BF September 2018
emhu skrev 2018-07-27 08:00:22 följande:
Jag är den som har varit drivande i alla inköp och betalat hälften var på allting. Vi tjänar ungefär lika mycket, sambon tjänar några få tusenlappar mer än mig så vi delar hälften/hälften på alla våra gemensamma kostnader och har alltid gjort sedan vi flyttade ihop. Kommer ju dock bli annorlunda nu när bebis kommer och jag går på föräldrapenning. Vi har inte riktigt kommit fram till hur vi ska göra med ekonomin då. Det är så svårt att veta vilka kostnader man kommer ha och hur mycket disponibel inkomst jag kommer ha. Ni som redan har barn, hur har ni gjort när den ena har varit hemma?
Vi har gjort såhär med första barnet. Vi delade lika på föräldraledigheten, vilket underlättade eftersom då går det ju jämnt ut. Den som jobbar har betalt kanske 60-70 % av räkningarna samt all mat. Den som är föräldraledig har betalt en liten del av räkningarna samt om man har behövt småhandla blöjor och dylikt. Dock hade jag det lite sämre ekonomiskt solmföräldraledig eftersom att jag tog ut få dagar för att spara. Sambon var tvungen att ta it 5 dagar i veckan när dottern fyllde ett vilket såklart har gett mer pengar. Så sambons dagar kommer vara slut nu i september, men dom dagar jag har sparat är inte bara mina, kommer ge till sambon om han skulle behöva i framtiden. Om den som är föräldraledig har haft det knapert har den andra skjutit till lite pengar så att man kanske kan äta lunch ute eller så. Vi kommer göra likadant denna gången :)