• vonKatt

Varför kalla styvbarn för en bonus?

Min upplevelse är att det är de vuxna som gör att relationen till bonus-/styvbarn inte fungerar.
    Det ligger på alla 3-4 vuxna att få det att fungera och spela med sjysta kort - för barnets skull.

Hoppas du TS iaf tar med dig lite goda erfarenheter och lärdomar så att du inte hamnar i samma tråkiga sits igen.

• vonKatt
    Anonym (Bratz) skrev 2017-12-31 11:46:40 följande:
    I vissa fall, många fall, spelar det absolut inte nån större roll alls om barnet självt inte vill eller har mycket svåra krav. Så är det. Vuxna ska absolut inte plza barnet, där blir det fel, de måste tidigt gå in och visa att det är barnen som lever med de vuxna och inte tvärtom. Varför behöver annars barn bo med vuxna? Varför får de inte annars bo själva? Det finns en anledning till det. Att vi vuxna vet bättre och har förståndet. Ett barn kan inte styra en hel familj.
    Jag menar såklart inte att barnet ska styra, utan snarare att de vuxna bestämmer regler och kommer överens så att de sedan står enade som de som bestämmer. Barnet ska inte kunna få ett nej hos den ena och ett ja från den andra.
    Ibland räcker det med "hemregler" och ibland behöver man ha regler som även gäller när barnet är i det andra hemmet.
    Jag menar också att biomamma inte tillåts snacka ner biopappa och ny partner och vice versa. Man pratar med varandra som vuxna, inte om varandra och framförallt inte så att barnet hör.
    Jag håller helt med dig i att barn lever med vuxna och inte tvärtom.
Svar på tråden Varför kalla styvbarn för en bonus?