Inlägg från: JLES |Visa alla inlägg
  • JLES

BF September 2018

Pusheen skrev 2018-09-14 18:50:41 följande:
    Varför har din bm sagt så till dig? Undrar bara för att jag sa till min bm att jag var orolig för navelsträngsprolaps om jag blir igångsatt tidigare än bf. Hon sa att bebisar på omföderskor sällan fixerar sig då det finns gott om plats. Hon sa att de inte tar hänsyn till om bebisen har fixerat sig eller ej när de ska göra en igångsättning.

Tror att min dotter forfarande var rörlig när jag blev igångsatt med henne. Min bebis nu är också rörlig fortfarande. Hade aldrig hört talas om navelsträngsprolaps innan men nu har jag blivit orolig för det(med) som om det inte räckte med allt annat!
    Det är det där med "rörlig" som är "problemet". Det är väl det där med att man ska lägga sig ner på rygg och helst med rumpan upp i vädret så bebisen halkar mot din huvudända istället för ner i bäckenet - OM vattnet går hemma och spontant. 

De stämmer att de inte bryr sig om fixerad, ruckbar eller rörlig på FL om du blir igångsatt då du är där under kontrollerade former och eventuell prolaps märker dem direkt på CTG:t. :) Så om du blir igångsatt har du ingenting att vara orolig över! De håller koll på dig. :)
  • JLES
    Pusheen skrev 2018-09-14 20:43:20 följande:
    Ah där sa du något Såklart har de en under uppsikt när man blir igångsatt och kan ha koll på allt som händer. Nu blev jag lite lugnare Det lutar ju pt att jag blir igångsatt med min lilla heffaklump.

Blev igångsatt med dottern med så jag har ingen koll på hur man gör när det kommer spontant. Är det ett allmänt tips det du skrev om att man ska lägga sig med rumpan upp? Har aldrig hört om det innan. Det är kanske något som man ?ska? göra som jag missat? Eller är det om man vet att bebisen är rörlig? Nyfiken i en strut
    Ja, precis! Om de märker att fosterljuden går ner och att din bebis varit rörlig blir det ett snitt och BM brukar "hålla upp" bebisen (ah, det låter sjukt haha) tills du är inne på OP isåfall. De är så duktiga på det där så du behöver inte oroa dig (hoppas jag inte skrämmer dig nu när jag nämner snitt men jag ville bara berätta hur de hanterar ett navelsträngsprolaps på FL - och det är väl tur att de är så duktiga). :)

Jaa, det är ett allmänt tips att om bebisen är rörlig ska man göra just så. Lägga sig ner på rygg och ringa ambulans och om man orkar gärna få upp rumpan i vädret för att motverka att bebisen sjunker ner. :) Vad jag har förstått finns risken inte där med en ruckbar bebis då huvudet täcker tillräckligt av bäckengången för att en navelsträng inte ska kunna slinka före. :) 
  • JLES
    Pusheen skrev 2018-09-14 21:40:59 följande:

Tack för jättebra info Ska tänka på detta fortsättningsvis! Ska till bm på onsdag så då får vi se då hur långt ner bebisen(hon) ligger. Då är jag i v 38+0.

Du skrämdes inte tänker att det ändå måste vara ganska ovanligt att det sker.

Hehe, ingen fara!! :) Ja vad härligt, hoppas hon sjunkit ner lite! :D

Ja, det är jätteovanligt! :D
  • JLES
    Tokmamma skrev 2018-09-22 10:38:28 följande:

Hur många är det som är kvar?

Jag har bf om 9 dagar och känner mig så färdig med denna graviditeten.

Jag har kvar. Har dock BF i början av oktober men jag chillar här då jag ska på bedömning för igångsättning den 27:e september så förhoppningsvis blir det bebis i slutet av september eller supertidigt i oktober. :)
  • JLES
    Sabinac skrev 2018-09-22 13:10:53 följande:

Imorse kl 5:45 föddes vår dotter. BF hade vi egentligen imorgon.

Ordentligt bråttom hade hon, efter ca 50 minuters värkar så föddes hon hemma i badrummet. Pappan fick ta emot henne och allt gick jätte bra.

Nu är vi på förlossningen, väntar på plats till BB och får tidigast åka hem imorgon iumed hemmaförlossning.

Storasyskonen hann träffa lillasyster hemma och det var en så fin och mysig upplevelse!

Gud vilken tur att det gick bra! :D Grattis!
  • JLES
    emhu skrev 2018-09-26 13:37:21 följande:

Grattis! Nu är det väl vara jag kvar här i tråden...BF+6 idag..

Och jag :) Bedömning imorgon men jag är inte vid BF än för den är i början av oktober.. Håller tummarna för beviljad igångsättning i början av nästa vecka iaf..!
  • JLES

Bedömningen gick bra. Jag är 2 cm öppen och tappen är i princip utplånad och kanterna är svampiga/jättemjuka. :) Fick en hinnsvepning och nu kommer det blod med slem i så jag antar att slemproppen sakta men säkert smälter ut typ, haha.. Fick tid för igångsättning på måndag!! :D Bebisen beräknas väga 3,2kg

• JLES
    emhu skrev 2018-09-27 13:32:04 följande:

På mig gjorde dom bara ett ultraljud, ingen vaginal undersökning. Men bebisen är normalstor (fick ingen viktuppskattning) och vattenmängden var också helt normal. Fick tid för igångsättning om en vecka.

