Pusheen skrev 2018-09-14 20:43:20 följande:
Ah där sa du något

Såklart har de en under uppsikt när man blir igångsatt och kan ha koll på allt som händer. Nu blev jag lite lugnare

Det lutar ju pt att jag blir igångsatt med min lilla heffaklump.
Blev igångsatt med dottern med så jag har ingen koll på hur man gör när det kommer spontant. Är det ett allmänt tips det du skrev om att man ska lägga sig med rumpan upp? Har aldrig hört om det innan. Det är kanske något som man ?ska? göra som jag missat? Eller är det om man vet att bebisen är rörlig? Nyfiken i en strut

Ja, precis! Om de märker att fosterljuden går ner och att din bebis varit rörlig blir det ett snitt och BM brukar "hålla upp" bebisen (ah, det låter sjukt haha) tills du är inne på OP isåfall. De är så duktiga på det där så du behöver inte oroa dig (hoppas jag inte skrämmer dig nu när jag nämner snitt men jag ville bara berätta hur de hanterar ett navelsträngsprolaps på FL - och det är väl tur att de är så duktiga). :)
Jaa, det är ett allmänt tips att
om bebisen är rörlig ska man göra just så. Lägga sig ner på rygg och ringa ambulans och om man orkar gärna få upp rumpan i vädret för att motverka att bebisen sjunker ner. :) Vad jag har förstått finns risken inte där med en ruckbar bebis då huvudet täcker tillräckligt av bäckengången för att en navelsträng inte ska kunna slinka före. :)