Inlägg från: Anonym (inte råd och för spontan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte råd och för spontan)

Utomlands

tvillingmammaVastmanland skrev 2017-12-29 09:31:15 följande:

Jag antar att du kommer att ta med era gemensamma små barn på resan?
    Men bonusbarnen få stanna hemma?
    Inte första gången jag hört detta på familjeliv.

Nä, kommer inte ta med gemensamma på den här resan utan nästa resa nästa år när vi sparat ihop till bättre ekonomi. 
    smulpaj01 skrev 2017-12-29 10:25:47 följande:
    Ja men när ts vägrar att svara på frågan om var de gemensamma ska vara under redan ligger det lätt till hands att anta det.
    Särskilt eftersom ts vill ha sol och bad så det blir en längre resa (tänker Thailand i februari) och då är dem troligen borta minst 10 dgr-2veckor vilket är länge för deras småbarn. Särskilt 3 åringen.

Så jag tvivlar starkt på att de inte tar med gemensamma. Ännu tydligare när ts skriver att bonusbarnen inte förtjänar denna resa trots att dem faktiskt HAR råd att ta med dem.
    Ingen har frågat vart de gemensamma barnen ska vara vad jag har läst, utan frågan har bestått av vart ungarna ska vara och jag svarade då att bonusbarnenen inte ens är här den veckan. 
    Vad spelar det för roll vart dom gemensamma barnen är? Har ju skrivit att inga barn ska med på resan, räcker inte det?
    Anonym (Tilly) skrev 2017-12-29 10:34:29 följande:
    Antingen har 12-åringen sina aktiviteter eller inte, men ni vuxna måste ta ansvar för hur ni hanterar familjens ekonomi. 

Snacka om ansvarslöst av er vuxna att slänga detta på 12-åringen, att hen är för dyr i drift och därför blir det ingen resa. Hur ska 12-åringen hjälpa till hemma för att ni ska få råd med resan? 

En 12-åring kan inte ta ansvar för att avstå aktiviteter för att åka på en resa. Och inte ta det beslutet i stunden som man fått veta att en resa som bokades blev avbokad.
    Sa att hen får välja att minska ner sina aktiviteter eller vänta med resan.. det är ju sanningen 
    smulpaj01 skrev 2017-12-29 11:24:54 följande:
    Jo bland annat jag och jag tycker det är märkligt att lämna så små barn hemma under lång tid.
    Är en vecka lång tid?
    Då gjorde jag jättefel i somras när dom var hos mormor och morfar en vecka utan oss föräldrar 1 vecka? 
    Pope Joan II skrev 2017-12-29 11:33:52 följande:
    Föreslog du att hen kanske kan äta mindre också? 
    Om man har aktiviteter för över 10.000kr /termin så tycker jag man kan dra ner på ngt
    Anonym (Tilly) skrev 2017-12-29 11:33:12 följande:
    Så 12-åringen ska känna sig ansvarig för att familjen inte kan få åka på resan? 

Antingen så får 12-åringen ha sina aktiviteter eller så bestämmer ni att dra ned på dem. Men det är ni vuxna i familjen som ska ta det ansvaret, både för aktivtetskostnader och pengar till resor.

En 12-åring kan inte ta ett sånt ansvar för sin familjs ekonomi. Och sen skuldbeläggas på det sättet när någon bokar en spontanresa för alla i familjen, inser att den är för dyr, avbokar och åker endast två av sex personer.
    Vi har inget och säga till om, mamman till barnen säger att dom ska ha dessa aktiviteter och vi får snällt betala.. Hon skuldbelägger sambon som inte har samma ekonomi som hon och säger att barn kostar pengar. Men sammanlagt aktiviteter för 20.000kr per år för två barn, tycker inte jag är rimligt. Plus att det blir mer då de tillkomer avgifter 
    Pope Joan II skrev 2017-12-29 12:15:23 följande:
    Bekostar du aktiviteterna? I sådana fall låter det ju som om du också godkänt dem från början, eller?
    Jag är helt emot så här dyra och ofta deras aktiviteter är men om man bor under samma sak drabbas jag och mina små barn tyvärr...
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-29 12:20:31 följande:
    Det verkar väldigt jobbigt att leva som bonusfamilj.
    Ja, det är det och framförallt när man som vuxen inte har rätt att besluta om saker som gäller sin egen ekonomi. 
    Det har tärt mycket på mig och om jag hade vetat hur det hade blivit hade jag antingen inte gått in i en relation med en man med barn sedan tidigare iallfall inte skaffat barn tillsammans med honom utan valt ett liv utan biologiska barn så här i efterhand
    Anonym (aa) skrev 2017-12-29 12:41:58 följande:

Är tolvåringens aktivitet är för dyr för er får ni förstås förklara det och sluta bidra till den. Men det var fult gjort att dra in detta som orsak till utebliven resa. DU gjorde missbedömningen att boka utan att ha pengarna till resan. DU borde ha förklarat för barnen att ni insett detta när ni tittade närmare på utgifterna. Utan att dra in ev fritidsaktiviteter.

