• Ess

Utomlands

Du och maken kan ju resa själva.
    Jag hade bara sagt till det klagande barnet att det inte har med att göra huruvida vi vuxna väljer att resa eller inte.

• Ess
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 12:37:36 följande:
    Ja, det är det och framförallt när man som vuxen inte har rätt att besluta om saker som gäller sin egen ekonomi. 
    Det har tärt mycket på mig och om jag hade vetat hur det hade blivit hade jag antingen inte gått in i en relation med en man med barn sedan tidigare iallfall inte skaffat barn tillsammans med honom utan valt ett liv utan biologiska barn så här i efterhand
    Hade du verkligen velat enbart leva med andras ungar?
    Har ni inte separat ekonomi?
    Jag skulle aldrig valt gemensam iom att hans ungar kostade pengar och tog upp plats.
  • Ess
    Annita skrev 2017-12-30 00:40:51 följande:

Kommer osökt att tänka på sägningen "egna barn och andras ungar". Tycker att du agerar omdömeslöst (i din spontanitet) och egoistiskt. Men om du tycker att du måste åka så är det väl så. I bästa fall accepterar barnen detta när ilskan och besvikelsen lagt sig. Men å andra sidan kan ju detta komma att påverka familjedynamiken under oöverskådlig framtid.

Vem bryr sig egentligen huruvida de accepterar det eller ej. 
  • Ess
    Anonym (X) skrev 2017-12-30 11:47:00 följande:
    Så du bokade först en resa för ALLA som du hade råd med, men avbokade för att... ja, varför?
    Efter vad ts skrivit så PRATADE hon och mannen om det och surfade runt på resor.
    Att ts egentligen har råd att bjuda alla hör inte hit då det inte är hennes barn, och hon vill heller inte bjuda dem.
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2017-12-30 12:39:13 följande:
    För att 12 åringen ville fortsätta med sin hobby/intresse?!
    Man kan inte få allt här i livet, man måste själv också göra uppoffringar. Men 12 åringen valde hobbyn och därmed så blir det ingen resa för hen.
  • Ess
    Anonym (Fia) skrev 2017-12-31 07:18:40 följande:
    Det här tänkte jag också på, att är man utmattad på riktigt så orkar man inte med en utlandssemester.
    Inte om man ska dra med fyra ungar i alla fall.
  • Ess
    Anonym (aa) skrev 2017-12-30 19:15:45 följande:
    Hade barnet varit några år äldre och i god tid innan (tänk ett år eller så) fått veta att ett val mellan hobby och resa fanns hade jag köpt ditt resonemang men knappast nu. 
    Barnet har sedan länge en hobby. Att denna skulle hindra en resa sades inte förrän TS 1) sagt att alla skulle åka och 2) insett att detta inte gick. Ett ganska uppenbart försök att skylla ifrån sig för att hon gjort barnen besvikna och försöka slippa dåligt samvete. Helt i onödan dessutom; hade hon tänkt efter först hade hon helt enkelt kunnat tala om att hon och sambon skulle åka på en semesterresa själva.

Det ekonomiska runt barnets hobby tycks vara infekterat och något för TS att ta en diskussion med sin sambo runt,  men att hux flux dra in det i den aktuella situationen och skuldbelägga barnet för den var bara fult.
    Ja den där hobbyn är en diskussion de måste ta. Det är bara att säga åt mamman att han inte kommer att betala fler gånger from nu.
    Sedan får han förklara för barnen att det inte går mer.

Det blir nog så här när något är så infekterat som den dyra hobbyn verkar va. Slutligen bubblar det över vid fel tillfälle och till fel person.
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2017-12-31 12:16:30 följande:
    Det är klart att han ska betala hobbyn med mamman för sitt barn, däremot kan ts slippa och enbart betala för sina ungar (om hon har råd med det?)
    Det är inte alls säkert, speciellt då det var HAN och inte ts som saknade pengar för att resa med barnen.
  • Ess
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-31 13:53:11 följande:
    Varför skriver du ungar om mina barn och barn om bonusbarnen? Låter som du vill klinga till det att nedvärdera mina barn?

För att förtydliga betalar jag ALLT för mina barn då sambon inte har råd och jag kan ju då tycka att han borde sänka utgifterna på dom äldsta och lägga ungefär lika på alla sina barn. 
    Mina barn har även aldrig varit utomlands med oss men det har hans barn gjort två gånger plus andra resor inom Sverige. 
    Jag håller med om att han ska lägga lika mycket på alla sina barn.
Svar på tråden Utomlands