• Anonym (om)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 07:10:32 följande:

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

Om du har exkluderat henne från familjen så borde du väl vara nöjd med att hon bara stannade i tre timmar?

Hur du ska förhålla dig till att hon kom till er på juldagen? Ja, du kan väl förhålla dig som du gjort tidigare - exkludera henne, behandla henne som om hon inte finns, förhöra din dotter om styvbarnets förehavanden, lida över att hon finns, om än bara lite grann, i ditt liv..
  • Anonym (om)
    sextiotalist skrev 2017-12-27 09:49:51 följande:
    Det var väl flickan som exkluderade sig själv.

Ts har berättat i tråden att hon har mer eller mindre slagit knut på sig själv för att få flickan att trivas hos dom, hur mycket tycker ni att en ny ska göra (inräknat att egna barn ska backa) för att göra barnet nöjt.

Det finns primadonnor.

Jag har läst trådar om helsyskon till primadonnor, där syskonen fått backa för att primadonnan ska må bra.
    TS skriver själv i trådstarten att de exkluderat flickan genom att ta bort hennes rum. Att flickan nu kom tre timmar på juldagen borde väl inte förändra det på något sätt?

Jag skriver ju att TS ska förhålla sig som hon gjort senaste året - ignorera henne, fortsatt exkludera henne och leva på som vanligt. 
  • Anonym (om)
    Anonym (Dronningen) skrev 2017-12-27 10:35:41 följande:
    Man ska definitivt inte låta sina egna barn backa till fördel för ett styvbarn!
    Sina egna barn står en givetvis närmast, blod är tjockare än vatten.

Handlar det dessutom om en prinsessa, eller primadonna som du säger, så ska de egna barnen ännu mindre backa!
    Aldrig att jag skulle offra en millimeter av mina barns utrymme till förmån för en otacksam styvdotter som dessutom är en riktig surpuppa.
    Men då gäller det även styvbarnets förälder då? Eller är styvbarnet sprunget ur ett ingenting? När pappan skaffar ny familj så kapas banden till de tidigare barnen och styvbarnet reduceras till nåt som katten släpat in. 

Ingen av oss kan ju rimligen veta om TS styvdotter är en primadonna eller vad som ligger bakom den här tragiska familjeutvecklingen. Men vuxna har generellt större ansvar för en relation än vad barn har. Barn har inget eller litet handlingsutrymme i sina liv, även om TS styvdotter nu använt allt sin utrymme och klivit ur styvfamiljen där hon uppenbarligen vantrivs.

Tyvärr gick relationen med pappan i stöpet också men det gör väl inget om avskum till styvbarn förlorar sina familjerelationer?
  • Anonym (om)
    sextiotalist skrev 2017-12-27 13:55:25 följande:
    Efter det att hon inte kommit dit under flera månader
    Ja? Hon vill inte komma dit, de vill inte att hon kommer. 
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!