• Sendell

Medsökande

Jag har under årens gång lyckats samla på mig en massa krediter och lån. Detta var innan jag visste att lendo fanns där dom bara tar EN kreditupplysning :(.

Så jag och min sambo vill nu samla alla lån till ett. Vi är öppna mot varandra och alla kort är på bordet.

Vi funderar på att köpa ny lägenhet om ca 2 år. Hur påverkar det vår chans att få ett lån i framtiden om vi nu tar detta? Min kreditvärdighet kommer bli betydligt bättre, men vad händer med min sambos?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Medsökande
  • Ekonom10

Din sambo  är som medlåntagare lika betalningsskyldig som du som och det kommer  påverka hans kreditvärdighet negativt.

Det är allså bara dina  lån som ni  vill  slå ihop till ett? Din sambo är dock den  som står för risken i det här förfarandet. Blir ni osams, separerar och det i värsta fall skullle  spåra ur för  dig och du slutar betala,  då ska  han betala skulden. 

Förslagsvis skriver  ni ett skuldebrev er mellan  på  lånebeloppet  och hur det ska  betalas. Hade  skulden gällt något av värde, t ex en bostad, hade han kunnat få  äga en del  av bostaden, det är smartast när man är medlåntagare på t  ex en  lägenhet.  Men  nu verkar  skulden gälla  saker som inte har något  värde och redan är förbrukade. 

Om  allt rullar  på och du/ni betalar av skulden så  är det väl en bra  idé att få ett ihopbakslån :) Men man måste vara medveten om vad medlåntagare innebär. Vore jag ni skulle jag  försöka betala av  skulden så  fort det bara går,  låt det svida lite för att hämna  i ett så bra läge som  möjligt inför bostadsköpet.

Svar på tråden Medsökande