• Anonym (JD)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-30 21:13:27 följande:
    Stackars barn kan jag hålla med dig om, som inte förstår sin egen roll i familjen. Allt ska tyvärr handla om henne i alla situationer. Konstigt att min andra bonusdotter lever i en sund familj och inte hennes syster, kanske twilight zone?

Men antar att jag som elak styvmor valt ut den bästa dottern och sen helt och hållet mobbat ut den andra, bara för att jag är så elak. Tänkte att när jag blev styvmor skulle jag verkligen bli den där elaka bara för att jag blev styvmor

Nån pratade om "styvmoderns gyllene regler", men jag är ju även mamma! Då ska jag alltså ha någon annans mammas regler åt mina barn? Sjukt..
    Kanske ni föräldrar skulle gå en föräldrakurs då om tjejen är en sån primadonna, det är ju ni som ska uppfostra henne och detta är ert misslyckande.
  • Anonym (JD)
    Anonym (???) skrev 2018-01-04 04:20:36 följande:
    Nej nej! Primadonnas föräldrar borde gå på kurs och uppfostra Skitungen.

Inte TS. Det är INTE ts problem.

Ts har redan gått i terapi och försökt med allt.

:-P
    Fast TS skriver ju själv att hon har uppfostrat flickan, då har hon ju haft en föräldraroll också, annars hade jag hållit med dig. Kolla inlägg #92, där skriver TS:

"Min roll i det hela är att jag faktiskt brytt mig för mycket, uppfostrat henne för mycket, hon har inte gillat mitt sätt att uppfostra; rak och bestämd, men rättvis."
  • Anonym (JD)
    Anonym (???) skrev 2018-01-04 21:49:45 följande:
    Ja, men TS hade te behövt bry sig så mycket. Flickan har redan 2 närvarande biologiska föräldrar. Ts behöver inte uppfostra denna unge. Det är pappans uppgift att vägleda sin dotter och uppfostra henne till en dräglig människa som hejar på folk och uppför sig bra.

Sen finns det ungar/barn m olika diagnoser som inte är så lätta att påverka. Men Ts borde ha backat för länge sedan.
    Nej det hade hon inte behövt men hon valde att ta en föräldraroll så att nu komma och gnälla som om hon inte har något att göra med flickans beteende, (om det nu är något fel på det, TS verkar ju ha lite attitydproblem själv,) funkar inte.
  • Anonym (JD)
    Anonym (???) skrev 2018-01-05 16:02:04 följande:

Nja, det är svårt att utöva en föräldraroll över en 16åring som flytt fältet och håller sig bakom sin mammas rygg. Ts har ju inga rättigheter gentemot flickan. Flickan har själv valt bort TS.

TS kan egentligen inte göra mer än att dra sig undan och leva sitt eget liv.

Men läs vad TS skrivit så ser du att hon inte precis kommit in i hennes liv utan har varit styvmamma i åratal och enligt henne själv varit med och uppfostrat flickan. Jag har inte sagt att TS har några rättigheter, läs TS inlägg och sedan mina så ser du det.
  • Anonym (JD)
    Anonym (???) skrev 2018-01-05 17:10:43 följande:

Ja, hon valde att uppfostra men misslyckades, blev bortvald - därav frustrationen.

Det spelar egentligen roll om det är ett eget barn eller bonus/styvbarnet- OM barnet rymmer till den andra föräldern när det blivit större, så känner man sig besviken och arg. Om barnet valt bort en (oavsett hur länge de bott ihop innan dess), så är det bara att backa.

Sen tror jag att TS bara utagerar och ventilerar sig här precis som många andra i hennes sits. Det betyder inte att hon nödvändigtvis är elak hemma eller elak mot flickan. FL är väl till det här, eller?

Precis, hon valde att uppfostra och misslyckades, det var ju det jag skrev, och då kan man inte sen komma och friskriva sig allt ansvar för hennes beteende.

Jag har heller inte skrivit att hon varit elak mot flickan eller att hon inte får skriva här så varför lägger du på mig Det?
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!