• SweetJune

    Barn andas dåligt under sömn (polyp, mandlar)

    Hej

    Vår snart 4-åring andas dåligt när han sover och gör så ont i mammahjärtat. Är på semester utomlands så kan inte göra mycket (inget akut) men kommer ringa VC direkt när vi kommer hem. Det låter som om han är täppt i näsan men han är inte förkyld. Han har haft det ett tag men det försvann men är tillbaka nu. Det är som ansträngd andning och ca 35 andningstag per minut. När jag läst så verkar det vara polyperna, halsmandlarna? Någon som varit med om liknande med sitt barn? Är det medfött? Han sov ute tre år i vagn och när han var bebis fick jag använda koksaltlösning flera ggr till näsan för att han var täppt. Kan något av detta ha påverkat? Har hundar hemma och det blir lätt damm/päls.

    Hoppas på att vi kan få en remiss till näs/hals och att de kan hjälpa honom.

  • Svar på tråden Barn andas dåligt under sömn (polyp, mandlar)
  • Malla1

    Min dotter har haft så i snart 1 år Nu, hon blev sjuk näe hon ve 9 månader, sen dess har hon varit täppt i näsan, andningsuppehåll när hon sover, en jobbig Hosta, andas väldigt högt även dagtid. Först fick vi veta att hon hade en förstorad körtel bakom näsan, alltså en Polyp. Sen när vi var på återbesök några månader senare sa läkare att den inte var så stor som han först hade trott, detta var i maj. Så vi fick en kortison nässpray och han sa att det kommer bli bättre. Men det här det som sagt inte blivit. Ska oxå ringa till vc så dom får skicka remiss till barn då jag börjar misstänka att det är astma hon har. Vi har oxå hund och vi har prövat att lämna bort honom några veckor utan resultat.

  • SweetJune
    Malla1 skrev 2017-12-26 09:01:28 följande:

    Min dotter har haft så i snart 1 år Nu, hon blev sjuk näe hon ve 9 månader, sen dess har hon varit täppt i näsan, andningsuppehåll när hon sover, en jobbig Hosta, andas väldigt högt även dagtid. Först fick vi veta att hon hade en förstorad körtel bakom näsan, alltså en Polyp. Sen när vi var på återbesök några månader senare sa läkare att den inte var så stor som han först hade trott, detta var i maj. Så vi fick en kortison nässpray och han sa att det kommer bli bättre. Men det här det som sagt inte blivit. Ska oxå ringa till vc så dom får skicka remiss till barn då jag börjar misstänka att det är astma hon har. Vi har oxå hund och vi har prövat att lämna bort honom några veckor utan resultat.


    Tråkigt att din dotter också har det så. Vi märker på sonen att han blir snabbt trött på dagen också. Han är aktiv men antar att han blir mer trött för att han inte andas bra. Tror du man kan se så tidigt om det är hundallergi? Har hört att resultat på små barn inte är så tillförlitliga?

    Vi har två hundar som fäller mycket. Lever i hundhår
  • Anonym (K)

    Min 1,5-åring har varit täppt i näsan sen han var en vecka gammal typ. När han precis fyllt 1 fick vi träffa en läkare som kollade polypen och den var stor i förhållande till hans ålder. Jag förstod det som att den är störst när barnet är 4-7 år gammalt men eftersom även näsan och näsgångarna växer med åldern har de flesta barn inga större problem med det. I min sons fall var den inte tillräckligt stor för att opereras bort då de helst inte opererar barn under 2 år. Vi fick en kortisonspray att använda en gång om dagen i tre månader som skulle hämma tillväxten av polypen och förhoppningsvis göra så att han slipper operation senare. Läkaren sa att det var 50/50 om den skulle fungera. För min son funkade den bra och han mår mycket bättre nu även om det är värsta förkylningstiderna nu och han slutade med sprayen för några månader sedan. Min kompis barn som är lika gammal var ännu mer täppt och blev sjuk och fick feber ofta samt hade andningsuppehåll på nätterna ibland. Hennes polyp var väldigt stor så den opererades bort när hon var strax över året och hon mår mycket bättre nu. Hon har inga andningsuppehåll längre men är ofta förkyld och snorig ändå.

  • Anonym (Tina)
    SweetJune skrev 2017-12-26 12:33:02 följande:

    Tråkigt att din dotter också har det så. Vi märker på sonen att han blir snabbt trött på dagen också. Han är aktiv men antar att han blir mer trött för att han inte andas bra. Tror du man kan se så tidigt om det är hundallergi? Har hört att resultat på små barn inte är så tillförlitliga?

    Vi har två hundar som fäller mycket. Lever i hundhår


    Det kan visa sig så tidigt pälsdjurallergi.

    Här är en inlägg som liknar din.

    2012-03-22

    ej!

    Jag vill skriva ett inlägg för att fler ska få kännedom om att bebisar under ett år visst kan vara allergiska mot pälsdjur. Min son har sen han föddes varit snuvig, nyst, haft rödkantade ögon, och lätt fått prickar. Jag har sagt från början till bvc att jag varit orolig för kattallergi eftersom vi har katt men blivit bortviftad med förklaringen att bebisar under ett år inte kan vara allergiska för att det tar år att utveckla en kattallergi. Trots det tog jag upp ämnet så gott som på varje besök. Snörvligheten förklarades med trånga näskanaler som växer bort, vi utredde att det inte var nån missbildning.

    Jag fixade till och med en tid till allergimottagningen i Kungshöjd, men där sa de bara att de inte gör allergitester på barn under ett år. Till slut blev min son 8 månader och jag fick en ny bvc-sköterska. Stackare som är förkyld sa hon. Jag förklarade att han låter alltid så snörvlig och berättade om mina allergimisstankar. Hon kände till att i backa testar de även små barn och jag fick en remiss dit. Läkaren där sa också att det är mycket ovanligt att små barn är allergiska mot pälsdjur, men ett pricktest utfördes på min då 9 månader gamla son. Och som jag redan "visste", en STOR prick för katt. Trots att alla kunniga sagt att det är i stort sett omöjligt.

    Så om det är någon förälder som misstänker att deras bebis är allergisk, tjata, tjata, tjata om ett pricktest.
Svar på tråden Barn andas dåligt under sömn (polyp, mandlar)