Nu vill jag bara lägga mig och gråta, hatar det här att bara gå och vänta. BM frågade om jag ville delta i lottningen för igångsättning i vecka 41+0 (idag alltså) eller om jag ville vänta. Jag vill ju verkligen att det sätter igång av sig själv men är också så himla less på det här nu...hur som helst tackade jag nej och väntar därmed hellre och ger kroppen en chans att själv fatta vinken om att sätta igång förlossningen.

Jag förstår dig :( Jag blir igångsatt pga oro och jag kommer vara 38+4 då så det är därför..

Kunde de inte gett dig en hinnsvepning!? :o
  • JLES
    Sabinac skrev 2018-09-30 17:40:36 följande:

Hur går det för er alla? Både gravida och med bebisar. :)

Nervös inför imorgon!!
  • JLES
    emhu skrev 2018-10-01 05:41:32 följande:

Jag är så uppgiven nu! BF+11 och ingen slempropp har gått...igår kväll tog jag ett långt bad och började känna lite mensmol i magen efter det men sedan vaknade jag vid klockan 3 och gick upp och kissade. Efter det - ingenting! Inte minsta känning. Nu gråter jag bara. Jag vill verkligen inte bli igångsatt, jag vill att kroppen ska starta förlossningen på egen hand. Det här är kanske min enda förlossning i livet och jag vill att den ska få starta hemma i lugn och ro. Kan man vägra igångsättning om jag själv och bebis mår bra? I vissa län får man ju gå ända till BF+21 vad jag förstår. Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig så maktlös och deppig.

Jag tror man får gå liiite längre än BF+14 på vissa ställen om man går med på kontroller varje dag men samtidigt så åldras moderkakan mycket snabbt efter 42+0 och det är därför det är så viktigt att förlösa, så det kommer ut en frisk bebis som mår bra. <3
  • JLES

Hej! Ingen bebis än! Men det är på g! Hade såna vidriga pinvärkar av ballongkatetern igår att jag skrek och spydde.. :( Kunde inte hantera de alls! Tydligen var det vanligt förekommande iallafall och den ploppade ut efter 8 timmar. Nu är det dags att ta bort kanterna av tappen med lite cytotec och sen tar vi vattnet! :D

• JLES
    emhu skrev 2018-10-02 07:20:50 följande:

Hoppas det fortlöper bra! Var du omogen igår eller gick ni direkt på ballongkatetern utan gel o så först?

Ingen bebis i sikte här...

Jag var 1-2 cm öppen (som en kon-form) och 2-3 centimeter lång men mjuk :) Så relativt omogen men mogen nog för en ballong/igångsättning :) Jag fick inte gel vad jag vet.. :) Nu har jag fått andra dosen cytotec och det går bra. Får vila mellan värkarna vilket jag inte fick med ballongen :) Värkarna är hanterbara utan smärtstillande utan problem! :)
  • JLES

Efter 2 doser cytotec var jag öppen 4 centimeter och 0,5 centimeter var kvar av tappen. Vi flyttades till ett förlossningsrum och de tog vattnet. Efter kanske 4 starka värkar ville jag inte mer, haha, och bad om epidural. Epiduralen dröjde inte länge (tur!) och hade full effekt inom typ 10 minuter! Jag hade ingen smärta alls men jag kände fortfarande ett lätt tryck neråt under värkarna.

Jag bestämde mig för att somna ett tag och efter en halvtimme gick jag upp för att kissa och sedan stod jag och vaggade vid gåbordet för att få ner bebisen i bäckenet snabbare. Läkaren och barnmorskan vill ge mig värkstimulerande dropp efter 20 minuter och jag kopplas till droppet för att få tätare och starkare värkar.

Det går bra och är absolut hanterbart utan lustgas. Droppet höjs som max till 80.

Jag provade sen sitta på en pilatesboll och studsade fram och tillbaka och åt sidorna under värkarna. Det var jätteskönt och helt plötsligt blir trycket neråt, som ej gjorde ont, starkare så jag började komplettera epiduralen med lustgas för att orka med den obehagliga känslan..

Några minuter efter börjar jag krysta omedvetet och det känns så skönt att göra det. Värkarna gör fortfarande inte ont men trycker ändå neråt och jag kan liksom inte hjälpa det. Jag kollar på CTG:t och värkarna är mycket svagare enligt mätaren men kommer väldigt jämnt.