Vad gäller att åka iväg utan barnen är det upp till er om ni tycker det är OK men du frågar vad andra tycker om det. Personligen tycker jag du låter egotrippad som inte vill vänta tills ni har råd  att åka alla. Vad då "måste" ha sol och värme liksom. Har du reumatiska besvär/psoriasis räcker knappast en kortare semesterresa så jag antar det handlar om att du  tycker det skulle vara skönt och avkopplande. Och nej, jag förstår inte att åka på solsemester utan barnen. Skillnad om det handlat om kulturweekend i en storstad och mycket små barn. Du har ingen skyldighet att betala för dina styvbarn men du tänker ju lämna även dina egna barn hemma, och din sambo är tydligen  OK med att åka utan både sina egna och era gemensamma barn om han följer med dig.

Jag har även fått diagnosen utmattningssyndrom...

Är det bättre att jag åker med en kompis alternativt helt själv om ingen vill/kan med av mina vänner?
    smulpaj01 skrev 2017-12-29 11:24:54 följande:
    Jo bland annat jag och jag tycker det är märkligt att lämna så små barn hemma under lång tid.
    Jag har länmat bort mina barn en vecka tidigare, förra sommaren och nu i somras. 
    Är det fel och göra det? Trodde de va rätt vanligt
    Anonym (X) skrev 2017-12-30 11:47:00 följande:
    Så du bokade först en resa för ALLA som du hade råd med, men avbokade för att... ja, varför?
    JAG har pengar för halva resan och även mer sparat på MITT konto men sen känner jag att det är väldigt dumt att lägga alla mina besparingar på en resa utomlands.
    Jag har förnärvarande ingen stadig inkomst heller och kan inte jobba heltid, jag orkar inte det men om jag skulle jobba heltid hade vi haft råd..
    Annita skrev 2017-12-30 00:40:51 följande:

Kommer osökt att tänka på sägningen "egna barn och andras ungar". Tycker att du agerar omdömeslöst (i din spontanitet) och egoistiskt. Men om du tycker att du måste åka så är det väl så. I bästa fall accepterar barnen detta när ilskan och besvikelsen lagt sig. Men å andra sidan kan ju detta komma att påverka familjedynamiken under oöverskådlig framtid.

Hur menar du? Kommer bonusarna bli arga på mina barn för jag väljer att inte ha med några på resan? 
    smulpaj01 skrev 2017-12-31 12:16:30 följande:
    Det är klart att han ska betala hobbyn med mamman för sitt barn, däremot kan ts slippa och enbart betala för sina ungar (om hon har råd med det?)
    Varför skriver du ungar om mina barn och barn om bonusbarnen? Låter som du vill klinga till det att nedvärdera mina barn?

För att förtydliga betalar jag ALLT för mina barn då sambon inte har råd och jag kan ju då tycka att han borde sänka utgifterna på dom äldsta och lägga ungefär lika på alla sina barn. 
    Mina barn har även aldrig varit utomlands med oss men det har hans barn gjort två gånger plus andra resor inom Sverige. 
    Magnefico skrev 2017-12-30 21:54:44 följande:

Har själv ett bonusbarn. Skulle aldrig få för mig att inte bjuda honom med honom på familjens resor! Jag betalar i allmänhet våra resor fullt ut eftersom jag tjänar mycket mer än min sambo.

Om det är så viktigt att resa så får ni väl öka era inkomster! Byt till mer välbetalda jobb och/eller jobba mer! Det går alltid. Det är enbart en viljefråga.

Jag kan blivit sjuk och arbetslös på dom här åren sen vi fick gemensamma barn och det är något jag inte själv har kunnat styra över.
    Jag väntade med att skaffa barn till jag fick fast jobb men det är tyvärr ingen garanti att man inte blir sjukskriven och arbetslös
    Magnefico skrev 2017-12-30 21:54:44 följande:

Har själv ett bonusbarn. Skulle aldrig få för mig att inte bjuda honom med honom på familjens resor! Jag betalar i allmänhet våra resor fullt ut eftersom jag tjänar mycket mer än min sambo.

Om det är så viktigt att resa så får ni väl öka era inkomster! Byt till mer välbetalda jobb och/eller jobba mer! Det går alltid. Det är enbart en viljefråga.

och plugga kan jag inte för jag är uppenbarligen dum i huvudet, har försökt
Svar på tråden Utomlands