Ja du, mina orsaker till att lämna maken fastän han är en bra person var bland annat:
Tog upp saker återkommande som var viktiga för mig, han lovade jobba på dem men gjorde det inte. Om och om igen.
Tappade den sexuella lusten till honom, för många år sedan.
Förutom barnprat och politik hade vi inget att tala om. Att umgås på tu man hand, på tex en restaurang och bara prata med varandra var ångestframkallande. Satt mest och svettades och tänkte "herregud, vi har varit ihop nästan halva livet och kan ändå inte prata på ett sätt som inte känns krystat"... Såg mig omkring på andra par som skrattade och pratade i munnen på varandra och kände mig nedslagen.
Ville gå till familjerådgivning, han vägrade. Han skulle minsann inte diskutera våra problem med en främling.
Dåliga på fysisk kontakt överlag, att hålla handen skulle känts helt onaturligt vilket var en sorg. Har alltid blivit glad över att se par som hållit handen, hållit om varandra offentligt.
Olika behov av socialt liv. Jag älskar att umgås med vänner, han umgås inte med någon. Nu måste han ju skapa sig ett socialt liv när jag kliver ur bilden, men under vår tid ihop har han knappt haft någon han kunnat kalla vän. Vi har aldrig heller lyckats fixa bestående, gemensamma vänner.
Väldigt olika temperament. Jag kan känna mig jätteglad över saker men kan även ibland hetta till och bli arg (vilket fort går över, är inte långsint). Han verkar inte känna vare sig ilska eller glädje utan är ständigt mittemellan. Påfrestande på något sätt. Han känns tråkig.
Uppvaktningen var kass. Under åren har jag tex handlat kläder åt honom och liknande som jag vetat att han gillat. Han har inte köpt ett smycke, inte ett klädesplagg. När jag för en gångs skull fick blommor för ett antal år sedan var de gula - jag avskyr gula blommor. För mig blev det mer ett bevis på hur han inte lagt någon energi på att lära känna mig.
Men visst är det vemodigt, lade upp en tråd i natt som heter "Sista julen som gifta"... Det är inte helt enkelt även om man tänkt länge och väl.