Inlägg från: LitenMommy |Visa alla inlägg
  • LitenMommy

Prova förlossningssmärta för män

Prova förlossningssmärta för män. Vart provar man detta egentligen? Finns det någonstans att prova detta för män i Skåne?

Min man är supersugen på att testa detta, inte för att han tror att det är en bagatell, utan mer för att han vill förstå vad kvinnor får stå ut i flera timmar.

• Svar på tråden Prova förlossningssmärta för män
  • LitenMommy
    EpicNurse skrev 2017-12-26 17:51:57 följande:

Hah! Spännande! Det hade varit en bra julklapp :)

Hahaha jaa, ellerhur!? Eller födelsedagspresent då han fyller år i februari. :D Hoppas någon vet var man kan testa det!
  • LitenMommy
    Fröken W skrev 2017-12-26 19:57:15 följande:

Kan inte heller säga annat än spännande :)

Men jag tror att det är svårt att simulera förlossningsvärkar/smärta dels eftersom smärtan kan vara väldigt individuell och dels för att man som kvinna har så lång tid på sig att förbereda sig (egentligen hela livet men framför allt nio månaders graviditet). Under en förlossning så vet man ju också att det väntar en väldigt fin "belöning" i slutet så därför orkar man och kan hantera smärtan.

Med det sagt tycker ändå att det vore väldigt spännande!

Jo precis, förstår vad du menar. Sen dessutom så hade jag ju förvärkar några dagar innan och aktiva förlossningsvärkar i 17 timmar så man upplever ju självklart smärtan annorlunda när man kopplas på en maskin som man vet har slut om X antal minuter, hahah. Men i själva verket så det han vill uppleva är hur det känns när det är som värst. Han var med mig under hela förlossningen och det har gjort honom så nyfiken i och med att han såg hur jag kämpa utan att "ge upp" och fälla en enda tår. Han har en helt ny kvinnosyn sedan dess och är så fascinerad av hur vår kropp fungerar :)
  • LitenMommy
    dream on skrev 2017-12-27 20:05:21 följande:

Tror du inte det räcker med att låta honom prova sterila kvaddar och förklara att det är en smärtlindringsmetod?

Jo vi har faktiskt tänkt på det också, men samtidigt så ser vet vi att det ska "finnas något" som framkallar liknande smärta, enligt videon och blogginlägg. Så vi hoppas på att hitta rätt :D
  • LitenMommy
    Lilium skrev 2017-12-27 19:52:36 följande:

Såsom det verkar kan den användas till båda. ;P Så, det kan ju bli två flugor i en smäll om man vill.

Tack :D ska läsa vidare om det!
  • LitenMommy
    Aikido skrev 2017-12-27 20:02:17 följande:

Åka till Ullared eller liknande institutioner är väl enklaste sättet för en man att få en liknande upplevelse.

Hahaha jo kanske, veckan innan julafton
  • LitenMommy
    Tomelilla15 skrev 2017-12-28 16:11:12 följande:

Har väldigt svårt att tro att det går att simulera. Värkarna kommer ju från livmodern och mest smärta enligt mig är ju utdrivningsskedet och smärtan i slidan. Två kroppsdelar som män inte ens har så det går ju inte ens att tillfoga smärta på samma ställen. Smärtan är ju liksom inuti kroppen, inte utanpå såsom det blir när man försöker simulera. Dessutom frigörs ämnen i kroppen under en förlossning som också verkar smärtlindrande, den fördelen får ju inte män. 

Upplevelsen av smärta är ju också så individuellt. 

Ja som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det inte just exakt förlossningen som vi uppleva eftersom den beror på så många faktorer. Sen kan jag tex tillägga att just utdrivningen kändes ingenting för mig så det är självklart olika. Men att komma nära och få uppleva något som liknar den smärta vi pratar om är just dessa "verktyg" ideala för att uppnå något liknande effekt.
Svar på tråden Prova förlossningssmärta för män