Jag meddelar BM och hon undersöker mig fastän hon är tveksam. Jag är öppen 10 centimeter! Jag har alltså öppnat mig 6 centimeter på en och en halv timme och BM säger att det antagligen kommer ta flera timmar till för att bebisen fortfarande är rätt långt upp. Jag har dock fullt etablerat krystarbete och krystar vid varje värk per automatik. Jag kan inte rå för det och speciellt inte när det inte ens gör ont. Jag får lägga mig i sängen och krystar för fulla muggar på rygg. Sedan provar jag att ligga på sidan medan en underbar undersköterska trycker mig rätt hårt i svanken. Då säger hon att hon skymtar bebisens huvud och BM börjar göra i ordning lite stressat. Jag vrålar i lustgasen för att få utlopp för urkraften jag inte kan stå emot och jag är så tacksam för att epiduralen tar bort all smärta! Det värkstimulerande droppet kopplas bort och BM lindrar med varma, blöta handdukar (SKITSKÖNT!). Till slut skriker BM på mig att sluta krysta och jag får sluta med lustgasen under de sista två värkarna. Vrålar och krystar för kung och fosterland och efter 45 minuters krystarbete (totalt) är vår lilla dotter, Alice, ute och jag får upp henne på mitt bröst. Moderkakan i princip glider ut en minut efter.

• JLES

Alice är 49 centimeter lång och väger 3300g. Hon kom ut klockan 18:37!

Jag sprack i princip ingenting förutom en pytteliten ytlig rispa på den vänstra inre blygdläppen. Syddes kanske 4 stygn max men jag känner inte av stygnen. Känner mig precis som vanligt. Jag kan kissa, bajsa och foglossningen försvann sekunden Alice kom ut. Jag har inte ont någonstans alls. :) Mycket lyckad igångsättning! Jag hade inte orkat föda barn utan epiduralen och jag är SÅÅÅ imponerad av de mammor som vill, kan och lyckas föda utan epidural! Jag hade aldrig klarat det!!

• JLES
    emhu skrev 2018-10-05 17:32:12 följande:

En sådan där intim fråga som alla undrar över men kanske inte frågor om. Hur känns ett underliv nu efter förlossningen? Jag förlöstes ju lite drygt 12 timmar sedan men just nu känns det som att mitt underliv och bäcken botten aldrig kommer bli detsamma. Jag fick en grad 2 bristning. Vet inte hur många stygn det blev men jag skulle gissa på 6-7 stycken totalt på några olika ställen.

Nu har jag som ett jättetryck neråt, bakåt mot ändtarmen och bävar inför att göra nummer två. Jag har en känslig mage och under förlossningen åt och drack jag i princip bara söta saker så idag är jag jättebubblig i magen. Till och med fisarna är jobbiga att pressa ur. Förresten - finns det någon risk att stygnen går upp om man krystar när man bajsar? Nån som vet?tror att jag fick tre stygn i mellangården från slidan och neråt.

Nej, stygnen kan inte gå upp pga det. :) Men om det känns jobbigt att bajsa tycker jag att du ska försöka få i dig lite laxerande! Det hjälper de flesta. :)

Jag har en grad 1 bristning och den är väldigt lindrig.. Jag sprack på utsidan bara på vänster blygdläpp och bristningen var tydligen väldigt ytlig enligt BM. Stygnen kan skava och kännas lite ?torra?? Sen kan det svida när jag kissar och jag kan inte riktigt rikta strålen ifrån då stygnen sitter så nära urinöppningen. Men för det mesta märker jag inte av dem. Jag hade inga problem med att kissa eller bajsa direkt efter förlossningen heller men det var inte förrän dagen efter som stygnen började störa ibland
  • JLES

Måste erkänna att jag tycker det är läskigt att göra rent därnere också.. Känns ofräscht att ha blod där hela tiden och jag vågar knappt ta med handen när jag duschar. Stygnen sitter just på ena blygdläppen men jag har också ett vid sidan av mynningen (just det stygnet skaver) och när jag duschar så behöver jag såklart göra rent mellan blygdläpparna men jag vill samtidigt inte få upp för mycket vatten in i slidan (riktar väl vattenstrålen ditåt)? Har ni några tips? 

• JLES
    Tokmamma skrev 2018-10-09 09:23:13 följande:

Min kille blir 2 veckor idag och idag om ca 1h ska jag stå på egna ben. Min mamma åker hem. Så idag ska jag fixa middag, få i väg dottern på träning och det känns lite stressigt. Mest för att amningen inte funkar. Han tar ett för litet tag så just nu pumpar jag och det är otroligt tidskrävande. Ska prova amma idag då mina bröst fått läka.

Ang nedreregionen så här jag läkt fort. På dag 10 slutade jag blöda. Nu är det mest gult slem men som inte kräver en tjock binda. Jag har ingen smärta eller svullnad. Kunde gå på toa 2h efter fl.

Vad härligt med avslaget :) Alice är 1 vecka idag och jag blöder inte supermycket men så fort jag ammar kommer det färskt, rött slemmigt blod. Vilket kan bli rätt ofta i och med att Alice är ett bottenlöst hål kvällsvis och bara ska äta, äta, äta. Hahaha..
  • JLES
    emhu skrev 2018-10-12 03:56:54 följande:

Stort grattis till lilltjejen!

Min son blir 1 vecka gammal om 15 min och inatt har vi ett amningsmaraton. Han har legat vid mitt bröst sedan klockan 23:30 och går inte att lägga ner i sängen efter det.

Haha det blir så här med ibland.. Men ibland funkar napp för att avleda. :)
Svar på tråden BF September 2018