Inlägg från: Sabinac |Visa alla inlägg
  • Sabinac

BF September 2018

Elina22 skrev 2018-05-02 19:34:23 följande:

Tack snälla alla för svar!

Saken är den att Bugaboo Donkey är till en början singelvagn som sedan kan göras till syskon. Men tack för alla svar ska fundera vidare på det!

Det kan absolut vara smart! När jag var gravid med första så var jag först inne på någon sådan vagn som man kunde använda både som enkel och dubbel vagn, men då tyckte jag ändå det var onödigt dyrt för att eventuellt kunna nyttja den funktionen då man inte visste när man kunde få syskon. Glad idag att jag inte köpte någon sådan vagn för mitt andra barn hatade att åka vagn. Han har först börjat acceptera det nu vid 1,5 års ålder. Och nu är storasyster 4 år och behöver inte vagn.
  • Sabinac
    Elina22 skrev 2018-05-09 15:26:39 följande:

hej tjejer!

Har en fråga.. jag är så himla sugen på sushi och varit det så länge nu.. vet att sushi yama har en meny ?mama sushi? som ska va ok som gravid??

Men känner mig ändå osäker? Har någon av er erfarenhet av det?

Alla gör ju som man vill såklart. Men jag har ätit sushi flera gånger både denna och förra graviditeten. Även slarvat massor med brieost.

Jag har dels ätit mamma sushi men också någon bit av sånt som inte ingår i den. Så är du sugen så skulle jag inte känna mig osäker iallafall. :)
  • Sabinac
    Smka skrev 2018-05-14 18:40:51 följande:

Vi har börjat att tömma arbetsrummet/gästrummet för att det ska bli barnrum. Vi har tänkt ha ett sovrum och ett lekrum. Vi kommer ha två pojkar med 2,5års mellanrum. Hur tänker ni kring att dela rum när man egentligen har möjlighet att de ska få varsitt? Bra eller dålig idé?

Vi har ett stort lekrum gemensamt till våra barn och sen har dottern ett sovrum med en 1.20 säng. Dock har hon nu en period sovit med oss. Sonen har aldrig sovit någon annanstans än i vår säng då han haft ett extremt närhetsbehov. Men vi har tänkt fortsätta ha ett lekrum och ett sovrum, dottern (4år) säger att hon vill att hon och lillebror (1,5år) ska dela säng sedan och de sover oftast lugnt bredvid varandra redan nu i vår stora säng. Sen när behovet minskar för ett lekrum och det ökar behov för eget rum så ska vi dela av lekrummet vi har nu till två rum och att ett av barnen får nuvarande ?barn sovrummet?.

Gällande om något utav barnen vill vara ifred så har vi som regel här hemma att barnen får aldrig stänga ute någon från lekrummet iumed att det är gemensamt men att om dottern vill vara ifred så får hon stänga sitt sovrum.
  • Sabinac
    998877 skrev 2018-05-14 17:16:30 följande:

Tjejer hur mycket har ni gått upp och vad är ni i för vecka? Vad vägde ni innan ni blev gravida?

Gick in i vecka 22 idag och vägde mig nu på kvällen. Gått upp ca 4 kg tror jag.
  • Sabinac

Är det någon utav er som kommer behöva ha plats i bilen för 3 st bilbarnstolar? Vad har ni isåfall för bil?

• Sabinac
    Orkide skrev 2018-06-04 18:03:38 följande:

Jag hoppas på att vi får plats. Vi har volvo v70

Vad kommer ni ha för typ av modeller av stolar?

Vi kommer ha en framåtvänd, en bakåt och ett babyskydd först. Tills att bebisen byter till bakåtvänt. Då kommer vi ha två bakåtvända och en framåt i minst 2 år framöver. Känns tajt i de flesta bilarna!
  • Sabinac
    Hellan skrev 2018-06-05 18:49:59 följande:

Amningskudde?!

Är det någon här som använt sig av en amningskudde och kan säga vad ni tycker, ge råd, tips.

Jag har inte haft det till mina två stora barn uran pallat upp med små kuddar, funkade men jag upplevde det som bengligt vissa gånger och funderar nu på att införskaffa en amningskudde istället.

Alla tips och tankar mottages tacksamt!

Jag använde amningskudde till min son. Köpte en fantastisk som vi använt extremt mycket i massa olika sammanhang!

Jag har bara provat en sort men är verkligen nöjd med den. Jag googlade nu och såg att den finns kvar på jollyroom, den heter ?milki amningskudde?. Den är väldigt enkel och bra att forma själv hur man vill ha stödet tyckte jag. Vi har även använt den som en båge runt bebisen när han var liten och sen stöd när han lärde sig sitta. Jag har använt den som huvudkudde och när sonen blev större men hade svårt att sova själv så la vi honom på kudden precis som att han låg på vår arm och han fortsatte ofta sova då med. Bara bra saker att säga om just den varianten!
  • Sabinac
    emhu skrev 2018-06-06 12:44:05 följande:

Det här mitt första barn så jag har ingen aning om jag kommer använda kudde eller inte. Jag är lite rädd att man vänjer sig så mycket vid kudden att man har svårt att amma utan den och då blir det ju knöligt att amma så fort man är utanför hemmet. Men hur som helst så har jag köpt en gravidkudde från bbhugme som med fördel även används som amningskudde sedan när bebis kommer.

Jag tyckte inte det blev svårt att amma utan kudde trots att vi använde den mycket i början. Sedan blev det mindre och mindre ju större sonen blev. Vi ammade utan problem utanför hemmet. När man använde kudden blev det avlastande för armar/axlar och det gick att slappna av enklare samt två händer fria för mig tex som hade ett storasyskon hemma som ibland ville läsa bok eller liknande.
  • Sabinac

Finns det någon mer med problem med åderbråck?!?! Frågat tidigare men kanske någon som fått besvär och hjälp nu... Mina blir bara värre och större. Sitter på enbart höger ben än så länge.

• Sabinac
    Hellan skrev 2018-06-17 09:15:11 följande:

Jag har lite på framför allt höger ben dock inga besvär med dem. Använder stödstrumpbyxor dagligen då det ena sitter aldeles vid jumsken. Har även fått på blygdläpparna nu den senaste månaden kanske, dessa kan göra lite ont, svida, värka känner en enorm tyngdkänbsla där, har dock inte pratat med bm om dem heller då det var hon som bad mig kolla där nere när jag beskrev problemen.

Kom just på att de på låren/jumsken kön göra ont när jag promenerar och då upplever jag även att benen inte lyder som vanligt, men vad det beror på har jag inte en aning om, eller och det kan vara lite kopplat till bäckenet.

Hoppas du får fler svar och kan få hjälp med dina besvär.

Jag har också och använder stödstrumpor som går upp på låren så de täcker alla åderbråck men det gör lika ont och ger nästa mer besvär när jag tar av mig dem på kvällen. Vaknar vissa nätter av smärta i dem.

Men förmodligen är det inget man kan göra så mycket åt nu under graviditeten utan jag får söka vård för dem efteråt om det fortsätter vara ett besvär.
Svar på tråden BF September 2018