• Anonym (?)

Tjejgym, helt fritt från män?

Jag vet att alla gym är olika, men jag frågar rent generellt över själva konceptet, om någon kanske vet?

Det finns ju s.k tjejgym (eller tjejrum i ett vanligt gym).

Någon som har erfarenhet av ett sådant gym och vet ifall tanken är att det inte ska finnas arbetande män där som går in och ut, eller fönster där män utanför kan gå förbi och kolla in?

Eller bör man förvänta sig även av ett tjejgym/tjejrum att det kan finnas arbetande män där/män som kollar in genom fönster?

Jag vet som sagt att det är olika, men vill ändå höra vad ni tror/om ni vet generellt sett.

• Svar på tråden Tjejgym, helt fritt från män?
  • Anonym (endast kvinnor)

För flera år sedan gick jag på ett tjejgym där det jobbade en kille i receptionen ibland men det var insynsskyddat och tränarna var kvinnor. Skulle uppskatta sådana men har inte sett några i Stockholm t ex. Tror det kommer att komma mer och mer i framtiden även simhallar med bara kvinnor. Jag trivs mycket bättre i miljöer där man helt kan koppla bort det sexuella spelet och medvetenheten det innebär om kroppen och hur man ser ut.

• Anonym (Kl)

Jag tränade på tjejgym ett tag. Bara tjejer som fick träna där. Man slapp bli uttittad och det bästa var att ingen lämnade vikter på stänger etc som inte gick att rubba. Nu gruppträning jag mer än går på gym så jag slutade gå där.

• Anonym (K)

Jag bor i Stockholm. Hade kort på 24 seven ett tag och de hade ett tjejrum. Vet inte om de har det på alla sina anläggningar dock. Det här var iaf på Hornsgatan. Sen finns Rosa skrot vid Mariatorget som är ett tjejgym. Tror inte det jobbar någon kille där men är inte säker. Nackdelen med det stället är dock att det ligger med fönster ut mot gatan så man kan titta in utifrån. Å andra sidan är det en gata med mycket rörelse (och en polisstation mitt emot) så jag har svårt att se att nån skulle stå där och glo utan att det skulle se misstänksamt ut.

• Anonym (Erik)

Jag identifierar mig som kvinna. Fast enda gången jag använt den rättigheten och misstänkte att det kunde bli problem var i ett badhus.

Någon där kallade in personal till duscharna, men efter att jag pratat med personalen gick jag ut i simhallen och sen duschade jag med kvinnorna igen  eftersom jag ser mig själv som kvinna.

Jag skulle inte ha något problem att göra samma sak på en gym för enbart kvinnor, eftersom jag hatar mäns blickar jag med. Frågan är bara hur jag skulle tas emot av de andra kvinnorna som tränar, dom skulle säkert kunna frysa ut mig och ha ett slags beteende som liknar rasism.

• Anonym (Singoalla)

Tränar på 24sevens anläggningar i Lund och Helsingborg. Där finns tjejrum utan fönster på båda orterna.

• Anonym (.)
    Anonym (Erik) skrev 2017-12-30 08:30:39 följande:

Jag identifierar mig som kvinna. Fast enda gången jag använt den rättigheten och misstänkte att det kunde bli problem var i ett badhus.

Någon där kallade in personal till duscharna, men efter att jag pratat med personalen gick jag ut i simhallen och sen duschade jag med kvinnorna igen  eftersom jag ser mig själv som kvinna.

Jag skulle inte ha något problem att göra samma sak på en gym för enbart kvinnor, eftersom jag hatar mäns blickar jag med. Frågan är bara hur jag skulle tas emot av de andra kvinnorna som tränar, dom skulle säkert kunna frysa ut mig och ha ett slags beteende som liknar rasism.

Skaffa hemmagym.

Det är inte du som avgör ditt fysiska kön.
  • EnGladPingvin

Jag gick på ett kvinnogym för några år sedan. Det var inte något jag sökte utan det var det gym som var närmast. Tanken där var att många kvinnor känner sig bekvämare i den miljön. Inte pg av att de inte vill visa sig för män, utan för att de kanske inte är så vana att träna på gym och att männen lätt tar över. Där var dock inte män förbjudna i lokalen. Det hände att det kom in män t.ex. hantverkare eller män som var där för att hämta sina partners eller köpa saker i shopen.

Det var rätt skönt för mig som var nybörjare på styrketräning och kände mig lite osäker. Av den anledningen kan jag tycka det är ok, men inte om det handlar om att separera könen för att kvinnor inte ska umgås med män eller gymma/bada med män närvarande. När de sätter upp skynken för fönstren och inte tillåter någon av manligt kön som är över 6 år in i lokalen. Den utvecklingen gör mig både ledsen och arg. Om det är ett problem med män som inte håller blickar eller fingrar i styr ska de åka ut med huvudet före och portförbjudas. Lösningen är inte könsseparation.

Numera går jag på ett vanligt gym och måste säga att jag trivs bättre med det. Känner mig aldrig uttittad eller obekväm. Alla är där för att träna och bryr sig inte om andra. Något "sexuellt spel" har jag aldrig märkt av. Kanske för att jag själv inte bryr mig så mycket om sådant. En enda gång har jag varit med om att någon tittade och kommenterade (när hon trodde att jag inte hörde). Det var en äldre tant som gjorde sig rolig över att jag läste en tidning när jag gick på löpbandet för att värma upp. Kärring ???? Vi kanske skulle portförbjuda tjattertanter istället ????

