Hej! Jag hjälper dig gärna med att svara på frågan.
KORT INFO OM ADHD
Symtomen av ADHD visar sig ofta i tidig ålder och karaktäriseras av olika beteendeproblem som påverkar barnets förmåga att fungera i vardagen eller som påverkar barnets utveckling.
Några diagnosgrundande beteenden kan vara:
? bristande förmåga till uppmärksamhet (lättdistraherad, svårt att planera, svårt att selektera intryck)
? samt bristande förmåga till reglering av aktivitetsnivå (hyperaktivitet ? rastlöshet, förhöjd aktivitetsgrad/verbalt/läten/kommentarer)
? impulsivitet (svårt att kontrollera sig)
UTREDNING
Det första som görs vid en ADHD-utredningär att ta emot en eventuell remiss från skolan/skolsköterskan. Om symtomen är funktionsnedsättande för barnet är utredning en möjlig hjälp för planering av vidare insatser. Vårdnadshavare informeras om syftet med och innehållet i utredningen och det kan även bli aktuellt att diskutera vad en eventuell diagnos skulle innebära för barnet.
Beslutet om vidare utredning ska vara grundat på bakgrundsinformation, formulär samt klinisk bedömning och ska tas när:
- Tillräckliga indikatorer på ADHD-problematik finns
- Svårigheterna medför problem i barnets vardag
- Symtomen har betydande och negativ inverkan på barnets funktionsnivå
Följande moment ska göras:
Intervju med vårdnadshavare, lärare och barn (beroende på barnets ålder)
Psykologutredning - Psykologutredningen med bedömning av begåvnings/utvecklingsnivå, koncentrationsförmåga, social förmåga, exekutiva funktioner (planering), adaptiv förmåga (klara sig själv, klä sig, tvätta sig osv) samt barnets psykiska mående. Psykologen undersöker barnets funktionsförmåga inom olika områden med syfte på att beskriva styrkor och svagheter.
Skattningsformulär som bla mäter aktivitetsgrad fylls i av lärare/vårdnadshavare (exempelvis Vineland-II, 5-15, SNAP IV, BRIEF, CPT mfl)
Begåvningstestning görs av barnet - WISC/WAIS beroende på barnets ålder
Observation - på skola eller i hemmet. Om barnet är i förskoleåldern kan observation på förskolan göras + intervju med pedagoger.
Läkarundersökning - somatiskt (kroppslig) undersökning som ger ett par ?extra ögon? till utredningen.Vid eventuella misstankar kan barnet bli remitterad till en barnneurolog, logoped, sjukgymnast eller arbetsterapeut.
Vid en diagnoskonferens sammanställs allt material och all information av teamet som jobbat tillsammans. Där tittar man på om svårigheterna motsvarar kriterierna för en eller flera diagnoser och på förekomst av andra psykiatriska diagnoser/annan problematik. Sedan skapas en åtgärdsplan.
Sedan träffar psykologen vårdnadshavare för att gå igenom de sammanställda resultaten. Då finns tillfälle för frågor kring den eventuella diagnosen och all information som kan vara till nytta i den nya situationen delges av psykologen. De får också information om de insatser som erbjuds och vilka åtgärder som finns för barnet.
Barnet får anpassad och begriplig information om vad man kommit fram till vid den fördjupade bedömningen. Det övergripande målet är att minska barnets symtombörda, höja funktionsförmågan och öka livskvaliteten.
Hoppas det var svar på din fråga! /Rebecka