• SweetBabe26

Rädd för ljud?

Någon mer som har ett barn som blir rädda för vissa ljud? Min son på 6år blir livrädd för vissa höga ljud :/ hårtrimmer, mini cross, fyrhjuling, musik med bas m.m å varje nyår blir jätte jobbigt för honom. Alltid varit känslig för vissa ljud sen han var liten å undrar alltid vad det är som skrämmer honom :/ vill höra om det finns fler som känner igen sej

• Svar på tråden Rädd för ljud?
  • SweetBabe26
    Dynomate skrev 2017-12-29 22:58:18 följande:

Jag känner igen mig

Vad reagerar ditt barn på för ljud? Skönt att inte vara ensam det är verkligen otroligt jobbigt när sitt barn blir så rädd
  • Anonym (en orolig tjej)

Jag var otroligt rädd för vissa ljud som liten, tror det var värst i 6-7-årsåldern. Var ett allmänt oroligt barn och dessvärre sitter en del av denna oro fortfarande kvar :/ Jag var rädd för larm, åskknallar och annat som egentligen inte var farligt i sig. Vi hade ett brandlarm på min lågstadieskola som gick igång rätt ofta, var  nog nåt fel på det, jag kommer ihåg att jag hade enorm ångest för detta varje dag, varje minut ''tänk om det börjar tjuta nu'', jag kollade ofta oroligt på själva larmet och blev ångestfylld när jag såg att det låg lite  damm på det eller när det luktade bränt nånstans. Hela denna oro handlade alltså om själva ljudet. ''Flyglarmet'' var också en skräck, kommer ihåg när det gick igång ''av misstag'' i somras här i sthlm, hade det hänt när jag var yngre hade jag typ dött.

• Anonym (en orolig tjej)

Kan tillägga att det fanns en kille i min klass som var likadan, oroade sig också för brandlarmet osv, så allt för ovanligt är det nog inte.

• SweetBabe26

Det jag kan minnas är att jag blev livrädd av skolans brandlarm o visste inte vart jag skulle ta vägen :/ jag var ett väldigt känsligt barn när jag var liten med mycket oro. Min sons pappa har adhd men han hade inga problem med ljud när han var liten men kan det vara så att barnet har det såhär för det kan kanske finnas en diagnos inblandad?

• Nimzay

Jag har inga barn men jag har själv varit mycket rädd för ljud och hade stora problem med det när jag var liten.

• Nimzay
    SweetBabe26 skrev 2017-12-30 10:25:04 följande:

Det jag kan minnas är att jag blev livrädd av skolans brandlarm o visste inte vart jag skulle ta vägen :/ jag var ett väldigt känsligt barn när jag var liten med mycket oro. Min sons pappa har adhd men han hade inga problem med ljud när han var liten men kan det vara så att barnet har det såhär för det kan kanske finnas en diagnos inblandad?

Autism kanske? Eller kanske ditt barn bara är typ hsp (ingen diagnos, dock)...?
  • SweetBabe26
    Nimzay skrev 2017-12-30 10:40:50 följande:

Vad är hsp? Autism tror jag inte det kan vara :)
  • SweetBabe26

Jag själv har en diagnos å just nu utreder dom vad det är för diagnos jag har. Ligger adhd, aspberger, scitzoaffektiv, å flera andra diagnoser i både min släkt å min sambos. Min 9åring har adhd oxå har funderat lite om min 6åring kan behöva en diagnos utredning oxå

• Nimzay
    SweetBabe26 skrev 2017-12-30 10:51:40 följande:
    Vad är hsp? Autism tror jag inte det kan vara :)
    Hsp (högkänslighet) är ett personlighetsdrag, finns information att läsa om man googlar ;) Varför tror du inte det kan vara autism, det kan ju visa sig på olika sätt, tänkte jag bara...?
  • SweetBabe26
    Nimzay skrev 2017-12-30 10:59:16 följande:

Hsp (högkänslighet) är ett personlighetsdrag, finns information att läsa om man googlar ;) Varför tror du inte det kan vara autism, det kan ju visa sig på olika sätt, tänkte jag bara...?

Okej eller jag vet inte men känns som är något eftersom han blir livrädd vissa gånger, har inte märkt så mycket mer med honom än det och att han är en känslig person
  • Milou3
    Nimzay skrev 2017-12-30 10:40:50 följande:

Nja nä tror inte HSP. Både jag och min dotter har en väldigt känslig personlighet och man blir inte rädd för ljud vid HSP, mer tycker vissa ljud är jobbiga kanske. Men det finns väl grader för allt.

Jag tycker också det låter som autism.
  • emsi94

Behöver inte alls vara NPF! Har en bonus som är uppvuxen med höga bråk och är antagligen därför känslig, gillar inte när det är högljutt i klassrummet osv. Ingen autism eller annat där.

Det går nog över när barnet blir äldre och är säkert inget att oroa sig. 

Svar på tråden Rädd för ljud?