• Anonym (T)
    Anonym (qwerty) skrev 2017-12-30 08:30:37 följande:

Inte får kvinnor åka på bussar tåg oh FLYG! De ska vara hemma och föda små troll

Det är sant, jag drömde mig bort lite visst.
  • Anonym (?)

Det finns 24seven här i vår kommun också som har tjejrum, men vågar inte riktigt fråga dem ifall det är helt fritt från män. Kanske kan mejla.

Men efter era kommentarer verkar det ju som det, vilket är bra. Får hoppas att samma gäller här för hade verkligen velat gymma.

• elsaaxx
    Anonym (?) skrev 2017-12-30 10:25:45 följande:

Det finns 24seven här i vår kommun också som har tjejrum, men vågar inte riktigt fråga dem ifall det är helt fritt från män. Kanske kan mejla.

Men efter era kommentarer verkar det ju som det, vilket är bra. Får hoppas att samma gäller här för hade verkligen velat gymma.

Det gäller. Så oroa dig inte.
  • Kawthar

Tränar på sv.fitness24seven.com/ . Där finns gemensamt gym samt tjejgym. Tjejgymmet är helt insynsskyddat och man behöver ett passerkort för att komma in. Städaren kan vara manlig så tänk på det om du ex vill ta av dig slöjan eller träna i lättare kläder. Vet heller inte om det finns kameraövervakning i gymmet.

Dom har också gruppträning på vissa anläggningar och med kortet kan du träna på samtliga av deras gymanläggningar.

• Anonym (Tjej)
    Flampat skrev 2017-12-30 14:41:37 följande:

Könssegregerade gym passar bäst in i ett land som styrs av islamisk lag och inte i Sverige.

Kan du ju få tycka, men det finns uppenbarligen en efterfrågan. Har själv tränat på 27seven tjejgym i Malmö ganska länge och tycker att det är toppen. Och till skillnad mot vad du verkar tro så var det mest helt vanliga ?svenska? tjejer där (inkl jag själv)
  • Kawthar

Könssegregerade gym passar bäst in i ett land som styrs av islamisk lag och inte i Sverige.

Lol, isåfall finns det väääldigt många svenska kvinnor som följer sharia i Sverige!
  • Kawthar
    Anonym (Tjej) skrev 2017-12-30 14:54:12 följande:

Kan du ju få tycka, men det finns uppenbarligen en efterfrågan. Har själv tränat på 27seven tjejgym i Malmö ganska länge och tycker att det är toppen. Och till skillnad mot vad du verkar tro så var det mest helt vanliga ?svenska? tjejer där (inkl jag själv)

Ja det brukar vara fullsatt här i Sthlm , och mest helt vanliga ?svenskar? tjejer.
  • Anonym (Kalle)
    Du tycker inte att privata gym ska få göra som de själv vill, om det finns en kundkrets för det?

Du vill alltså att Sverige ska bli som i arabvärlden, där staten bestämmer det mesta?

Du fattar inte att skillnaden mellan Sverige och arabvärlden är att i Sverige bestämmer kvinnor själv var de vill gymma, bland män eller bland bara kvinnor. 
    Det får man inte i arabvärlden.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Nabos) skrev 2017-12-30 15:13:23 följande:
    Om det finns mansfria gym bör det då inte för jämställdhetens skull finnas kvinnofria gym är det ens lagligt i Sverige.
    Om det finns en efterfrågan, så varför inte. Nu är ju gym privata, så det är upp till ägarna att bestämma. Bra va, att staten inte bestämmer, som i vissa diktaturer?
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Nabos) skrev 2017-12-30 15:13:23 följande:

Om det finns mansfria gym bör det då inte för jämställdhetens skull finnas kvinnofria gym är det ens lagligt i Sverige.

24/7?/ tjejeum prövades redan 2008-2009 och var inte diskriminerande. Så det är lagligt. Det har dessutom dykt upp kedjor under senare år som Curves som enbart riktar sig till kvinnor. DO verkar vilja freda speciella kvinnobistäder och kvinnorum på gym.

Man kan tycka vad man vill om tjejgym men finns behovet möter marknaden det.
  • Anonym (ms)
    Anonym (Erik) skrev 2017-12-30 08:30:39 följande:

Jag hoppas du skämtar. Män som har gjort så har både blivit anmälda och fällda för brott. Om jag såg något sådant skulle jag fota samt tillkalla polis.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (ms) skrev 2017-12-30 15:58:31 följande:
    Jag hoppas du skämtar. Män som har gjort så har både blivit anmälda och fällda för brott. Om jag såg något sådant skulle jag fota samt tillkalla polis.
    Du kan ju inte fota en naken person hursomhelst, det måste ju bryta mot lagen?

Jag är kvinna, mitt fysiska kön kanske inte är vad de flesta tycker är kvinnligt men det är vad som sitter i psyket som identifierar mig som person.

En könsoperation kostar pengar, jag har planerat att göra en men måste spara i ett par år. Jag klär mig kvinnligt och är kvinnlig i mitt sätt.

Vad är ditt problem, vad begär du egentligen av en medsyster?
Svar på tråden Tjejgym, helt fritt från män?