränar inte, hinner inte/prioriterar inte det. Jag försöker klämma in vardagsmotion som promenader mellan möten eller på lunchen, men det är allt. Annars cyklar jag till och frpn jobbet, men inte på vintern. Foglossningen är redan på ingång, så nån träning är ändå inte möjligt snart. Kosten - jag äter ganska nyttigt vanligtvis så det fortsätter jag med, men jag unnar mig alla bullar och chokladbitar jag vill. Ingen karaktär. Fast konstigt nog är mitt sockersug lägre än vanligt just nu. Jag är en godisråtta egentligen.
Svar på tråden BF September 2018