Inlägg från: Anonym (Fd styvmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fd styvmor)

Varför kalla styvbarn för en bonus?

Gung Ho skrev 2017-12-30 02:36:29 följande:
    Den lilla tjej jag 'fick på köpet' när jag träffade min fru är verkligen en bonus! Utöver att hon inte kallat mig pappa har jag svårt att se hur vår relation skulle vara annorlunda om jag vore hennes riktiga pappa. Jag har bidragit till hennes personliga och intellektuella utveckling och hon lyser upp min dag med sina underfundigheter.
    Hon är den dotter jag inte fick!
    Låter härligt, bara att gratulera! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (Lelle) skrev 2017-12-30 02:44:05 följande:

Varför ska vi "enas" om att styvbarn generellt inte är någon bonus, utan något man "får stå ut med"?

Bara för att DU anser det?

Mitt styvbarn/bonusbarn är en underbar unge, som jag inte vill vara utan för allt i världen!

En kärleksfull, varm, omtänksam liten människa, vars existens definitivt berikar min tillvaro!

Och jag vet att jag tack och lov inte är ensam om att tycka så...

Är det så jäkla svårt och eländigt med ditt styvbarn/bonusbarn, så skyll dig själv om du stannar kvar!

Det var länge sedan jag hoppade av den skutan men tack ändå för omtanken.
    Skulle aldrig sätta mig i den situationen igen.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (Usch) skrev 2017-12-30 04:32:35 följande:

Fyfan, stackars barn som får såna som dig som styvförälder. Man kan inte komma överens med alla, men varför måste man påstå att ett bonusbarn försvårar? Fruktansvärt jävla elakt sagt! Det är BARN vi pratar om. Ändrar du inställning så kanske du inte upplever det som att barnet försvårar mer.. Utstrålar du sån negativitet så får du skylla dig själv om barnen hatar dig.

Haha, öm tå som kom i kläm?
    Varför skriver du "barn" med versaler?

Om mina exstyvbarn hatar mig eller inte bryr jag mig inte det minsta om. Den äldsta har jag faktiskt blivit lite vän med nu när hon blivit vuxen men jösses vilken mardröm hon var som tonåring. Fy för den lede!
    De andra är som luft för mig, jag bryr mig inte det minsta. Inte så att jag vill dem något illa eller så men jag är fullständigt likgiltig.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (VissteINTEbättre!) skrev 2017-12-30 03:43:53 följande:

Jag levde med ?bonusar?. Två av dem var/är underbara dvs äkta bonusar, MEN en av dem var/är förskräckligt krävande och absolut inte någon bonus utan börda rakt genom!

Uppmärksamskrävande dramaqueen som ska bara HA allt oavsett.

Min tes där är att vederbörande (dvs icke bonus) utnyttjar den ene förälderns dåliga samvete och är påverkad av den andra förälderns krävande, hämndlystna attityd. Hen kör dessutom över sina syskon utan att föräldrarna reagerar. Sorgligt.

Nej, man visst ju inte bättre... otroligt nog!
    Ess skrev 2017-12-30 08:54:17 följande:
    Spelar det någon roll om barnen gillar eller hatar en?
    Tycker man att de är en belastning man helst vill slippa så skiter man ju i vad de tycker och tänker, det är bara bra om de håller sig borta.
    Så kände jag också. Den bästa dagen i veckan var varannan söndag när de åkte hem till sin mamma igen och jag fick städa och göra det mysigt igen.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (..) skrev 2017-12-30 11:36:01 följande:

Det är rätt svårt att ogilla barn. Så de som lyckas vara så jävliga att man inte vill ha med dem att göra tillslut får faktiskt skylla sig själv. Man kan inte bete sig hursomhelst och sen vänta sig några glada miner..

Så sant som det är skrivet!
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (I) skrev 2017-12-30 14:00:05 följande:
    Med denna inlägg förlorar du all din trovärdighet.
    Ok, noterat att en anonym familjelivare anser det. Skål
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (pappa) skrev 2017-12-30 14:35:39 följande:

Mina 4 bonusbarn är verkligen inget annat än just en gigantisk bonus. Så mycket så att jag inte ens kallar de för bonusbarn utan bara barn, rätt och slätt. De är mina förbankade ungar också, som lillan sa.

Ja, det är bara att gratulera.
    Skönt för er att det fungerar! 

