Inlägg från: Richard1986 |Visa alla inlägg
  • Richard1986

Sambon otrogen...

Både jag och min fru har varit otrogna mot varandra. Vi har bråkat, grälat, diskuterat, fått utbrott på varandra och även haft en lång paus från varandra då vi allvarligt funderade på att skiljas. Vi är fortfarande gifta och idag har det gjort oss starkare. Det har verkligen inte varit självklart och vägen dit har varit allt annat än rak och enkel.

Det finns inga garantier för hur livet ser ut om 10 år men idag har vi det bättre än på flera år. Med rejält mycket vilja från båda så går det. Men man ska inte göra våld på sig själv för någon annans snedsteg. Har man kämpat tillsammans och känner ändå att man inte orkar stanna så ska man lämna.

• Richard1986
    Hemlistjej skrev 2017-12-27 15:15:15 följande:

Tack för ditt svar. Jag hoppas verkligen att vi kan få ha det så också. Jag känner djup kärlek till honom och trots hans svek så kan jag inte se att han är ensam skyldig till våra problem, vi har båda felat på olika sätt. Vad jag nu undrar är hur man går vidare, här och nu för att det ska bli så bra som möjligt. 

Han säger att han behöver egen tid, jag känner tvärtom att åker han iväg själv nu mittemellan jul och nyår så känner jag inte tillit till det, då går mina tankar _"Jaha, ska han åka och fira jul och nyår med henne nu?, Är det inte över iallafall" Jag har berättat detta för honom och han bedyrar att det absolut inte är så, att han behöver egen tid eftersom vi ska iväg över nyår och han är rädd för att krassa om han inte får tid för sig själv.

Inte ovanligt att man älskar varandra ändå även fast man får reda på otrohet. Djup kärlek försvinner sällan på stört. Visst är man 2 om att gräla och det är sällan enbart den enas fel att 2 trätar. Men du ska absolut inte "ta över" hans problem och börja skuldbelägga sig själv för att han valt att fly problemet genom att vara otrogen istället för att ta tag i det som han upplevt inte varit bra. Det är ett val man gör och hans val är han ensam ansvarig för. En vanlig "flyktreaktion" är att man försöker ge den andre dåligt samvete så var observant på det. Om han skäms och har svårt att se dig i ögonen pga skammen så är det hans problem och något han måste jobba professionellt med för att hantera. Det ska inte läggas över på dig. Egentid behöver vi alla i olika utsträckning och vi kan inte och ska inte behöva kontrollera varandra in absurdum. Men han måste varför han kan litas på.

Det är inte ett dugg konstigt att du känner att du har problem att lita på honom, blir misstänksam och undrar om han är helt igenom ärlig mot dig. Ni måste prata, prata och prata med varandra. Det blir jobbigt men det kräver tålamod, träning och total öppenhet för att försöka bygga upp tillit och förtroende igen. Han får inte väja för dina frågor och funderingar och måste bevisa att du kan lita på honom. Det blir svårt men inte omöjligt. Kanske går det. Kanske går det inte. Psykoterapi både tillsammans och enskilt kan vara en god idé för att sortera röran av tankar och känslor man bär på. För du behöver också fundera på vad du innerst inne vill och om du orkar satsa vidare.

Som sagt, gör inte våld på dig själv. Kämpa för kärleken om du vill men då gäller det att han också vill och verkligen är beredd att visa det. Annars är det ingen idé.
Svar på tråden Sambon otrogen...