• Anonym (Ts)

Ledighet vid begravning?

Jag undrar om en får vara ledig vid begravning? Man måste säga till tre veckor innan på mitt jobb för att ev få ledigt, och jag har redan fått schema för dagen jag behöver ledigt. Eller ja, det är en bit att åka så jag skulle behöva vara ledig två dagar. Har man rätt till det eller?

• Svar på tråden Ledighet vid begravning?
  • Anonym (gitta)

Beror på hur nära anhörig du är.

• Anonym (Ts)
    Anonym (gitta) skrev 2017-12-24 20:28:54 följande:

Beror på hur nära anhörig du är.

Min farfar
  • Anonym (gitta)
    Anonym (Ts) skrev 2017-12-24 20:30:07 följande:
    Min farfar
    Då är det nog lite upp till chefen.
  • silverkatten

Man brukar få en dag betald semester/permission, man kan även få någon dag extra om man måste resa. Kolla erat kollektivavtal! Svårt att tro att arbersgivare kan neka ex semester i samband m begravning om det behövs mer pga lång resa för att det anmäls sent - detta är ju inget som planeras långt i förväg.

• Anonym (T)

Tror nog det räknas som nära anhörig. Jag har inte haft några problem med mina far- och morföräldrars begravningar. Det borde du få ledigt för.

• Brumma

En farfar räknas som närstående.

De flesta arbetsplatser har betald ledighet vid närståendes begravning men det beror på kollektivavtalet samt din anställningsform.

Oavsettså om ledigheten är betald eller inte så har du laglig rätt att vara ledig. Behovet du resa räknas det in i ledigheten.

"Vilka som anses vara ?nära anhöriga? regleras oftast i kollektivavtalet. Vanligen räknas som nära anhörig maka, make, sammanboende, registrerade partner, barn, barnbarn, syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar samt svärföräldrar."

www.begravningssidan.se/ledighet-vid-dodsfall-och-begravning/

Om du följer länken så står det information om vad som gller allmänt och även för de större fackföreningarna.

• Anonym (J)

Det beror på vilket kollektivavtal ni har. De flesta säger rätt till betald ledighet för begravning av nära anhörig. Dit räknas far- och morföräldrar.

• Anonym (O)

Jag gick till min chef och sa att jag behövde vara ledig några timmar för att gå på min mormors begravning och det var inga problem. Sen frågade jag hur jag skulle fylla i det och då sa hon som "enskild angelägenhet", dvs jag behövde inte ta av semester eller komptid.

• Snuttis2

Kollektivavtalet reglerar men det vanliga är att chefen kan bevilja upp till 10 dagar per år som s.k enskild angelägenhet. Dessa kan beviljas för ex begravning eller bouppteckning. Du ansöker när behovet uppstått o beviljas/nekas! Som anhörig räknas mamma, pappa, syskon och mor-far föräldrar.

• Anonym (Ts)

Men det finns inget krav för hur nära inpå man måste fråga? Vid semester är det ju redan försent men som jag förstår det gäller annat vid semester? Jag har som sagt redan fått schemat (det är den 12 jan) så känner mig lite nervös inför att fråga. Och var det Ok med två dagar för resa? Min chef är inte den bästa ska tilläggas. Jag frågade om semester en gång, flera veckor innan och hon påstod sen att jag aldrig frågat och jag fick inte vara ledig...

• Whitehorse1979

Du ställer frågan eller kravet så fort som möjligt.

Menar är hon så jäkla elak att hon skulle säga nej hade jag åkt ändå.

Så elak och känslokall hoppas jag ingen är...

Jag beklagar din sorg.

• Anonym (Janni)

Beklagar din förlust TS!

Om kollektivavtal finns på din arbetsplats brukar det regleras där hur du har rätt till ledighet (i många fall har en rätt till ledighet med lön vid nära anhörigs begravning).

Om du är rädd att hon ska köra med samma fulspel som när du sökte semester och hon sa att du aldrig frågat föreslår jag att du ser till att lämna en skriftlig förfrågan samt ber att också få svaret skriftligt.

• Brumma
    Anonym (Ts) skrev 2017-12-29 23:07:31 följande:

Men det finns inget krav för hur nära inpå man måste fråga? Vid semester är det ju redan försent men som jag förstår det gäller annat vid semester? Jag har som sagt redan fått schemat (det är den 12 jan) så känner mig lite nervös inför att fråga. Och var det Ok med två dagar för resa? Min chef är inte den bästa ska tilläggas. Jag frågade om semester en gång, flera veckor innan och hon påstod sen att jag aldrig frågat och jag fick inte vara ledig...

Skicka iväg ett maila direkt så är det gjort - hon hinner ordna med ersättare OCH det finns skriftligt.

Hon FÅR enligt lag INTE neka dig ledigt för begravning av närstående (det kan ju inte planeras i förväg - i Sverige måste begravning ske inom ganska kort tid efter dödsfallet så ibland är det ju bara ngn veckas förvarning). Hon kan neka permission (betald ledighet) om arbetsplatsen inte är ansluten till ett kollektivavtal med detta inskrivet men de flesta kollektivavtal har detta med. Vilket kollektivavtal har ni? Så kan vi hjälpa dig att kolla :)

Men som sagt - ledigt från jobbet har du laglig rätt till.

"Ledighet vid dödsfall och begravning

När en nära anhörig dör har du enligt ?Lag om rätt till ledighet av trängande familjeskäl (SFS: 1998:209)?rätt till ledighet från ditt arbete. Men lagen reglerar endast rätt till ledighet, inte rätt till betald ledighet. Permission innebär kort ledighet utan löneavdrag. Arbetsgivaren bestämmer omfattningen av permissionen utifrån kollektivavtalet. Även om arbetsgivaren inte tecknat kollektivavtal anses det vara praxis och god sed inom arbetslivet att permission beviljas när någon nära anhörig dör. Om din arbetsgivare inte medger permission men du själv tillhör en facklig organisation kan du vända dig dit och be dem förhandla om permission för din räkning."

www.prevent.se/arbetsliv/artikel/tema---ny/pussel-pa-jobbet/sa-sager-lagen-om-ledighet/
  • Brumma
    Snuttis2 skrev 2017-12-26 13:50:23 följande:

Kollektivavtalet reglerar men det vanliga är att chefen kan bevilja upp till 10 dagar per år som s.k enskild angelägenhet. Dessa kan beviljas för ex begravning eller bouppteckning. Du ansöker när behovet uppstått o beviljas/nekas! Som anhörig räknas mamma, pappa, syskon och mor-far föräldrar.

Arbetsgivaren har inte rätt att neka ledighet för begravning av närstående.
Svar på tråden Ledighet vid begravning?