• Ahnonym

Vill verkligen ha barn, är så sjukt orolig för missfall

Hejsan. Detta är min första graviditet, vi slutade med p-piller i början på oktober och 22 december visade graviditetstestet starkt positivt 2-3 veckor. Började ana graviditet när min mens uteblev den 10 dec, 6 dec hade jag en liten blödning men sen blev de inte mer av det. Samma vecka som mensen skulle kommit hade jag mycket illamående, låg och kräkte den 9 dec och illamåendet fortsatte veckan efter också. Brösten började ömma men eftersom att jag i flera år varit rädd att jag inte ska kunna bli gravid (spökhjärna) så väntade vi tills vi i princip var säkra på att mensen inte skulle komma innan vi gjorde testet. Den 23e hade vi sex på dagen och på morgonen den 24e kom det lite rosa blod på pappret när jag torkade mig. Detta har sedan fortsatt, är precis som att de är lite blod i flytningarna, det rinner inte utan märks mest när jag torkar mig när jag är på toaletten. Jag har inte ont någonstans och har inte haft det alls undertiden de kommit blod i flytningarna, har läst att de är hyfsat vanligt med blödningar i tidig graviditet och speciellt efter sex då blodkärl och tapp är extra känsliga nu men jag kan ändå inte slå undan tanken på att de är ett missfall på g. Igår bröt jag ihop totalt när vi skulle sova. Har inte kunnat få tag på kvinnokliniken i stan nu under jul då de har vart stängt men ska ringa dem imorgon direkt på morgonen när de har telefontid. Vad tror ni, är de helt kört eller finns det hopp än? Hur tidigt kan man se hjärtfrekvens osv?

Mvh

Hopplös pessimist i detta fallet

• Svar på tråden Vill verkligen ha barn, är så sjukt orolig för missfall
  • EpicNurse

Grattis till graviditeten!

Du behöver inte oroa dig. Blödningen är pga samlaget. Det är jättevanligt att det blir så när man är gravid.

Det är för tidigt att göra ultraljud och aaalldeles för tidigt för att lyssna med doppler. Och ingen av de undersökningarna behövs i detta fallet heller. Du behöver inte ringa kvinnokliniken för det är SÅ vanligt och normalt att det blir så här.

Om blödningen blir kraftig, som mens, är det däremot en idé att ringa kk!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ahnonym

Men OH ? tack för att du tog dig tid att svara. Då ska jag försöka att släppa det och tänka på annat och låta tiden gå. Så får man bara hålla tummarna att det går vägen. Har flera kompisar som fått missfall nyligen så jag har ju reagerat på minsta tecken samt gått och varit extremt orolig varje dag senaste veckan.

• EpicNurse
    Ahnonym skrev 2017-12-26 15:12:46 följande:

Men OH ? tack för att du tog dig tid att svara. Då ska jag försöka att släppa det och tänka på annat och låta tiden gå. Så får man bara hålla tummarna att det går vägen. Har flera kompisar som fått missfall nyligen så jag har ju reagerat på minsta tecken samt gått och varit extremt orolig varje dag senaste veckan.

Ja det låter som en bra idé! Man kan ju ändå inte påverka vad som händer.

Som sagt, om blödningen ökar så blir det en annan sak, men behöver fortfarande inte betyda missfall. Men så länge det bara är så lite så det inte ens kommer mer än när du torkar dig så är det i 9,5 fall av 10 absolut ingen fara.
  • Ahnonym

Nej det kommer ju med flytningarna, och är sådär ljust på pappret när jag torkar mig. Jag får vara uppmärksam helt enkelt ifall de börjar komma mer. Tack igen för sina svar :)

• UndrandeSökare

Du kan ringa imorgon och boka tid för vul till om 4 veckor, då är du i v.8 och då kan man se hjärtslag på embryot.

Lycka till !

• Ahnonym

Tack det ska jag göra :)

• Ahnonym

Kommer fortfarande blod i flytningarna, mindre vissa dagar och mer andra dagar, det känns dock inte som mens och det kommer verkligen inte i stora mängder. Precis som mina flytningar så kommer det mer när jag är uppe och går, rör på mig och anstränger mig, känns som sagt som flytningar fast med blod i. Det kommer även mer när jag gör nummer två på toa. Idag har det vart en dag när de kommit lite mer, har vart iväg och shoppat. Det har även kommit väldigt väldigt små blodklumpar två gånger idag. Sen blev de ju inte bättre när jag fick reda på att en kompis till har fått missfall. Jag håller på att bli psykiskt knäpp i huvudet. Vi har tid för inskrivning på torsdag men jag vet inte om jag kan vänta så länge. Enligt barnmorskan ska jag bara i grabidvecka 8 (7+1) nu. Känns som att de inte finns något hopp kvar, är helt tom och förtvivlad : (

• EpicNurse
    Ahnonym skrev 2017-12-30 17:42:54 följande:

Kommer fortfarande blod i flytningarna, mindre vissa dagar och mer andra dagar, det känns dock inte som mens och det kommer verkligen inte i stora mängder. Precis som mina flytningar så kommer det mer när jag är uppe och går, rör på mig och anstränger mig, känns som sagt som flytningar fast med blod i. Det kommer även mer när jag gör nummer två på toa. Idag har det vart en dag när de kommit lite mer, har vart iväg och shoppat. Det har även kommit väldigt väldigt små blodklumpar två gånger idag. Sen blev de ju inte bättre när jag fick reda på att en kompis till har fått missfall. Jag håller på att bli psykiskt knäpp i huvudet. Vi har tid för inskrivning på torsdag men jag vet inte om jag kan vänta så länge. Enligt barnmorskan ska jag bara i grabidvecka 8 (7+1) nu. Känns som att de inte finns något hopp kvar, är helt tom och förtvivlad : (

Förstår att det är jobbigt att vänta och inte veta... det är perfekt att Du har tid på torsdag. Hade du kommit till gynakuten dör jag jobbar så hade vi hänvisat dig till den tiden. Så jag tycker du gör rätt i att avvakta tills dess så länge du inte får akuta symtom tex väldigt ont, kraftig eller illaluktande blödning eller feber.
  • Ahnonym

Usch ja jag håller på att bli knäpp tror jag. Är så rädd.... Har inte ont mer än att det känns lite där nere emellanåt men står allt rätt till så ska de väl kännas lite när allt växer där så det är inget jag tänker på. Ingen kraftig eller illaluktande blödning ännu så får väl bara hålla tummarna att de inte blir så heller. Vill bara att blödningen ska sluta innan jag bryter ihop totalt, har inte gråtit såhär myclet på flera år som jag gjort nu

• Lillflickan

Det är jobbigt med blödningar. Det går aldrig veta åt vilket håll det går. Är själv ungefär i synk med dig med graviditet och hittills har det kommit lite rosa/brunt tre gånger med drygt en veckas mellanrum mellan varje gång. Det är så påfrestande. Pendlar mellan hopp om att det ska gå bra och att tro att det är omöjligt att undvika missfall. Ska boka undersökning i nästa vecka. Hoppas det slutar för dig och att det går bra.

Svar på tråden Vill verkligen ha barn, är så sjukt orolig för missfall