Med fyra barn som man ogillar hade det nog heller inte gått i längden. 
    Har ni några gemensamma också, har du barn sedan innan?
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (pappa) skrev 2017-12-30 17:19:36 följande:
    Tack. 

Med 4 barn som man ogillar så sätter man sig inte i den situatiuonen, anser jag. Man lär lista ut vad man tycker om barnen år och dar innan man flyttar ihop.

Jag har inga barn sedan innan. Vi kallar vår yngsta gemensam, för det var ett gemensamt beslut mellan oss, och mellan oss och hennes mammor. Å andra sidan gör vi ingen åtskillnad mellan henne och hennes storasyskon heller, så de är lika gemensamma egentligen.
    Ok, jag förstår att ni har en lite "annorlunda" familjekonstellation, inget illa menat. {#emotions_dlg.flower}
    Jag beundrar er som  kan ha en bra relation med fyra föräldrar till ett barn och önskar er all lycka till!
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (mmm) skrev 2017-12-30 17:56:47 följande:
    För mig är de helt klart en riktig bonus så tala för dig själv, du- 
    Klart jag talar för mig själv.
    Hur har du förstått mig på något annat sätt?
    Har du inte sett att jag gratulerat dem som på ett trevligt sätt berättat om sina fina relationer med sina bonusbarn? Som det ju faktiskt är för dem?

Så hade du inte varit så snorkig så hade jag gratulerat dig också men nu får det vara.

Jag startar givetvis MIN tråd från MIN sak att se på saken. FL kryllar dessutom av trådar om besvärliga "bonussituationer" så jag är knappast ensam. Tvärtom.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Brumma skrev 2017-12-30 20:51:44 följande:
    Vill man vara tydlig med att man ger "sin" syn på saken är det nog en bra idé att INTE skriva: "Varför kan vi inte bara enas om att styvbarn generellt inte är en bonus utan något man får stå ut med? 

När ska (speciellt FL-) folk fatta att man inte har lust att bygga sitt liv runt en unge som skaffats med en annan person i partnerns tidigare liv?"

Ordet GENERELLT betyder nämligen just det - generellt. Inte din egen åsikt.. Och "man har lust" betyder inte heller det att DU har en åsikt...

Självklart ifrågasätts din åsikt som generell när det är vad du skriver...
    Du har helt rätt, jag tog nog i lite för mycket.
    Jag skriver utifrån mitt sätt att se på saken efter mina erfarenheter. Såklart.

Hade det gått att redigera så hade jag gjort det. Tagit bort just de detaljer som du uppmärksammat.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Brumma skrev 2017-12-30 20:53:51 följande:
    Skojar du eller?

Inte för att jag håller med TS i vad hon skriver men allvarligt - håll dig till vad hon faktiskt skriver och bemöt det istället för att hitta på saker.
    Man undrar vad som rör sig i hens tankar...

Fast jag tror att kommentaren bara är för att trigga mig att besvara det hen skrev, vilket jag inte kommer göra då jag är klar med den personen.

Jag står definitivt inte för det jag blir anklagad för i det inlägget.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Brumma skrev 2017-12-30 21:12:09 följande:
    :)

Man kan inte ta bort men göra ett tillägg i sin TS - som ett förtydligande.
    Sant, ska göra det efter vi ätit. Tack!
  • Anonym (Fd styvmor)
    Ess skrev 2017-12-31 14:10:15 följande:
    Att barnet med stigande ålder själv blir mer och mer ansvarig för hur andra uppfattar det, är ingen anledning för att berättiga misshandel. Det berättigar däremot att man får tycka illa om det och ta avstånd, dvs lämna alla former av ansvar till föräldern som (förhoppningsvis) älskar sitt barn.
    Gör som jag, ignorera den där personen.
    H*n är bara ute för att bråka och om ingen reagerar så tröttnar h*n nog snart.

Vi vet ju ändå att det bara är påhitt och ren lögn iallafall.

Håller för övrigt med dig i det du skrev.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Ess skrev 2017-12-31 17:23:56 följande:
    Det finns väldigt många på forumet som drar likhetstecken mellan att man inte tar något ansvar för partnerns barn, med att man totalt nonchalerar dessa och tittar förbi dem. Det är ytterligheter hela tiden.
    Jag vet... lite därför jag startade tråden från första början.
    Jag vet ju att jag inte är ensam om att inte se andras barn som en bonus.
Svar på tråden Varför kalla styvbarn för en bonus?