• Anonym (Orolig)

Förälder som super, vad kan soc göra?

Hur mycket skall egentligen krävas för att soc skall göra några tvångsåtgärder? Förälder som flertalet gånger vart inlagd på psyk för självmordsförsök, super redlöst även när hen har hand om sin tvååriga dotter (>2 promille). Flera anmälningar till soc, men vad kan dom göra egentligen om personen inte själv vill ha vård/anser sig ha behov av vård? Kan tycka att ibland borde soc gå in och styra upp mera för för barnets skull. För i min värld är det självklart att inget barn skall behöva leva i den osäkra miljön. Vart går egentligen gränsen för soc, när kan dom gå in och bestämma, sätta krav på behandling, påverkar boende m.m???

Jag ringde häromdagen till soc och frågade vad man kan få för frivillig hjälp. Föräldern i fråga lär ju inte söka hjälp hen inte vet finns. Men fick då bara till svar att man "ansöker om behov finns och så meddelar vi vilka insatser det kan vara aktuellt med". Tycker det är så konstigt, man går ju inte å ansöker om något man inte vet finns? Någon som vet va man kan få för typ av frivillig hjälp?

• Svar på tråden Förälder som super, vad kan soc göra?
  • Anonym (Orolig)
    Tofflans skrev 2017-12-27 09:25:19 följande:

Man kan ansöka om behandling. Tvångsåtgärder blir det bara när det är fara för personens liv.

Typ behandlingshem då? På ett sätt är det fara för hens liv då självmordsförsöken alltid hängt ihop med alkoholkonsumtionen.
  • Anonym (Oro)

Hur vet du att hen super?

• Långbenopluto
    Anonym (Orolig) skrev 2017-12-27 10:03:14 följande:
    Typ behandlingshem då? På ett sätt är det fara för hens liv då självmordsförsöken alltid hängt ihop med alkoholkonsumtionen.
    Ja, precis.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Oro) skrev 2017-12-27 10:05:51 följande:

Hur vet du att hen super?

Varför vill du veta det?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-12-27 10:17:31 följande:

Varför vill du veta det?

Du kan ställa till mer än vad du hjälper henne om du enbart kan gå på att du misstänker att hon dricker.

Det ska rätt mycket till innan Soc vidtar tvångsåtgärder mot någon som dricker.
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-12-27 10:17:31 följande:

Varför vill du veta det?

Jag undrar ju givetvis, då det oftast krävs bevis.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jo) skrev 2017-12-27 10:20:16 följande:
    Du kan ställa till mer än vad du hjälper henne om du enbart kan gå på att du misstänker att hon dricker.

Det ska rätt mycket till innan Soc vidtar tvångsåtgärder mot någon som dricker.
    Fast jag misstänker inte att personen dricker, jag vet, soc vet, arbetsgivare vet, sjukvården vet.. det jag undrar är vad man kan få för hjälp, för det vet vi inte, jag undrar även hur illa det måste bli innan socialen vidtar tvångsåtgärder. Jag har inte tänkt göra någon anmälan, det finns det redan gott om. Om man super sig full upprepade gånger när man har hand om ett litet barn och soc får reda på det, vad gör dom? Måste man vanvårda barnet? inte ge mat, kläder omsorg och så vidare för att dom skall ingripa? Eller räcker det med att det finns en risk att barnet tar psykiskt skada av att föräldern är full? Risk för att det händer föräldern något och barnet blir ensamt med medvetslös förälder? Risk att föräldern kör bilen full med barnet?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-12-27 10:30:11 följande:

Fast jag misstänker inte att personen dricker, jag vet, soc vet, arbetsgivare vet, sjukvården vet.. det jag undrar är vad man kan få för hjälp, för det vet vi inte, jag undrar även hur illa det måste bli innan socialen vidtar tvångsåtgärder. Jag har inte tänkt göra någon anmälan, det finns det redan gott om. Om man super sig full upprepade gånger när man har hand om ett litet barn och soc får reda på det, vad gör dom? Måste man vanvårda barnet? inte ge mat, kläder omsorg och så vidare för att dom skall ingripa? Eller räcker det med att det finns en risk att barnet tar psykiskt skada av att föräldern är full? Risk för att det händer föräldern något och barnet blir ensamt med medvetslös förälder? Risk att föräldern kör bilen full med barnet?

Det som krävs är att personen är en fara för sig själv eller för andra för att Soc ska ingripa med tvång mot personen.

I dagsläget kan du inte göra mer än att försöka uppmuntra personen att söka hjälp frivilligt.
  • Anonym (Häxkraft)

Intressant att ts vet hur många promille personen i fråga har!

Svar på tråden Förälder som super, vad kan soc göra?