Inlägg från: Mariell 8 |Visa alla inlägg
  • Mariell    8

Intyg förstå sjukdagen

HelaGotland skrev 2017-12-30 15:36:27 följande:

Eeeeeexakt. Arbetsgivaren har BARA rätt begära intyg från första sjukdagen om en arbetstagare tagit ut många strödagar och överstiger en viss procent i sjukfrånvaro.

Och även då ska det ske i samråd med arbetstagare.

Mao TS, din chef har ingen rätt kräva intyg från första dagen. Men säg att du går till läkaren femte dagen, då skriver ju läkaren ut ett intyg från o m första dagen ändå! Så oroa dig inte. Din chef är säkert medveten om det här.

Läkaren skriver från den dagen läkarbesöket var. Inte flera dagar bakåt i tiden.
  • Mariell    8
    HelaGotland skrev 2017-12-30 20:33:44 följande:

Mina läkare frågar mig alltid hur många dagar jag legat hemma o så skriver de från det datumet.

En läkare har inge lov att bakåtdatera ett sjukintyg.
  • Mariell    8
    Glinda från Oz skrev 2018-01-01 14:21:52 följande:

Jo, det ha de. Jag har fått sjukintyg som varit upp till tre veckor bakåtdaterat. (Naturligtvis visste FK om det) och jag hade inga problem att få sjukpenning. Nu har jag en kronisk sjukdom med en fast läkare, så det går kanske inte att få så långt tillbaka vid magsjuka.

Ts, du kan vänta några dagar tills vårdcentralen öppnar. Om arbetsgivaren kräver intyg från första dagen ska de betala för besöket så spara kvittot.

Jag vet att de kan göra det om man har haft kontakt med vården första sjukdagen. Inte annars.

Kanske är andra regler vid kroniska sjukdomar.
  • Mariell    8
    ScP87 skrev 2018-01-01 23:32:33 följande:

Är riktigt förbannad nu

Fick nu besked av min arbetsgivare att hon godkänner inte intyg från någon appar eller tillbaka skriva intyg. Jag har själv varit med om att man kan få skriven tillbaka när de gäller vissa saker. Nu är de så att jag fick inte tag i någon läkare för vc hade stängt och nyårshelg jourläkarecentralen hade fult upp så jag har inte fått tag i någon förutom på min doktor som är verkligen vänlig att hjälpa mig genom detta men de blir ju tydligen helt värdelös när hon nekar allt just nu. Jag är på krigsstigen för hon gör allt just nu för att jag ska ha de svårt att få sjuklön eller må dåligt och detta är väldigt vanligt tydligen. Och hon anser att jag har brutit på mitt kontrakt men när jag anser att jag har ju gjort allt som går. Akuten ville inte ha mig hos dom för smittor risken.

Hon får lönebidrag för mig genom arbetsförmedlingen och jag kommer att kontakta arbetsförmedlingen i morgon och säga att jag vill bryta kontraktet jag kommer inte vara kvar där hon är en hemsk arbetsgivare. Sen har hon sakt att 4 veckor semester samanhängade under sommaren så de är väldigt skumt med henne nu. Och detta har kommit fram nu dom senaste månaden. kommer att kontakta vc så jag får prata med en läkare för jag har nog åkt på vinterkräksjukan så dom vill nog inte ha mig där och facket är dock inte med i handels men kommuna för att se vad dom säger om detta.

Sen att hon tvingar mig att jobba torsdag och fredag (fredag har vi enligt schemat stängt) även om jag är sjuk. Och jag har inte ens friskanmält mig ännu. Hon gör just nu allt för att få mig så dålig som möjligt. Så imorgon blir det kontakta läkare så jag får ett sjukintyg eller så får han sjukskriva mig för jag pallar inte längre snart. Jag måste ju bli frisk innan jag kan jobba. Eller? Hade ni velat gå in och handla i en butik med livsmedel och kosttillskott när någon har vinterkräksjuka? De är ju inte hälsosamt precis.

Är riktigt förbannand hur man kan behandla en redan ned tryckt person så här och specielt när man är dålig och verkligen försöker göra allt för att följa avtal.

Mår jätte dåligt över allt.

Har du ett sjukintyg skrivet av en läkare oavsett om det är från Kry-appen eller vc så kan din arbetsgivare inte säga någonting.
Svar på tråden Intyg förstå sjukdagen