• Anonym (??)

Någon med Swedbank?

Någon med Swedbank som kanske kan hjälpa mig?

Skapade ett fasträntekonto igår (sparkonto) och överförde pengar direkt. Kontot finns med på "Kontoöversikt", men när jag går in på Betala och överföra så finns endast mina e-sparkonton som alternativ att överföra pengar till?

Hur ska jag göra ifall jag vill överföra mer pengar till kontot? För jag valde oregelbundna överföringar, så det går inga automatiskt.

• Svar på tråden Någon med Swedbank?
  • Anonym (Klara)

Du måste kanske slå in kontonumret manuellt första gången?

Vilken ränta har du på det kontot?

• riboflavin

Som jag har förstått det så är ett fasträntekonto inte öppet för fortsatta insättningar alls. Man väljer ett belopp och en löptid, och sen sitter pengarna där. Jag har fått öppna nya konton varje gång jag har en lämplig insättningssumma.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • CFly

Exakt. 

Normalt brukar ett fasträntekonto vara så att man för över en klumpsumma på en gång som man vill ha där. Sen är det klart. Man skapar alltså ett kontrakt från dag 1 på en summa pengar till fast ränta under en viss tid. 

Inget konto man får sätta in lite då och då på. 

Så är det i alla fall på andra banker, inte testat fastränte hos Swedbank ännu men skulle gissa att det är samma även där.

Säg till om det var så eller om det var något annat fel?

• Anonym (??)

Men åhh så kasst isåfall.

Vet ni något annat sätt att spara pengar på som blir låsta men i ca 4 månader?
    Måste spara vilket jag gör, men med ett vanligt e-sparkonto som är öppet sparar jag mindre än vad jag kan för att det är så lätt att ta ut.

Kanske spara kontant borde funka.

• CFly

Här är Swedbanks villkor. Se fetstilad text nedan.

Villkor Fasträntekonto

Räntan beror på bindningstiden som kan variera från tre månader upp till fem år.

Minsta sparbelopp är 5 000 kr och maximalt 10 000 000 kr.

Du kan endast göra en (1) insättning per konto.

Om pengarna tas ut innan slutförfallodagen utgår en ränteskillnadsersättning som beräknas på den marknadsränta som gäller på avslutsdagen, fram till slutförfallodagen.

• Anonym (Klara)
    Anonym (??) skrev 2017-12-28 13:13:10 följande:

Måste spara vilket jag gör, men med ett vanligt e-sparkonto som är öppet sparar jag mindre än vad jag kan för att det är så lätt att ta ut.

Jag sparar i en annan bank, Avanza. De har ett konto som heter Collector med lite ränta. 
  • CFly
    Anonym (??) skrev 2017-12-28 13:13:10 följande:

Du vill låsa och ha möjlighet att sätta in pengar lite då och då. 
    Den varianten är svår att uppnå. 

Men jag skulle rekommendera att du öppnar ett konto i en annan bank på nätet. T.ex. Ikano Banken eller Avanza eller liknande. 
    Sen flyttar du över pengar dit när du känner för. På så sätt så ser du inte pengarna i Swedbank och man är inte lika benägen att sno dem eftersom det tar en dag att få tillbaka pengarna till Swedbank. 

Så har jag gjort och det funkar rätt bra då det är ett steg extra att få ut pengarna och man snor inte så lätt. 
  • Anonym (Lika)

Jag är precis som du och sparar såna pengar via en app som heter Dreams. Man kan spara regelbundet eller i klumpsummor. Pengarna kan man ta ut när som helst men det blir lite omständigt så då låter jag bli dem.

Roligt dessutom när man kan välja olika mål och får uppdateringar.

• Anonym (??)

Känner mig riktigt dum nu, men jag kan alltså bli kund på Avanza (vilket krävdes för att öppna sparkonto) men samtidigt fortfarande ha kvar Swedbank som bank?

• riboflavin
    Anonym (??) skrev 2017-12-28 13:25:37 följande:

Känner mig riktigt dum nu, men jag kan alltså bli kund på Avanza (vilket krävdes för att öppna sparkonto) men samtidigt fortfarande ha kvar Swedbank som bank?

Såklart, du får vara kund hos hur många som helst. Jag har Swedbank, men har fonder och aktier i både Nordnet och hos Nordea. Inte knepigare än att handla på både Ica och Coop.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • CFly
    riboflavin skrev 2017-12-28 13:28:25 följande:
    Såklart, du får vara kund hos hur många som helst. Jag har Swedbank, men har fonder och aktier i både Nordnet och hos Nordea. Inte knepigare än att handla på både Ica och Coop.
    Exakt. 

Ett tag hade jag nog 4-5 olika bankar och finansinstitut. Fri marknad. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (??) skrev 2017-12-28 13:25:37 följande:

Ja, du får ha hur många banker du vill.
Svar på tråden Någon med Swedbank?