Shneckan skrev 2018-03-25 21:48:24 följande:
Hej, jag jobbar också på en särskola med utåtagerande elever. Jag vill söka gravpenning men min chef tycker att det kommer vara lugnt på sommaren osv.. är lite inne på att göra som du, har du själv tagit kontakt med läkaren och berättat? Ska sitta med mi chef nu i veckan och så ska jag se vad hon säger. Men jag har sagt att jag vill få 60 dagar innan men redan nu känner mig utsatt i mitt arbete. Senast förra veckan var det en elev som skallade mot min mage. Jag vet att det inte är
Något farligt nu men man bli ju rädd och ledsen för man vet inte hur man ska regera
Jag arbetar inte inom särskola men jag tycker helt klart att du ska stå på dig! Det handlar inte enbart om det fysiska utan även psykiskt för dig att känna dig utsatt.
När jag var höggravid med mitt första barn så var det en flicka i 10 års åldern med någon funktionsnedsättning som såg mig och min mage på ett café och blev väldigt exalterad och sprang fram till mig och slog mig i magen flera gånger och skrek ?bebis, bebis , bebis!!? Där och då blev jag så otroligt chockad att jag mest blev paralyserad och gjorde inte mer än att titta mot de vuxna i hennes sällskap som lugnade henne. Men efteråt kom det så mycket känslor över mig att jag både blev arg, rädd och ledsen. Förstod såklart att hon inte menade något illa men ändå kände jag mig så påhoppad i efterhand.
Jag tänker då på dig om det ändå finns en uppenbar risk i ditt arbete att bli utsatt så bör du självklart ha rätt till gravpenning oavsett om de är lugnare under sommaren eller inte. Lycka till!