• Anonym (Påväg till kollaps)

Hjälp! Vilohem för ångest och depression?

Lider utav ångest och depressioner men har ingen diagnos för något utöver min ADHD. Äter ångestdämpande men känner att det inte hjälper tillräckligt mer. ( ska snart till öppenvården). Livet känns allmänt tungt och jag vill bara lägga mig och grina. Känns som att jag bara får en massa skit utav folk, jobb, make, föräldrar så jag känner bara att jag vill här ifrån. Vi har två barn tillsammans och en sjukskrivning skulle alltså inte direkt hjälpa då barnen är en bidragande faktor till min psykiska ohälsa. Att vara förälder är inte en dans på rosor.

Jag minns att när jag var barn så åkte min mamma iväg till göteborg ca 2 månader för att få hjälp. En form utav vilohem antar jag, och funderar på om det skulle behövas i mitt fall med. Komma ifrån allt en period för att arbeta med sig själv med kbt och liknande.

Min fråga till er är om det ens finns något sånt ställe som skulle passa mig? Har försökt googla men hittar inget.

• Svar på tråden Hjälp! Vilohem för ångest och depression?
  • Anonym (Följer.)

Skulle också behöva info.

Lider av kraftig ångest med och mycket pga barnen och att jag alltid är hemma med de.

• Deceree1

Jag har faktiskt haft en idé om ett sånt boende. Tanken var att det skulle vara ett stort hus på landet vid en sjö med stor trädgård och växthus där människor kan vila eller odla, koppla av och läka. Jag försökte att gå vidare med min idé men det va ingen i min lilla stad som var intresserad. Sen blev jag själv utbränd och min lilla koloni är det som gjorde mig frisk. Ännu en fördel för nu är jag på god väg till ett tillfrisknande och har ännu mer erfarenhet och förståelse. Plus min utbildning förstås. Rehabiliteringsutvecklare. Ja, det va tråkigt att det inte gick. Jag fick ingen respons och orkade inte driva vidare det själv

Hoppas ni hittar ett avkopplande ställe där ni kan få läka i lugn ochro. Kram

• Anonym (Mela)

Du kan få remiss av kuratorn på din hälsocentral... Jag fick 2 veckor på Österåker som sedan följs upp under ngr år med kortare besök... Det kostar pengar det är inte helt gratis men kraftigt subventionerat och man får sjukskrivning under tiden man är där...

• Anonym (Finns)

För flera år sen var min mamma på Måviken i Ångermanland för "vila". Vet dock inte om de är kvar och har samma inriktning. Det finns trädgårdsterapi också, man bor på nån form av hem med trädgård som just terapiform. Påta, sitta och vila i och bara vara. Man får gå via V.c för vidare remisser.

• Anonym (Mela)
    Anonym (Finns) skrev 2017-12-30 14:40:22 följande:

För flera år sen var min mamma på Måviken i Ångermanland för "vila". Vet dock inte om de är kvar och har samma inriktning. Det finns trädgårdsterapi också, man bor på nån form av hem med trädgård som just terapiform. Påta, sitta och vila i och bara vara. Man får gå via V.c för vidare remisser.

Måviken är numer ett behandlingshem för missbrukare... Men Österåker är kvar här uppe
  • Anonym (Finns)
    Anonym (Mela) skrev 2017-12-30 15:43:52 följande:
    Måviken är numer ett behandlingshem för missbrukare... Men Österåker är kvar här uppe
    Som jag misstänkte för syrran har varit där flera gånger.
  • Anonym (Påväg till kollaps)

Hittar inget i öateråker när jag googlar. :( vad ska jag söka på?

Svar på tråden Hjälp! Vilohem för ångest och depression?