• Anonym (Less)
    Äldre 30 Dec 18:17
    30618 visningar
    110 svar
    -1
    110
    30618

    Han lovade dem sova över

    I morgon ska vi ha makens släkt här.. Jag ska fixa allt vad gäller middag osv.. De brukar åka hyfsat tidigt för att vara nyår.. Runt tio, med tanke på att både vi och de har små barn som aldrig orkar till tolvslaget och de vill inte sätta sig på tåget mitt i natten..

    Nu fick jag veta att han erbjudit dem att sova över utan att prata med mig och jag känner för att åka iväg själv och lämna honom med allt.. Vill absolut inte ha dem sovandes här..

    Suck..

  • Svar på tråden Han lovade dem sova över
  • Äldre 31 Dec 10:30
    #42
    nernu skrev 2017-12-31 10:15:09 följande:

    För att kvinnorna säger ja och ställer upp så klart? Hon klagar och gnäller men ska ändå fixa allt. Låt bli bara?


    Låt bli vad menar du? Man måste inte säga ja jämt eller mot sin vilja, Bor man tillsammans ska man ta gemensamma beslut - svårare än så är det inte. Jag kollar alltid läget med sambon innan jag drar hit folk, för att se om han är ok med det. Han kanske har huvudvärk eller mår dåligt på annat sätt och vill ha lugnt den kvällen? Kallas respekt
  • Äldre 31 Dec 11:16
    #43

    Jag hade inte haft några problem med att min man lovat det utan att snacka med mig. Jag älskar att vårt hem är som lite av ett öppet hus för nära och kära. MEN då har vi en jämställd relation där båda tar lika stort ansvar för hemmet plus att man tar ansvar för sin egen släkt när de är förbi.

  • Anonym (Empat­i)
    Äldre 31 Dec 11:27
    #44

    Jag hade inte orkat bli bitter och självsympatisk sucka över det lilla, jag väljer mina strider väl annars orkar man inte med sig själv (och min man hade inte orkat med mig heller för den delen) ,oväntade ändringar kan ske det viktigaste är att alla inkluderas hemma, hade min man sagt till mig nu: "du förresten jag till gästerna att de får övernatta om de vill det och de sa tacksamt ja" hade jag valt att visa gäster och partner empati, (även för min egna skull) nyår firas en gång per år, de kan väl bara mysigt att förlänga nyårsafton utan klockslag och deadlines, sova över är ju en upplevelse och vakna och kanske äta frukost ihop? Det sker EN gång på 365 dagar, du beter dig som om det sker varje helg då hade jag förstått att du tagit striden. Men i denna situation hade jag gått för empati. Jag förstår att man inte vill börja klä på sig och gå hem mitt i natten när man är varm mätt belåten trött, och trivs i sällskapet och kanske vill göra ett annorlunda nyår i år. (Empati som sagt) är du trött kan du väl lägga dig tidigare ? Eller så står du ut några ynka timmar, det är nyår ett tillfälle per 364 dar, du kommer ha lugn och ro hemma sen de ska inte flytta in ;)

  • Anonym (Peter­)
    Äldre 31 Dec 11:59
    #45
    +1
    Anonym (Empati) skrev 2017-12-31 11:27:57 följande:

    Jag hade inte orkat bli bitter och självsympatisk sucka över det lilla, jag väljer mina strider väl annars orkar man inte med sig själv (och min man hade inte orkat med mig heller för den delen) ,oväntade ändringar kan ske det viktigaste är att alla inkluderas hemma, hade min man sagt till mig nu: "du förresten jag till gästerna att de får övernatta om de vill det och de sa tacksamt ja" hade jag valt att visa gäster och partner empati, (även för min egna skull) nyår firas en gång per år, de kan väl bara mysigt att förlänga nyårsafton utan klockslag och deadlines, sova över är ju en upplevelse och vakna och kanske äta frukost ihop? Det sker EN gång på 365 dagar, du beter dig som om det sker varje helg då hade jag förstått att du tagit striden. Men i denna situation hade jag gått för empati. Jag förstår att man inte vill börja klä på sig och gå hem mitt i natten när man är varm mätt belåten trött, och trivs i sällskapet och kanske vill göra ett annorlunda nyår i år. (Empati som sagt) är du trött kan du väl lägga dig tidigare ? Eller så står du ut några ynka timmar, det är nyår ett tillfälle per 364 dar, du kommer ha lugn och ro hemma sen de ska inte flytta in ;)


    Var är makens empati?
    Han ska inte fixa nåt för detta men bjuder lätt in, på TS bekostnad.
    Hur bra blir det med en sån snedfördelning?
  • nernu
    Äldre 31 Dec 12:09
    #46
    Mom2be262 skrev 2017-12-31 10:30:14 följande:

    Låt bli vad menar du? Man måste inte säga ja jämt eller mot sin vilja, Bor man tillsammans ska man ta gemensamma beslut - svårare än så är det inte. Jag kollar alltid läget med sambon innan jag drar hit folk, för att se om han är ok med det. Han kanske har huvudvärk eller mår dåligt på annat sätt och vill ha lugnt den kvällen? Kallas respekt


    Låt bli att göra allt när du inte vill. Finns ingen som tvingar dig.
  • nernu
    Äldre 31 Dec 12:09
    #47
    Mom2be262 skrev 2017-12-31 10:30:14 följande:

    Låt bli vad menar du? Man måste inte säga ja jämt eller mot sin vilja, Bor man tillsammans ska man ta gemensamma beslut - svårare än så är det inte. Jag kollar alltid läget med sambon innan jag drar hit folk, för att se om han är ok med det. Han kanske har huvudvärk eller mår dåligt på annat sätt och vill ha lugnt den kvällen? Kallas respekt


    Låt bli att göra allt när du inte vill. Finns ingen som tvingar dig.
  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Äldre 31 Dec 13:16
    #48

    Alltså wow.. Hans föräldrar har problem med ryggen så han har tydligen erbjudit dem att sova i VÅR säng.

    Hade jag haft råd hade jag övervägt att ta in på hotell ärligt talat.

  • Äldre 31 Dec 14:19
    #49
    Anonym (Less) skrev 2017-12-31 13:16:08 följande:

    Alltså wow.. Hans föräldrar har problem med ryggen så han har tydligen erbjudit dem att sova i VÅR säng.

    Hade jag haft råd hade jag övervägt att ta in på hotell ärligt talat.


    Va???
    Det där gick ganska långt över gränsen. 
  • Anonym (Gina)
    Äldre 31 Dec 14:28
    #50

    Jag förstår, jag hatar också din man släkt, glad att jag slipper dem.

  • Anonym (Empat­i)
    Äldre 31 Dec 14:35
    #51
    Anonym (Less) skrev 2017-12-31 13:16:08 följande:

    Alltså wow.. Hans föräldrar har problem med ryggen så han har tydligen erbjudit dem att sova i VÅR säng.

    Hade jag haft råd hade jag övervägt att ta in på hotell ärligt talat.


    Glöm det jag sa om att visa empati de vill bara köra över dig i ditt eget hem, hade sagt till maken att de får köra hem och sova i egen säng att det är pronto. Hade förstått om detta var ett gemensamt beslut, visst kan man hjälpa de äldre men såhär känns det bara som att de ska visa disrespect mot dig.

    Han låter sig bli överkörd med, är det vanligt att han är tillags lilla mamma och pappa ?
Svar på tråden Han lovade dem sova över