Barn andas dåligt under sömn (polyp, mandlar)
Min 1,5-åring har varit täppt i näsan sen han var en vecka gammal typ. När han precis fyllt 1 fick vi träffa en läkare som kollade polypen och den var stor i förhållande till hans ålder. Jag förstod det som att den är störst när barnet är 4-7 år gammalt men eftersom även näsan och näsgångarna växer med åldern har de flesta barn inga större problem med det. I min sons fall var den inte tillräckligt stor för att opereras bort då de helst inte opererar barn under 2 år. Vi fick en kortisonspray att använda en gång om dagen i tre månader som skulle hämma tillväxten av polypen och förhoppningsvis göra så att han slipper operation senare. Läkaren sa att det var 50/50 om den skulle fungera. För min son funkade den bra och han mår mycket bättre nu även om det är värsta förkylningstiderna nu och han slutade med sprayen för några månader sedan. Min kompis barn som är lika gammal var ännu mer täppt och blev sjuk och fick feber ofta samt hade andningsuppehåll på nätterna ibland. Hennes polyp var väldigt stor så den opererades bort när hon var strax över året och hon mår mycket bättre nu. Hon har inga andningsuppehåll längre men är ofta förkyld och snorig ändå.