Anonym (Andas!) skrev 2017-12-29 13:57:14 följande:
För mig tog det tid att bli gravid, jag har fått tre olika typer av mf, och opererat bort en äggledare, men till sist lyckats få två barn.
Trots det så håller jag helt och hållet med om att det ENDA man kan göra är att kämpa sig igenom rädslan för att kunna fortsätta leva.
Att bära en matkasse eller råka få i sig en liten laxbit kommer inte att göra någon som helst skillnad.
Efter två mf bestämde jag mig för att njuta av min tredje graviditet, oavsett hur lång den blev. Nu gick den bra, så det var definitivt rätt val, men det var också mycket enklare att mentalt hantera småblödningar och annat "helt normaaalt" med den grundinställningen.
Med andra barnet hade jag först kraftiga blödningar mellan v9 och v15, och sen fick jag ansträngningsförbud i v28 då tappen börjat öppna sig och livmodern var så lättretad att jag fick SD av CTGn, och då fick jag inte bära tungt. Att lyfta fyraåringen i och ur bil/vagn/soffa/säng gick dock bra.
Barn är en gåva, och att förstöra sin graviditet pga rädsla för något som man inte kan påverka är så onödigt. Även om det är förståeligt.
Tack för din berättelse. Jag hoppas att jag kan njuta mer nästa graviditet.
Grattis till dina 2 barn